Balkonnotities: vaste planten!

Op een balkon heb je vaak planten in potten, en dit zijn meestal eenjarige planten. Aan het einde van het seizoen zijn ze dood en elke lente koop je nieuwe. 

Nu had ik het idee dat ook op een balkon vaste planten mogelijk zijn, ik heb er al een paar in potten die de winter overleven en het jaar erop weer helemaal groen en geweldig worden. 

Ik wilde hier wat meer van en besloot om twee grote bakken te kopen om hier meerdere planten tegelijk in te kunnen planten. 

Een van de bakken moest nog in elkaar gezet worden, dit was even uitzoeken, maar het is gelukt. Zoiets is natuurlijk ook geen kwantumfysica, maar als je dit niet dagelijks doet, kost het toch even tijd. Maar goed, daarna heb je ook wat!

Een deel van het bouwpakket

Het is niet handig om zonder verdere voorbereiding de bakken te gebruiken. Eerst heb ik beide bakken voor de zekerheid 2x gebeitst. Dit deed ik op het balkon, omdat het hier sneller droogt en ik de vieze geur en de kwade dampen van de beits niet in huis wilde hebben.

Beitsen op het balkon

In de kleine bak moesten nog een paar afwateringsgaten geboord worden en daarna heb ik beide bakken bekleed met antiworteldoek dat water doorlaat, maar dat ervoor zorgt dat de aarde binnen de bak blijft en niet door de afwateringsgaten verdwijnt. 

De bak op pootjes staat op de plek waar eerst het tafeltje stond, dat heb ik nu verplaatst naar het achterbalkon. 

In deze bak heb ik een Agapanthus, kattekruid, witte lavendel en twee snoezige roze plantjes. Een is een geranium en de ander weet ik niet. 




In de kleinere bak staan twee lavendelplanten, salie en tijm. In beide bakken wil ik bovendien in oktober enkele bloembollen poten, zodat ik volgend jaar voorjaarsbloemen krijg. Ik denk hierbij aan sneeuwklokjes, krokusjes en blauwe druifjes. (ik verheug me hier nu al op!)


Zoals je kunt zien,  moest er nog wat meer aarde in de bak na het planten van de kruiden, maar dit heb ik de dagen erna kunnen doen. Nu staan de planten heerlijk stevig in de aarde en hopelijk houden ze het hier een hele tijd uit. Want dat is de reden dat ik dit heb gedaan! 

Ik ben heel erg blij met hoe mijn balkon op dit moment lijkt, als ik in de stoel zit, geniet ik echt van wat ik om me heen zie. Zoveel mooie bloemen en zoveel mooie planten, het is voor mij een klein paradijsje. 

Reacties

  1. Wat leuk om te zien wat jij met je balkon doet. Altijd inspirerend om te zien hoe anderen dat aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vind het zelf heerlijk om te doen, maar ook heel erg leuk om te zien wat anderen ervan maken. Je doet altijd weer ideeen op!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts