woensdag 13 november 2013

De boekhandel op de hoek, vervolg

In juni schreef ik over de boekhandel op de hoek, die het moeilijk had. (Hier)
Mijn vrees dat het mis ging werd bewaarheid en de boekhandel is failliet gegaan. Nu is de boekhandel opnieuw open, onder een nieuwe naam en met een nieuwe eigenaar. Ben ik hier blij mee? Ik weet het nog niet.   

Helaas kan niet elke boekhandel er zo uitzien.
Shakespeare & Co. in Parijs


Ik zal het uitleggen. Voor mij is een boekhandel vooral een winkel waar ik boeken kan kopen. Niets fijner dan lekker lang rondsnuffelen op verschillende tafels en in vele kasten om te zien wat er allemaal is. De kans is dan namelijk heel groot dat ik dan met één of zelfs meerdere boeken de winkel weer uitloop. Boeken zien leidt tot boeken kopen. Weten dat je ergens lekker kunt snuffelen, leidt tot er heel vaak binnenlopen.
Natuurlijk begrijp ik dat een boekhandel ook andere dingen kan verkopen. Enkele schrijfwaren, kalenders, mooie opschrijfboekjes, wenskaarten en tijdschriften lijken me allemaal logisch en daar stoor ik me dan ook zeker niet aan. Tenminste, als de boeken de boventoon blijven voeren.
Ik ben laatst de nieuwe boekenwinkel ingegaan, maar was eigenlijk een beetje geschokt door het gebrek aan boeken. Eén hoek met boekenkasten en drie of vier tafels. Dat was het wel zo’n beetje. Ik had al gehoord dat bijvoorbeeld de geschiedenisboeken (bijna) niet meer zouden worden opgenomen in het assortiment, want die werden toch niet goed verkocht.
Nieuw zijn de rookwaren en de kansspelen, terwijl er twee primera’s in de buurt zitten die dit ook al verkopen. De afdeling schrijfwaren is erg groot geworden, terwijl er een HEMA in de buurt zit waar ik tenminste altijd mijn pennen en mappen koop. Kortom, ik vind de veranderingen niet allemaal handig en zeker niet leuk. Ik weet dus nog niet of ik blij ben met deze nieuwe boekhandel. Misschien trekt het nog aan met de boeken, ze zijn ook nog maar net begonnen (al lijkt de kleine hoeveelheid kasten weinig te beloven) en is een lege winkel nog onprettiger. Howel ik het definitieve oordeel nog even opschort, vrees ik dat dit geen favoriete winkel van me gaat worden.
Helemaal verstoken van een goede boekenwinkel ben ik niet, in de stad zit een Polare die wel heel prettig is. Mooie nieuwe winkel met veel aanbod, en ook het gedeelte tweedehands (vh de Slegte) lokt aan tot neuzen en snuffelen. Gelukkig maar. Ik kan nog ergens terecht.

6 opmerkingen:

  1. Ja jammer, dat de onafhankelijke boekwinkels langzaam verdwijnen....maar ik vrees niet tegen te houden.
    Misschien zou je tóch eens een e-reader kunnen overwegen. Niet in plaats van boeken, maar ernaast. Vooral omdat je ook in het engels leest, heb je dan al snel een breed keuze-palet tot je beschikking , tegen een lage prijs en (zeker in de winter een voordeel) direct beschikbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn zeker voordelen, Joke, maar met een e-reader snuffel je natuurlijk helemaal niet meer! Ik denk dat de e-reader er wel eens gaat komen hoor, ik begin me al te orienteren en dat is bij mij altijd het eerste stadium (dat lang kan duren, dat wel)

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Helemaal met je eens, Bettina. De grote charme van een boekwinkel(tje) is dat je er kunt rondsnuffelen en je laten verrassen. Bestellen via internet heeft natuurlijk de voordelen van snel + groot assortiment, maar ik vind het een verarming dat je zo afhankelijk wordt van advertenties, nieuwsbrieven en vooral recensies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook fijn om het boek in handen te hebben, vooral als ik twijfel. De eerste pagina te lezen, er door heen te bladeren zorgt ervoor dat ik een betere beslissing kan nemen. Gelukkig is er dus nog een goede boekhandel in de stad.

      groetjes,

      Verwijderen
  3. oei, dit is minder.

    Hopelijk groeit hun hoop boeken snel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is natuurlijk best mogelijk, ze zijn nog maar net een week of drie open en het kan zijn dat er nog meer boeken binnen komen. Ik hoop het in ieder geval wel!

      groetjes,

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...