Pepergasthuis

Het Pepergasthuis is één van de oudste hofjes in de stad Groningen. Het werd in 1405 gesticht en was in de eerste instantie bedoeld voor de opvang van pelgrims, die de relikwie van Johannes de Doper in de Martinikerk kwamen bezoeken.

Er werd voor de pelgrims in het gasthuis een eigen kerkje gesticht, genoemd naar de heilige Gertrudis van Nijvel, beschermheilige van reizigers. De officiële naam van het gasthuis was toen ook Geertruidsgasthuis, maar de meeste Groningers kenden het als het Pepergasthuis, gelegen aan de Peperstraat.

Na de reformatie was het niet langer een plek voor pelgrims, maar konden oudere stadbewoners hier een huisje kopen om tot het einde van hun leven verzorgd te worden. Bovendien werd een deel in gebruik genomen als Dolhuis, dit duurde tot 1702 toen er voor hen een nieuw gasthuis kwam.

Tegenwoordig is het hofje nog altijd in gebruik, de huizen zijn gerenoveerd en opgeknapt en het is een heerlijke plek om te wonen. Maar het is ook heel fijn om er als bezoeker even rond te lopen en te genieten van de rust van dit prachtige hofje.





Reacties

  1. Wat een paradijselijk plekje zeg! Ik ben altijd al dol op begijnhofjes en andere hofjes. Dus als ik eens naar Groningen kom, dan ga ik hier langs.

    Laatst ben ik trouwens in Nijvel geweest bij het graf van Geertrudis. Een werkelijk schitterende Romaanse kerk (wij hebben hier een zware Romaanse architectuur-tic, vandaar deze expeditie over de taalgrens)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat ontzettend mooi! Romaanse kerken zijn prachtig, en wat grappig dat daar net het graf van Geertruidis was!
      Ik kan de hofjes van Groningen echt aanbevelen, echt heel erg mooi.

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Het Pelstergasthuis heeft zelfs een romanogotische kapel (mag nog net een beetje meedoen met Romaans).

      Verwijderen
  2. Wat leuk om te lezen over de geschiedenis van het hofje waar ik al zo vaak geweest ben!
    En Jacqueline, mocht je ooit in Groningen zijn, dan geef ik jou uiteraard met veel plezier een zelfde rondleiding als Bettina door onze mooie stad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he? Ik vond het zo geweldig om er rond te lopen! (Dus Jacqueline, als je ooit in de gelegenheid bent, doen!)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts