Groen in huis

Schefflera op de vensterbank.
Moeilijke plek in de zon en
boven de centrale verwarming.
Wij noemen deze planten in
 de familie schellevisjes. 
Nu het buiten weer koud is en het balkon klaar is voor de winter (zo goed als), keert mijn aandacht weer naar de planten die ik binnenshuis heb staan. 

Ik houd van mijn kamerplanten, maar in de zomer vervang ik hier niets, zelfs niet als bepaalde planten de geest geven. Pas in de herfst/winter ga ik de kamerplanten bij langs om te zien wat het goed doet en wat niet, wat nog te redden is en wat echt weg moet. 

In die tussentijd verzorg ik ze natuurlijk wel, het is niet zo dat ik er maandenlang niet naar omkijk, ik koop alleen niks nieuws. 

Vorige week heb ik weer even goed gekeken naar mijn planten en heb ik een paar nieuwe gekocht om een aantal te vervangen die echt op sterven na dood waren. Een paar nieuwe frisse planten maken al zo'n verschil in je woonkamer!

Ik hoefde niet veel nieuwe planten, want de meeste zien er nog goed uit. Nu, na een paar jaar, heb ik redelijk goed door welke planten het goed bij me doen en welke planten een hekel aan me hebben. 

Kindje-op-moeders-schoot bijvoorbeeld, of varens, slaapkamergeluk en Calathea's vind ik allemaal prachtig, maar het lukt me niet hier succes mee te hebben en deze planten te laten floreren. Ook kleine plantjes, bonsais en orchideeën laat ik staan in het tuincentrum, al kost het me moeite (want oh, wat zijn ze leuk!!). Maar ik weet dat het geen zin heeft. 


Nieuwe aanwinsten

Hieronder een paar van de nieuwe planten die nu mijn huis opfleuren samen met de planten die ik al had. Ik heb het geluk dat mijn huis vrij licht is en dat ik dus bijna overal planten goed kan neerzetten. Ik heb weinig vensterbanken, maar dat los ik op door tafeltjes en de boekenplanken te gebruiken. 

Een grappig stippen begionia'tje (Begonia Maculata) op de voortafel. Wat een snoezig plantje!


Op de eettafel een Lepelplant (Spathiphyllum) en een Pilea Moon Valley
Eefje ligt onder de tafel, zo schattig. 


Detail van de Pilea Moon Valley. Prachtige blaadje, net alsof ze gebreid zijn!


Een paar planten die verpot zijn. 
Vroeger deed ik dat nooit, een plant verpotten. Maar sinds ik wat meer op de planten let en er meer over weet, probeer ik hier af en toe een stap in te zetten. Deze twee onderstaande planten heb ik beide kort geleden verpot naar een grotere en betere pot. Ik zag namelijk dat ze niet zo gelukkig waren en hoop dat ze het hier beter doen. 

Als ik het goed heb is dit een Ficus Elastica, en die heb ik kort geleden verpot naar deze pot. In de oude pot zat erg weinig aarde en bovendien groeide hij scheef.
Het is een fijne stoere plant met mooie groene bladeren, en ik ben blij dat hij het op deze plek zo goed doet en weer recht staat.

Dit Chinese lantaarn plantje (Ceropegia woodii) zat in een mini kweekpotje met maar de helft aan aarde. Ondanks die benarde omstandigheden deed hij het eigenlijk best goed. Maar ik heb dit plantje nu in deze pot gezet met eigen aarde, en hopelijk voelt hij zich hier gelukkiger. 
Ik moet er alleen op letten dat ik hem niet teveel water geef. Want dan is het snel gedaan met hem.
 


Een paar dingen waar ik erg blij van word
Als ik rondkijk in mijn huis, geniet ik van de gezonde groene planten met hun mooie bladeren en soms nog een beetje extra! 

Dit hoekje in de woonkamer vind ik erg mooi.
De lidcactus (Schlumbergera truncactus) heb ik al jaren en deze heeft op dit moment meerdere knoppen. Ik heb die nu hier gezet, waar meer ruimte is. Op de vorige plek kwam deze geliefde plant een beetje in de verdrukking en kwam hij niet tot zijn recht.  

Op het tafeltje staan drie plantjes, vooraan een Monstera die ik voor 2.50 bij de supermarkt heb gekocht, links een Alocasia Cucullata en achteraan een Peperomia 'Krokodillentranen'. Deze laatste had het een tijdje moeilijk, maar krijgt nu nieuw blad, hoera! 


Nog een lidcactus, maar deze staat achter bij de eettafel. Dit plantje heb ik voor nog geen twee euro een paar jaar geleden bij de supermarkt gekocht. De plant had zeker een jaar nodig om bij te komen, maar heeft nu al meerdere malen uitbundig gebloeid. Op dit moment zitten er zeker 15 knoppen in. 



Ik heb achter geen vensterbank, maar dat heb ik opgelost door dit tafeltje dat uitstekend voldoet. 
Ik zet hier vaak de planten neer die het ergens anders niet zo goed doen, als plek om bij te komen.
Hier is voldoende licht, maar geen felle zon, want dit raam ligt op het noorden.
Vaak zie ik planten hier weer helemaal opbloeien. Dat varentje (tweede van links) heeft nog wel even tijd nodig. 

Reacties

  1. Wat heerlijk al die planten in huis en slim om ze op kleine eigen tafeltjes te zetten. Jarenlang heb ik kamerplanten in de vensterbank gehad maar eigenlijk doet geen plant het daar goed. Dit jaar voor het eerst planten wat meer van het raam afgezet en sommige gaan nu als een dolle en heb ik al twee keer moeten overpotten.
    Heel leuk om ook al jouw planten te zien en te horen dat het ook voor jou een zoektocht is om ze in leven te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Niek, fijn om te horen dat een artikel dat ik zelf heel leuk vind, ook leuk is voor anderen om te lezen :-) Vensterbanken zijn altijd lastig, met radiatoren, te veel zonlicht, open ramen en dus tocht en allerlei andere narigheid. Mooi dat je planten zo dankbaar reageren nu ze een andere stek hebben!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts