Engelenbrood, Tessa Afshar

In het Nieuwe Testament wordt in het boek Handelingen 16 verteld dat de apostel Paulus en zijn reisgenoten naar de stad Filippi reizen waar  ze Lydia ontmoeten, een vrouw die in purperstoffen handelde. Zij was naar verluidt de eerste bekeerlinge van Paulus in dit deel van de wereld. 

Meer weten we niet over haar, maar in Engelenbrood vertelt Tessa Afshar haar verhaal. 

De jonge Lydia is de dochter van een purperverver. Haar moeder is overleden toen Lydia jong was, maar zij heeft een sterke band met haar vader. Haar vader heeft zijn geheime recepten voor het mengen van purper, recepten waar de concurrentie op loert. Als vader en dochter in contact komen met de Romeinse Jason, lijkt het geluk hen toe te lachen, maar helaas verliest Lydia alles; haar vader, de purperververij en haar thuisstad. 

Ze moet met haar weinige bezittingen vluchten en een nieuw bestaan opbouwen in Filippi. Ze heeft echter een paar zaken die haar helpen. Ten eerste haar vriendin, de Joodse Rebekah, die Lydia vertelt over het geloof van haar volk en die haar met raad en daad terzijde staat. Ten tweede heeft Lydia de recepten van haar vader en kan ze hopelijk hiermee zelf een handel opzetten. 

In Filippi is het niet gemakkelijk, maar Lydia en Rebekah werken hard om hun zaak tot een succes te maken. Voor Lydia blijft echter altijd de schaduw hangen van wat er in haar thuisstad is gebeurd en ze denkt dat dit haar voor altijd zal achtervolgen. Tot er een paar vreemdelingen naar de stad komen met een nieuwe boodschap en Lydia's leven voorgoed zal veranderen.  

Dit is een genre waarvan ik nooit zou hebben gedacht dat ik het zou lezen, laat staan hier zou bespreken. Engelenbrood is namelijk een verhaal dat zich afspeelt in Bijbelse tijden. 

Ik heb ooit eens Christelijke fictie geprobeerd, een verhaal dat zich bij de Amish afspeelde, en dat was geen succes. Dat boek was namelijk kwezelachtig en sentimenteel gereutel waar ik al heel snel genoeg van had. Sindsdien bleef ik ver uit de buurt van Christelijke fictie.

Ik was echter benieuwd naar dit boek en besloot de gok te wagen. En die gok is een goede geweest! Engelenbrood is namelijk goed geschreven, met een vleugje humor en levensechte personages. Lydia is een heerlijke hoofdpersoon, een vrouw die je als vriendin zou willen hebben. Ook de andere personages zijn vol aandacht beschreven en je bent er bijna zelf bij als Paulus zijn opwachting maakt (Paulus is hier echt geweldig en je begrijpt waarom mensen zijn boodschap geloven en hem volgen). 

Tessa Afshar heeft overduidelijk de periode heel goed onderzocht. De historische details zijn uitstekend en zijn heel natuurlijk in het verhaal verweven zodat het geen moment storend wordt, maar ze juist een heel sterk element vormen. 

Heel knap hoe iemand van een persoon die in een paar regels in het Nieuwe Testament wordt genoemd een personage van vlees en bloed kan maken en een verhaal dat heel mooi laat zien hoe iets zou kunnen zijn gebeurd. 

De boodschap van Paulus en de bekering van Lydia spelen natuurlijk een rol, net zoals het geloof van de Joodse Rebekah. Als dit je heel erg stoort, is dit geen boek voor jou, maar Engelenbrood is absoluut geen moment sentimenteel of prekerig en de nuance die ik aantrof  bij alle personages vond ik erg prettig om te lezen. 

Er zit een klein beetje romantiek in, maar heel weinig en dit was vooral heel erg leuk!

In het kort, Engelenbrood was voor mij een openbaring :-) en ik denk dat ik nog wel eens een gok zal wagen met een boek van Tessa Afshar. 

Ook erg leuk is dat Tessa Afshar in het nawoord aangeeft waar ze bepaalde uitspraken enzovoort vandaan heeft. En als je voor een verhaal over Paulus gewoon een citaat haalt uit de serie Poirot met David Suchet, heb je bij mij meteen een punt erbij! 


Originele titel: Bread of Angels (2017)

Nederlandse uitgave 2017 door uitgeverij De Kok

Nederlandse vertaling: Lia van Aken

Bladzijdes: 346

Reacties

Populaire posts