Juwelen in de Hermitage

Juwelenkistje dat van zichzelf al 3 kilo weegt.
De Hermitage in Amsterdam bestaat nu tien jaar op die plek en daarom zijn er dit jaar twee heel bijzondere tentoonstellingen te zien. In de afgelopen maanden konden we genieten van De schatkamer, waarin allerlei speciale objecten uit de Hermitage te bewonderen waren (HIER), maar nu is er een tentoonstelling die een letterlijke schatkamer is.

Het Russische hof gold als één van de rijkste ter wereld, zo niet hét rijkste. De tsaren en de tsarina's, maar ook de edelen, grootvorstinnen en prinsessen droegen tijdens officiële functies niet alleen de mooiste gewaden en japonnen, maar ook bijzondere juwelen.

Ze waren uitgedost met colliers, tiara's, armbanden, oorbellen en kostbare ringen, maar droegen daarbij ook allerlei andere zaken, zoals waaiers, chatelaines, snuifdozen en horloges.

Een groot deel van deze juwelen en objecten zijn natuurlijk verloren gegaan tijdens de Russische revolutie, maar er is ook een heel groot deel bewaard gebleven. En een deel daarvan is nu in Amsterdam te zien. Meer dan driehonderd juwelen en nog een honderd objecten en accessoires zijn bijeengebracht om ons een indruk te geven van dat rijke hofleven.

In de grote zaal stap je als het ware een balzaal binnen, waar je in vitrines verschillende baljaponnen ziet mét de bijbehorende juwelen. Elke japon is daadwerkelijk gedragen door een van de leden van het Russische hof en dat maakt het heel speciaal. Dat besef brengt de geschiedenis altijd een stukje dichterbij, vind ik. De japonnen zijn schitterend in hun stoffen en afwerking. De details zijn prachtig, elke jurk is een kunstwerkje op zich. Bovendien verbaas je je over de smalle schoentjes en de nog smallere middeltjes die de vrouwen in die tijd hadden, hoewel een goed korset natuurlijk ook hielp!


Detail japon

De bijbehorende juwelen zijn magnifiek, zo bijzonder en zo mooi, dat je het bijna niet in je op kunt nemen. Het vakmanschap, de verfijnde details en de originaliteit zijn adembenemend.

Parure (set van armband, collier, oorbellen, ring en broche)


Aan de wand hangen portretten van verschillende tsarina's en vorstinnen en de juwelen op de portretten zijn in een aantal gevallen weer terug te vinden in de vitrine.

Aan de zijkant zijn er een aantal kabinetten met verschillende andere voorwerpen en juwelen, sommige in hun originele vitrines die zijn meegekomen vanuit Sint Petersburg en die op zich ook al mooi zijn.

Op de tweede verdieping tenslotte zijn er kabinetten gewijd aan bepaalde thema's, zoals het boudoir van Catharina de Grote (met hierin de spiegel die gerestaureerd is door de Vriendenvereniging), huwelijk, rouw, de dandy etc. En natuurlijk is er aandacht voor de juwelenhuizen als Cartier en Fabergé die hofleverancier waren. Ook in deze afdeling zijn juwelen, kostuums, schilderijen en objecten te zien.

Gouden garnituur voor een heer, met verschillende instrumentjes

Ik houd van de zorg die de Hermitage altijd besteedt aan de tentoonstellingen en kan enorm genieten van het samenspel tussen getoonde objecten en de opbouw van een tentoonstelling. Hier is altijd bijzonder goed over nagedacht en voegt echt iets toe.
De kunsttentoonstellingen in de Hermitage zijn altijd al prachtig, maar ik geniet persoonlijk het meest van de tentoonstellingen die een inkijkje in het hofleven geven en een inzicht in de Russische geschiedenis.

Voor mij is Juwelen nu al de mooiste tentoonstelling van het jaar, misschien zelfs wel de mooiste die ik tot nu toe in de Hermitage heb gezien. Ik moet alleen nog een keer terug, omdat ik zeker weet dat ik de eerste keer niet alles goed heb gezien en ik pareltjes heb gemist, (letterlijk).

Juwelen is nog tot 15 maart in de Hermitage in Amsterdam te zien en ik kan alleen maar zeggen dat
je gewoon moet gaan!

Mijn foto's zijn niet zo heel erg goed gelukt, ik had namelijk alleen mijn telefoon bij me en de tentoonstelling is vrij donker, om de stoffen van de kostuums niet teveel te beschadigen. Bovendien staat alles achter glas. Maar zo krijg je toch een beetje een indruk.

Reacties

  1. Hoi Bettina, een mooi stuk! Jouw foto's zijn prima hoor, al blijft het erg moeilijk om 3-dimensionale voorwerpen te fotograferen. Dit soort kunst moet je eigenlijk altijd in het echt zien. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik vond het een prachtige tentoonstelling en dan wil je vanzelf dat je lezers een goede indruk krijgen. Maar je hebt gelijk, om hier goede foto's van te maken, zeker in die omstandigheden, is vrij lastig. Blij dat ze toch redelijk goed zijn geworden!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts