Ben ik boekverslaafd?

Ik ben ‘getagd’ door Kim van A stream of consciousness en het is de bedoeling dat ik de volgende vragen beantwoordt.

1/ Ben je verslaafd aan boeken kopen?
Ja, ik denk het eigenlijk wel, als ik eerlijk ben. Ik ga wel eens de stad in om een broek of iets anders nuttigs te kopen en dan kom ik thuis zonder die broek, maar met een boek. Toen ik studeerde had ik niet veel geld, en 80 gulden voor een paar winterlaarzen vond ik toen te duur, maar ik gaf een half uur later wel 100 gulden uit voor een prachtig boek over reizen in de 19e eeuw. En dat boek heb ik nog altijd, die laarzen zouden allang al weggegooid zijn.

2/Wanneer koop je meestal boeken?
Bijna elke maand, meestal in het weekend. Op zaterdag even het dorp in en dan langs de boekwinkel.

3/ Hoeveel boeken koop je meestal per keer?
Ik probeer het te beperken tot één en vaak lukt dat ook wel, maar ik koop er ook vaak twee of zelfs drie tegelijk.

4/ Ga je meestal alleen boeken kopen of met iemand samen?
Dat maakt me niet uit, ik vind beide leuk. Als je alleen bent kunt je zo lang neuzen als je wilt, als je met z’n tweeën bent, kun je de boeken meteen bespreken.

5/ Wat trekt je aan in een boek?
In de boekhandel kijk ik naar de cover, de titel of de schrijver en dan lees ik de achterflap en lees ik een paar stukjes her en der uit het boek.

6/ Is er een specifiek genre waar je meteen naar toe trekt in de boekwinkel?
Ik lees veel verschillende genres, dus in een boekhandel begin ik vooraan en ik ga alle kasten bij langs tot ik weer bij het begin ben. Dan maak ik een tweede rondje en pak ik de boeken die ik heb gezien en graag wil kopen, soms heb ik er al een gepakt en leg ik die weer terug (met pijn in mijn hart)

7/ Koop je je boeken liever nieuw, tweedehands of maakt het niet uit?
Liever nieuw, maar een goed uitziende tweedehands mag ook. Zeker als het een boek is dat nieuw niet meer te krijgen is.

8/ Hoeveel geef je gemiddeld uit per maand aan boeken?
Dat verschilt per maand, maar vrij veel als je alles bij elkaar optelt. Ik probeer er tegenwoordig wel op te letten dat ik meer midprice edities enzo koop, dat scheelt toch. 

9/ Heb je jezelf wel eens een shopverbod opgelegd?
Ja, maar dat lukt niet zo goed.

10/ Hoe lang duurt het voor je in een boek begint dat je gekocht hebt?
In sommige boeken meteen, maar een boek kan ook rustig enige maanden liggen wachten tot ik de ‘roep van het boek’ voel en het ga lezen.

11/ Koop je liever meerdere voordelige dunne boeken, of één duur en dik boek?
Dik of dun maakt me niet uit, maar ik probeer liever geen heel dure boeken te kopen. Die biografie van Ferdinand Domela Nieuwenhuis van 40 euro laat ik toch echt liggen.

12/ Heb je nog iets te zeggen over je boekverslaving?
Hallo, ik ben Bettina en ik ben boekverslaafd.

13/ Welke boeken heb je als laatste gekocht?
Afgelopen week was dat:
-        Deceived with kindness, Angelica Garnett
-        Stoner, John Williams
-        De eekhoorns huilen op maandag, Katherine Pancoll
-        Zeg dat het je spijt, Michael Robotham.

14/ Wie tag je?
Als ze willen, zou ik Anna van Anna's leesreis en Joke van Boekhappen willen vragen deze vragen te beantwoorden. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Reacties

  1. Erg leuk en zeeeeer herkenbaar.
    ps. Volg je blog en geniet ervan. Dus dank!
    Ik lees ook boeken over Rusland dus heb nog een aanrader: Kind van het ereveld door Remco Reiding. Mooi boek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je een reactie geeft en dank je wel voor het compliment. Dat vind ik heel fijn om te horen.
      Ik heb het boek dat je noemt even opgezocht, en het lijkt me prachtig. Dus die komt op de lijst om gekocht en gelezen te worden en waarschijnlijk zie je ergens in de komende tijd een bespreking langskomen. Bedankt voor de tip!

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Stoner! wat leuk dat je dit boek hebt gekocht. origineel of Nederlandse vertaling? ik ben heel benieuwd naar wat je hiervan gaat vinden. ik ben zelf nogal enthousiast..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook heel benieuwd naar dit boek, ik heb het nu in de vertaling (ben te moe en dan zie ik er tegenop om Engels te lezen, gek genoeg) maar als ik het heel mooi vind is de kans groot dat ik (ooit) nog het origineel koop.

      groetjes,

      Verwijderen
  3. Plichtgetrouw als ik ben, ga ik meteen de vragen beantwoorden. Stay tuned.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen als je wilt, Anna, het is echt geen verplichting!! (maar wel leuk àls je het doet!)

      groetjes,

      Verwijderen
  4. Leuke antwoorden. Ik ben ook niet zo'n voorstander van hele dure boeken. Dan wacht ik liever of er een goedkopere editie uitkomt.

    Van Pancoll heb ik het eerste boek. Dit is het 3e in de serie? Veel leesplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, deel 3, heerlijk ontspannend leesplezier zo tussendoor.

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts