Genius (2016)

Max Perkins was de uitgever van Scott Fitzgerald en Ernest Hemingway. Hij krijgt ook de jonge schrijver Thomas Wolfe onder zijn hoede, die zijn eerste roman wil laten uitgeven.

Thomas Wolfe was geen gemakkelijk mens en zijn manier van schrijven was bijna manisch te noemen. De eerste roman die hij schreef (Look homeward, angel) was nog een redelijk manuscript, maar zijn tweede roman (Of time and the river) bestaat uit vele pakketten losse velletjes en fragmenten, waar nog een eenheid in aangebracht moet worden. Max Perkins en Tom Wolfe moeten samen elke avond aan de slag om de roman tot een geheel te maken, een tweede meesterwerk.

Thomas Wolfe had een verhouding met Aline Bernstein, die ervoor zorgde dat hij alles had om te kunnen schrijven, van eten tot potloden tot eeuwige aanmoediging. Maar hoewel Wolfe zijn eerste boek aan haar opdraagt, zet hij haar daarna aan de kant.

Max Perkins neemt de rol van beschermer over van Alice en krijgt een bijna vaderlijke rol ten opzichte van Thomas Wolfe. Hij is het die nu de aanmoediging geeft en alle aandacht die Thomas Wolfe nodig heeft. Alles om een nieuwe geweldige roman in elkaar te zetten.

Toch is het Ernest Hemingway die Perkins waarschuwt dat Thomas ook hem in de steek zal laten. En zoals gewoonlijk ziet Hemingway dit soort dingen heel scherp, vaak is hij de eerste die ziet wat mensen voor zichzelf nog niet durven toegeven.
Dominic West als Hemingway en Colin Firth als Perkins
Wie is de genius in deze film? De getroebleerde schrijver, of de uitgever die ondanks alle drama de mogelijkheden ziet?

Ik vond Genius een heel mooie film, die zich afspeelt in een tijd die ik interessant vind (de jaren ’20 en ’30), en gaat over mensen die ik ook interessant vind. Hemingway heeft een kleine rol, maar ook 
Scott Fitzgerald en zijn vrouw Zelda komen voorbij.

Ik heb de boeken van Thomas Wolfe niet gelezen en wist weinig van hem en hoewel een film als deze natuurlijk altijd punten heeft die niet kloppen, vond ik het zeker een goede kennismaking, al kan ik niet zeggen dat ik Wolfe erg sympathiek vond.
Colin Firth als Perkins en Jude Law als Wolfe
Jude Law speelt Thomas Wolfe als iemand die handelt op impulsen en eigenlijk geen enkel besef heeft van wat kan en niet kan. 

Colin Firth is uitstekend als Max Perkins, de man die er alles aan doet om zijn schrijvers bij te staan. 

Nicole Kidman heeft een dramatische rol als Aline Bernstein, de vrouw die alles opgaf voor de liefde, maar er bitter weinig voor terug kreeg. Haar verhaal is vooral triest omdat je beseft dat ze Thomas Wolfe echt niet terug zal krijgen, ze heeft haar rol vervuld en hij is gewoon niet meer geinteresseerd.
Jude Law als Wolfe, Nicole Kidman als Aline Bernstein en
Colin Firth als Perkins
Laura Linney is de vrouw van Max Perkins, die haar huwelijk bijna ten onder ziet gaan aan de tijd die haar echtgenoot aan Thomas Wolfe moet besteden.

Dominic West heeft maar een paar scenes als Hemingway, maar die zijn wel erg goed. Hij weet daarin namelijk wel precies de essentie van Hemingway neer te zetten. Niet alleen de man die groter dan groots was en altijd aan het vissen etc, maar ook de man die door kon dringen tot de kern en de waarheid zag die anderen mensen liever nog niet wilden zien. 

Kortom, goede acteurs in een zeer onderhoudende en interessante film, die ik erg de moeite waard vond. 

Reacties

  1. Ja, vond ik ook een prachtige film. Heb me wel voorgenomen om Wolfe *ooit* te gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ook! Ik heb ze na deze film meteen op mijn lijstje gezet (iig de eerste twee) al heb ik niet de indruk gekregen dat zijn boeken heel toegankelijk zijn...

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts