Onderwijs update
De problemen zijn er vooral omdat er hap-snap beslissingen worden genomen, die vaak niet goed doordacht zijn en waardoor de uitvoering extra lastig wordt. Dat hebben we de afgelopen weken ook weer gemerkt.
Enfin, hoe zijn we hier aangekomen?
Vanaf het begin van dit schooljaar gingen alle leerlingen gewoon naar school, met allerlei maatregelen waarvan we hoopten dat die voldoende zouden zijn om besmettingen te voorkomen. Alle ramen open voor goede ventilatie, pompjes met desinfecterend middel in elk lokaal, spatschermen voor de bureaus en een vierkant op de grond afgetaped waarin de docent anderhalve meter afstand kan houden van de leerlingen. Op een gegeven moment werden de mondkapjes verplicht tijdens het lopen door de school.
Ondertussen liepen de besmettingen in rap tempo op, wij zijn de week voor herfstvakantie zelfs een hele week online gegaan om te kijken of we weer op nul konden komen. In de weken erna hebben we half en half onderwijs gegeven, waarbij maar een deel van de leerlingen in de ochtend of de middag op school was en de rest online gegeven werd. Hierbij veranderde om de week ongeveer het rooster, wat de rust voor de leerlingen en onszelf niet echt ten goede kwam.
Dit half om half onderwijs zorgde ervoor dat ik voor elke les moet zorgen dat ik alles digitaal heb, zodat ik óf de les volledig online kan geven óf dat de les ook gevolgd kan worden door leerlingen die een fysieke les niet kunnen bijwonen. In elke fysieke les mis je namelijk een deel van de leerlingen omdat die ziek thuis zijn, positief getest zijn of in quarantaine zitten omdat een gezinslid positief was.
Voor elke toets die je afneemt, maak je minstens drie versies, want leerlingen missen een toets, maar zijn ook weer afwezig bij het geplande inhaalmoment.
Nu online, of zo
Deze afgelopen weken is er een lockdown ingesteld om de reisbewegingen te beperken en de besmettingshaarden te verkleinen. De lessen zouden online gegeven worden en voor de kerstvakantie hadden we een goed plan bij ons op school klaarliggen. Hierin werden de digitale lesuren verkort en alleen in de ochtend gegeven. Op die manier zouden de leerlingen niet hele dagen achter een scherm zitten. In de ochtend online uitleg, in de middag werken aan opdrachten en eventueel extra hulp. Dit klonk niet ideaal, maar wel goed te doen.
Voor de examenklassen kwam de mogelijkheid dat ze naar school mochten komen voor fysieke lessen en ook dat was fijn. In ons plan zou dat ook in de middag kunnen.
Een dag na de aankondiging van de lockdown werd echter die mogelijkheid echter een verplichting, en kon het hele plan dat er lag het raam uit. Alle examenklassen moesten hun lessen gewoon fysiek op school volgen, zei de VO raad. (waar je ook nooit iets zinnigs van hoeft te verwachten, zoals al jaren blijkt, maar nu helemaal)
Dit betekent dat alle lesuren gewoon 50 minuten zijn, want je kunt niet verkorte lessen online hebben en de normale lessen voor de klassen die op school zijn, dat werkt niet. De leerlingen thuis zitten door deze beslissing hele dagen achter het scherm, iets wat we juist wilden voorkomen.
Dit betekent ook dat ik gewoon elke dag naar school ga, want ik heb elke dag één lesuur met een examenklas in mijn rooster en ben daarom gedwongen de hele dag op school te zijn. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor mij, maar voor elke collega die lesgeeft in examenklassen. Hoe draagt dit bij aan het beperken van het aantal reisbewegingen in Nederland?
Kortom, hoewel het natuurlijk heel fijn is om de examenleerlingen gewoon in levende lijve te zien en goed met ze te kunnen oefenen, is de combinatie van online lesgeven, fysiek lesgeven en alles wat erbij komt kijken, ongelofelijk pittig.
En nu?
De lockdown is verlengd en dit was iets dat we allemaal wel verwacht hadden. Maar tegelijkertijd is er ook aangekondigd dat leerlingen voortaan wel 1.5 meter afstand moeten houden. Dit kan maar in een paar ruimtes op school, dus er moest weer van alles aangepast worden. Ik ren in een les heen en weer tussen twee lokalen zodat ik op die manier maar de halve klas in 1 lokaal heb en we redelijk afstand kunnen houden.
Heel zuur hierbij is dat het RIVM en de minister al deze maanden heel hard geroepen hebben dat het met besmettingen in het onderwijs meeviel, dat jongeren niet ziek werden, en dat er niks aan de hand was. Jongeren konden alleen als ze samen naar school fietsen elkaar aansteken oid. Afstand houden was niet nodig en elke docent die op het gevaar wees en zich zorgen maakte over de besmettingen in het onderwijs, werd zo'n beetje weggezet als werkschuw tuig. En op geen enkele lijst van de volgorde van vaccinaties komt onderwijzend personeel voor (we hoeven echt niet als eerste, maar het fijn zijn als we ergens serieus genomen zouden worden).
Nog zuurder vind ik het persoonlijk dat ondertussen Schiphol open blijft, de markten doorgaan en slijterijen, kaaswinkels en de bonbonwinkel zogenaamd essentieel zijn. Op die manier zal het nog wel even duren voor we uit de lockdown komen en we datgene kunnen doen wat alle docenten willen: gewoon les kunnen geven aan al onze leerlingen zonder beperkingen. Maar ik vrees dat dat pas volgend schooljaar weer mogelijk zal zijn.
Het is al lastig en dan verandert het ook nog steeds... Het lijkt me voor zowel docenten als leerlingen loodzwaar. Dank voor dit inkijkje en sterkte, ik hoop dat je toch nog steeds voldoening kunt halen uit je werk en het contact met de leerlingen.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, ja het is idd dat er steeds weer iets verandert, waardoor alles weer op de schop moet. De rek is er danig uit. Gelukkig is het wel fijn om de leerlingen die op school komen te zien, dat geeft een beetje energie.
VerwijderenGroetjes,