Een dag in het leven

Een gewone werkdag kan er voor mij zo uitzien.

5.20: wekker gaat, ik druk de snoozeknop nog eens in
5.27: wekker gaat nog een keer en ik sta op (ik moet wel). Ik sla het dekbed terug en zet het raam open.
5.27-6.20 In deze tijd geef ik Marius eten, zet ik thee, kleed ik me aan en maak ik me klaar om naar school te gaan.
6.20: ik vertrek van huis om met de bus naar Amsterdam te gaan en neem daar een stadsbus om bij school te komen.

7.40: ik loop de school binnen en zwaai naar al aanwezig collega's. Ik hang mijn jas weg en loop naar mijn lokaal, waar ik de computer opstart en daarop klaar zet wat ik nodig heb. Dit is de powerpoint met lesvoorbereiding, het filmpje en een opdracht. Ik pak de boeken en papieren die ik nodig heb uit de kast en leg alles op volgorde.
7.55 Ik ga naar de personeelskamer. Hier zitten al wat collega's waar ik wat mee klets en ook praat ik even met de afdelingsleider. Ik moet nog iets vragen over een mentorleerling en we spreken dit door. Heel handig om op deze manier al wat te kunnen regelen en zo gaat het eigenlijk altijd. Afspraken, dingen die je moet regelen met collega's, het meeste doe je tijdens de pauze en tussen de lessen door.

8.15, de eerste bel gaat en ik ga naar beneden, terug naar het lokaal waar al wat leerlingen staan te wachten. Hoe moe of chagrijnig ik ook ben, als ik leerlingen zie, word ik blij.
8.20 het eerste lesuur begint. Het is mentoruur met de leerlingen uit 2m. We bespreken de vakkenkeuze die ze aan het einde van het jaar moeten maken.Ik leg opties uit aan de hand van het formulier en wat wel en niet mogelijk is.
Ze snappen er nog niet veel van, maar later die week zal de decaan ook nog een keer langskomen. Daarna moeten ze een relflectie schrijven en terwijl ze dat doen, roep ik één voor één een aantal leerlingen bij me om te vragen naar lessen, cijfers, incidenten en allerlei andere zaken.

9.20: Tweede uur. Dit maal 4vwo, met de laatste uitleg over de Nederlandse Opstand en ze hebben de gelegenheid om te leren voor de toetsweek die over een paar dagen begint. Ze mogen zowel geschiedenis leren als een ander vak. De meesten zijn heel serieus bezig, twee of drie zijn alles behalve goed bezig. Terwijl zij leren en af en toe bij me komen om een vraag te stellen, werk ik mijn mail bij en zet ik informatie in het leerlingenvolgsysteem (magister).

10.20 kleine pauze. Terwijl ik naar boven loop met een collega, spreken we iets af over de toetsen en wat andere dingen die we moeten regelen. In de personeelskamer is het druk, maar die ene collega die ik wilde spreken, zie ik niet. Op mijn weg naar de wc word ik aangeklampt door een collega die iets wil weten over een mentorleerling van mij.

10.40 3e lesuur. 3mavo dit keer, met uitleg over de Politionele acties (het onderwerp was Nederlands-Indie). Dit is de laatste informatie die ze nodig hebben voor de komende toetsweek. De laatste twintig minuten mogen zij zich ook voorbereiden op de toetsweek en de meesten pakken het boek erbij en gaan leren. Ik loop rond spoor ze aan om aan het werk te gaan, geef antwoord op vragen die af en toe nog gesteld worden. (onder andere: wat moeten we nou leren voor die toets?)

11.40. Ik heb een tussenuur en  ga naar één van de werkruimtes. Hier zitten ook al een paar andere collega's achter de computers. Ik log in en begin met het maken van oefenvragen voor 3M die ik aan ze mail. Ik ga verder met de mails en informatie in magister te zetten. Ik krijg een mailtje van een mentorleerling die me graag wil spreken, ik mail terug dat ik tijd voor hem heb in de grote pauze.
Ik maak een toets voor 4vwo later in de week en loop daarna naar de repro om al gekopieerde toetsen op te halen die ik moet uittellen en in goede stapels moet inleveren bij de administratie.
Ik had gehoopt om nog een uitgever te bellen om een boek te bestellen, maar hier is geen tijd meer voor.

12.40 grote pauze. Ik loop naar het lokaal waar ik heb afgesproken met mijn mentorleerling. Hij is er snel en ik laat hem vertellen wat hem dwars zit. Ik spreek met hem af wat ik er aan ga doen om hem te helpen.
Het is 13.00 als ik naar de personeelskamer loop om nog iets te drinken te pakken en heel snel wat yoghurt te eten, voor ik weer naar de volgende les moet. Die is niet in mijn gewone lokaal, maar ik moet naar de andere kant van de school. 

13.10 vijfde lesuur. Vijf havo is een fijne groep waar ik mee kan lezen en schrijven. Ze moeten de dag erop een opdracht inleveren en gaan hier hard mee aan de slag. Overal in de klas zijn er groepjes bezig om dingen uit te zoeken en de opdracht te schrijven. Af en toe komt er iemand om iets te vragen, maar het meeste is ze wel duidelijk. Dit komt wel goed. Ik maak van de gelegenheid gebruik om de powerpoint met de lessen voor de dag erop te maken en nieuwe mails van collega's weg te werken. Ik maak afspraken over overleg, noteer weer informatie van mentorleerlingen in magister en zet allerlei nieuwe punten op mijn to-do lijst van deze week.

14.10 einde van het lesuur en  vandaag heb ik geen lessen meer. Ik pak mijn spullen en ga naar huis, waar ik om 15.30 ben. Het gebeurt niet vaak dat ik zo vroeg thuis ben (op dinsdagen ben ik door de vergaderingen bijvoorbeeld pas tegen 18.30 thuis), dus ik geniet er nu van. Eerst een kopje thee en dan zet ik de computer aan. Ik maak nog twee opdrachten voor de lessen van de volgende dag en stop die in mijn tas, zodat ik die morgenochtend meteen kan kopiëren.

17.30-18.30 Ik ga koken, eten en afwassen en kijk gezellig naar Dr. Phil. Dat vind ik ontspannend.
18-45-19.15 Ik werk de to-do list bij en streep aan wat ik echt morgen voor elkaar moet krijgen. Voor de laatste maal kijk ik nog een keer op de computer naar mijn mail. Dan doe ik de computer uit. Het muntje is op. Na 20.00 probeer ik niks meer voor school te doen en meestal lukt dat me goed.

20.00-21.30 Dit is de tijd waarin ik ontspan door te lezen, tv te kijken en thee te drinken.
21.30-22.00 Tijd om naar bed te gaan. Ik ruim een beetje op en zet in de keuken alles klaar voor de volgende ochtend. In bed lees ik nog even een kwartiertje of zo, voor ik het licht uitdoe.
22.15 Het licht gaat uit en ik probeer te slapen. Morgen begint weer vroeg.

Reacties

  1. Hoi Bettina, je geeft een mooi inkijkje in je dagelijkse bezigheden! Ontbijt je 's ochtends niet? 5.27 uur opstaan is wel verschrikkelijk vroeg. Als ik in de middag opsta, dan heb jij het grootste deel van je programma er al op zitten. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontbijten zit bij het thee drinken in, al eet ik nooit zo uitgebreid! Ik kan als ik vrij ben gelukkig wat later opstaan, maar ik ga altijd vroeg naar bed, anders houd ik het niet vol.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Jouw wekker gaat inderdaad wel heel vroeg! Wel goed dat je in de ochtend tijd neemt om wakker te worden. En grappig om te zien dat op jouw school een lesuur ook echt een uur duurt, vaak is het toch 50 of 45 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vind het soms ook wel heel erg vroeg, zeker als het nog zo donker is!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts