Balkonnotities: zaadjes, plantjes en nieuwe blaadjes

Begin maart had ik al de geest gekregen en ben ik begonnen met zaaien van plantjes. Geen idee of dit een goed moment was, geen idee wat de volgende stap zou moeten zijn. Soms is dat helemaal niet erg, zit het plezier al in het proberen en ergens mee bezig zijn. 

De zaadjes kwamen al heel snel op, alleen die in het zakje deden raar en daar leek ook schimmel in te zitten. Toch teveel water gegeven denk ik, maar dit heb ik weggegooid. 

De zinnia's en de aardbeien vormen ook en leuke groene sprietjes. Maar dit ziet er nog klein uit, dus hier heb ik nog even niks mee gedaan. Die staan nog rustig op de kast. 

Ergens op een heerlijke zonnige middag ben ik met de plantjes die ik het broeikastje had aan de slag gegaan. Ze waren al enorm groot geworden en zaten al tegen het dak van het broeikastje aan. De Oost-Indische Kers had er heel veel zin in. Ook in de andere bakjes zag ik leuke groene sprietjes. 



Ik heb potaarde in twee balkonbakken gedaan en hierin de plantjes uit de kartonnen bakjes gezet. Als het goed is, zijn dit de Oost-Indische Kers, het Maarts viooltje en Komkommerkruid. De Goudsbloem was helemaal verdwenen. Misschien had ik die meer tijd moeten geven, maar de kartonnen bakjes zaten aan elkaar en waren helemaal vochtig geworden. Op het moment dat ik met Ă©Ă©n aan de slag ging, gingen de andere bakjes ook kapot. Als ik ze van elkaar los had gemaakt toen ik ging zaaien was dit waarschijnlijk beter gegaan (goed om te weten voor een eventuele volgende keer). 



Het is nog net even te koud om de grote bakken buiten te hebben, dus ik had ze even aan de balkonrand hangen om te zien hoe het leek. Maar nu staan ze in de studeerkamer op een plastic zak zodat ze in alle rust verder kunnen groeien (tenminste, ik hoop maar dat ze dat doen!). Over een paar weken kunnen de bakken naar buiten. 

Het staat nog even warm binnen, goed beschermd.


Het lijkt nog niet veel, maar ik vind het al een wonder dat uit een klein zaadje in drie weken al zo'n plantje is gegroeid!

Nog een wonder, ik had op het achterbalkon een hortensia staan, die ik eigenlijk vergeten was om weg te gooien in de herfst. De hele winter heb ik er niet naar om gekeken, maar nu zag ik dat er knoppen in zaten en dat er allemaal nieuwe bladeren gevormd worden.

Ik heb de dode bloemen en takken weggeknipt en de hortensia voeding gegeven, en ik hoop dat er meer nieuwe bladeren en zelfs bloemen komen. Ongelofelijk hoe sterk zo'n plant is. 


Reacties

Populaire posts