Italiaanse kookboeken

Vorige week moest ik naar de tandarts en omdat ik wat vroeg was, ben ik even het winkelcentrum in gelopen. Daar vond ik een kookwinkel (erg leuk) maar in plaats van met die pastapan waar ik eigenlijk naar wilde kijken, kwam ik met twee kookboeken naar buiten. Twee Italiaanse kookboeken.
Het eerste is ‘Mijn little Italy’ van Laura Zavan. Een heerlijk boek met eerst allerlei uitleg over verschillende producten en etenswaren, maar daarna heerlijke recepten. Het boek is onderverdeeld met hoofdstukken over antipasti, kazen, vleeswaren, verse pasta, droge pasta, gnocci, groenten, risotto en nog een aantal categorieën.  De recepten geven duidelijk aan voor hoeveel personen ze zijn, wat de ingrediënten en de bereidingswijze is. Duidelijke foto’s van de gerechten, maar ook prachtige sfeerfoto’s maken dit boek helemaal af. Je proeft de sfeer van Italië en je wilt meteen zelf gerolde lasagne met artisjokken maken, of risotto met prosecco en pistachenoten, of gegrilde aubergines met mozarella en tomaat. Kortom, genoeg om uit te proberen, maar ook om te lezen is dit een heerlijk boek.
 
Ook heerlijk om van alles uit te maken, maar zeker ook om te lezen is ‘Vinazza, de maan, het land en het leven’ van Diane Lensink. Diane leeft de droom: wonen in een dorpje in Italië, vrienden zijn met de lokale bevolking en met alle producten van het land kunnen koken. Ze schrijft aanstekelijk en de recepten zijn duidelijk en klinken erg lekker. Ook hier weer van die mooie foto’s, van de gerechten, het dorp, de producten.
Kortom, twee kookboeken waar ik heerlijk van ga genieten, niet alleen in de keuken, maar zeker ook terwijl ik op de bank zit en me in Italië waan.

Reacties

Populaire posts