Lady Susan, Jane Austen (en de film)

Naast de zes grote romans, schreef Jane Austen nog een aantal andere verhalen, en één ervan is een korte roman in briefvorm, Lady Susan die ze waarschijnlijk rond 1794 schreef. 

Zelf heeft Jane Austen dit boek nooit uit laten geven, maar is het pas in 1871 gepubliceerd, ver na haar dood. 

Ik heb Lady Susan kort geleden gelezen en ik heb me er bijzonder mee vermaakt. De hoofdpersoon is Lady Susan, net weduwe geworden en in moeilijke financiële omstandigheden. Dit zorgt ervoor dat Lady Susan voor langere tijd bij verschillende vrienden verblijft en op zoek is naar een nieuwe echtgenoot voor zowel haarzelf als voor haar dochter Frederica. 

Lady Susan heeft niet zoveel op met haar dochter, die namelijk weigert om met de absoluut stompzinnige Sir James te trouwens, ondanks zijn titel en goede inkomen. 

Ondertussen heeft Lady Susan zich het ongenoegen op de hals gehaald van mevrouw Manwaring omdat meneer Manwaring namelijk heel veel genoegen had in het gezelschap van Lady Susan en moet zij hun huis verlaten. Ze besluit om naar haar zwager en schoonzus te gaan omdat ze hier gratis kan logeren en ze eigenlijk nergens anders terecht kan. Als bonus komt daar ook Reginald de Courcy, de broer van haar schoonzus, die in de eerste instantie slechte dingen over Lady Susan heeft gehoord, maar het wordt een spel voor haar om hem van gedachten te doen veranderen en hem in haar netten te verstrikken. 

Dit boek is niet bepaald lang, ongeveer 70 pagina's en bestaat dus helemaal uit brieven en tot slot een conclusie. De briefroman is op een bepaalde manier beperkt omdat je alle gebeurtenissen en conversaties pas achteraf krijgt, in de brief. Aan de andere kant is het heel leuk om bepaalde gebeurtenissen in brieven van verschillende mensen vanuit verschillende perspectieven te zien. 

Lady Susan is niet bepaald een typische hoofdpersoon uit de 19e eeuw. Ze is intelligent en mooi, maar ook volkomen egocentrisch en manipulatief. Ze is alleen uit op haar eigen gewin en het maakt haar niet uit wat ze daarvoor moet doen. Ook bijzonder is dat Lady Susan de jagende partij is en haar prooi wordt gevormd door jongere mannen. Ze eindigt uiteindelijk met een huwelijk dat ze niet helemaal had gewild, maar dat beslist niet slecht te noemen is. In dit geval zie je dat het afwijken van de sociale normen en waarden niet heel erg bestraft wordt. Dit is beslist een uitzondering in een tijd waarin in boeken het goede beloond moet worden en het slechte bestraft. 

De Jane Austen-humor is hier zeker al aanwezig, en ik zag sommige situaties voor me. 

Al met al is Lady Susan een origineel verhaal dat ik niet kende, maar dat ik wel heel erg de moeite waard vond om te lezen. 


Love and Friendship (2016)

In 2016 is dit boek verfilmd onder de verwarrende titel Love and Friendship. De verwarring zit erin dat Jane Austen een eerder verhaal schreef onder die titel, maar deze film gaat dus over Lady Susan

Het is geen lange film, ongeveer anderhalf uur, maar het weet de sfeer van het boek perfect te vangen. 

Kate Beckinsale speelt Lady Susan en steelt hiermee de show, maar ook de andere acteurs zoals Stephen Fry in een kleine rol, Chloe Sevigny en Jemma Redgrave zijn geweldig. De aankleding is prachtig, de periode rond 1795 wordt heel mooi getroffen in de kostuums en de haarstijlen. 

Natuurlijk hebben ze wat zaken moeten veranderen, (al blijven brieven op sommige momenten een cruciale rol spelen) en zijn er wat personages toegevoegd en een paar aanvullingen gemaakt. Dit zorgt ervoor dat het plot nog duidelijker wordt en de plannetjes van Lady Susan net even iets duidelijker, dus voor mij waren dit waardevolle toevoegingen. 

En zonder dat het een komedie is, is het wel een heel grappige film, vooral omdat je ziet hoe Lady Susan de boel bedondert en probeert om alles in haar voordeel te regelen. 

Lady Susan heeft niet de bekendheid van de zes grote romans van Jane Austen en ook deze film is een stuk minder bekend dan de vele verfilmingen van haar andere boeken. Maar als je even wat luchthartig vermaak wil met een verhaal dat je misschien nog niet kent, dan kan ik je Love and Friendship zeker aanbevelen. 


Originele uitgave van het boek in 1871. Volgens mij niet in het Nederlands vertaald? (maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Reacties

  1. Leuk, hè ik heb me met de film (zowel in de bios als op dvd) en het boek net als jij uitstekend vermaakt. Wat een heerlijk loeder is die Lady Susan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze is zo vilein! Maar zo geestig beschreven. Ik was echt blij dat ik het boek nu heb gelezen, en de film was uitstekend!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Dat boek, zo te horen meer een novelle, ga ik zeker lezen. Het enige dat ik nog niet ken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is niet lang en zo te lezen, dus ik kan het zeker aanraden. Maar vooral omdat het een heerlijk verhaal is.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts