(Het beste van) 2022

Ja, we naderen het einde van december en daarmee is het is weer de tijd voor de afronding van het jaar. 

Ik had gehoopt dat 2022 een beter jaar zou zijn dan 2021 en het begon vrij goed, maar het eindigde ruk. De afgelopen maanden waren al pittig, maar tot overmaat van ramp moest ik in december ook nog Eefje laten inslapen, veel te vroeg en heel onverwacht. Ik heb vorige week al een In memoriam voor haar geschreven, dat is HIER te vinden. 

Eefje, de laatste foto die ik van haar heb genomen


Laten we het daarbij laten en kijken naar de rest van het afgelopen jaar op het blog. Wat is er gelezen en bekeken en vooral, welke boeken vond ik het mooist? 

Ik ben dit jaar niet weggeweest en ik heb ook minder tentoonstellingen bezocht dan in de voorgaande (pre-corona) jaren. Dit is terug te zien doordat ik bijvoorbeeld meer heb gedeeld over mijn balkon, of foto's heb geplaatst van mijn wandelingen en fietstochtjes hier in de buurt. Ik vermoed dat een nieuwe stedentrip er komend jaar niet in zal zitten, maar ik hoop dan wel weer iets meer tentoonstellingen te bezoeken. 


Het blog

Ik deelde veel over mijn balkon en wat hier gebeurde. Het artikel over de vaste planten die ik in de zomer neerzette (twee nieuwe bakken) kreeg veel interesse: HIER


De vaakst bekeken foto van dit jaar was die ik in Artis maakte van een Chimpansee met wie ik even oogcontact had. Mooi.


De tentoonstelling die de meeste belangstelling kreeg was Jan Sluijters en het gevoel van Singer in het Singer museum, de bespreking vind je HIER

Het persoonlijke artikel met de meeste lezers was waarin ik mijn nieuwe huisgenootjes Pomme en Eefje voorstelde.  Het artikel is HIER te lezen. (Helaas is nog geen jaar later de situatie alweer anders).

Hier zitten ze nog alle twee bij elkaar

De prachtige serie The chosen, over het leven van Jezus, kreeg ook veel belangstelling. Dit artikel is HIER te herlezen. 


De boeken

En dan nu de boeken, wat heb ik allemaal gelezen? Ik heb op dit moment het uitzonderlijke aantal van 203 boeken gelezen dit jaar. Nog nooit eerder las ik zoveel en ik denk ook niet dat ik ooit nog zoveel zal lezen. Hoe het komt, weet ik niet precies. Ik had wel een periode waarin ik meer kon lezen dan anders, maar in die weken heb ik geen vijftig boeken gelezen. Het is ook niet zo dat ik alleen dunne boekjes heb gelezen, mijn gemiddelde boek heeft nog altijd 316 pagina's. Kortom, geen idee waardoor het komt, maar grappig is het wel. 

Van die meer dan 200 waren een aantal heel stomme boeken en een paar waren echt beroerd, maar ik heb voornamelijk mooie boeken gelezen. Ik heb ook veel nieuws ontdekt. Zo heb ik voor het eerst een aantal bijbelse romans gelezen en van de meeste genoten en ik lees ook met plezier de boeken van Ellie Griffiths over forensisch archeologe Ruth Galloway. 

Ik heb mijn Austen leesproject afgemaakt en ben aan een Brontë-leesproject begonnen. Dit laatste project is nog niet helemaal klaar en ik kijk wel hoe ver ik kom.

Daarnaast heb ik dit jaar opnieuw boeken in het Frans gelezen, iets waar ik nog altijd een beetje versteld over sta. 

Maar wat waren nu de mooiste boeken van 2022? Hieronder geef ik mijn mooiste boeken, in volgorde van wanneer ik ze gelezen heb. Ik kan namelijk geen ordening aanbrengen, want dit zijn allemaal gewoon mooie boeken en de moeite waard om te lezen! Ik heb me dan ook niet beperkt tot een top-10, want dan doe ik boeken tekort en dat vind ik ook zonde.

Het eerste lijstje is mijn favoriete fictie met veertien boeken, het tweede lijstje is de beste non-fictie met zeven boeken. 


Fictie 

Ariadne, Julia Saint HIER

Drie vertellingen, Gustave Flaubert HIER

Het einde van het lied, Willem du Gardijn HIER

Reis zonder terugkeer, David Diop HIER

Hotel Claremont, Elizabeth Taylor HIER

De tijgerkat, G. Tomasi di Lampedusa HIER

Julia, Rosita Steenbeek HIER

Engelenbrood, Tessa Afshar HIER

Herinneringen van Hadrianus, Marguerite Yourcenar HIER

Anomalie, Herve le Tellier HIER

De reizigers op perron 5, Clare Pooley HIER

De oranjebloesem, Viola Ardone HIER

Agnes Grey, Anne Bronte HIER

Dankbaarheid, Delphine de Vigan HIER


Non-fictie

Crown of blood, Nicola Tallis HIER

Het huis aan het einde, Irwan Droog HIER

Tuinieren voor de geest, Sue Stuart-Smith  HIER

Paulus, een biografie, Tom Wright HIER

Jane Austen at home, Lucy Worlsey HIER

Agatha Christie, Lucy Worsley HIER

The Brontes, Juliet Barker HIER


2023

Wat zal 2023 brengen? Ik heb geen idee, ik maak daar zo min mogelijk plannen voor. 

Wat boeken betreft heb ik het plan om verder te gaan met de Brontës en om alle detectives van Agatha Christie te herlezen. Ik heb geen andere vaste voornemens en ik heb mijn Goodreads leesdoel gewoon weer op 120 gesteld, zoals nu al enkele jaren. Hoeveel het er dan worden zien we wel, want het aantal gelezen boeken is uiteindelijk niet waar het om gaat.

Wat het blog betreft gaat er weinig veranderen, mijn gebruikelijke schema van een boekbespreking op maandag, een foto op woensdag en een algemeen artikel op vrijdag blijft waarschijnlijk doordraaien. Het schema bevalt me nog altijd goed, en als dat niet meer werkt, kan ik het gemakkelijk aanpassen. Het belangrijkste is dat ik bloggen nog altijd leuk vind en dat het me bevalt hoe ik het doe, en zolang dat zo is, ga ik door. 

Daarom gaan we vol goede moed naar 2023, hopelijk vol gezonde katten (!), mooie boeken, fijne films, prachtige tentoonstellingen en goede foto's! 

Reacties

  1. Dat zijn inderdaad heel veel boeken! Misschien helpen de detectives van Agatha Christie mee? Omdat je laatst schreef dat je er daarvan heel veel kunt lezen in korte tijd.
    Bedankt voor al je mooie artikelen van het afgelopen jaar. Ik reageer niet altijd, maar lees ze graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, wat lief dat je dat zegt en wat fijn om te horen! En het zou kunnen dat de Agatha's meehelpen, maar ik heb er niet heel veel meer gelezen dan in andere jaren. Dus ik weet het niet (het blijft een raadsel :-) )

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Dag Bettina, ook ik lees je artikelen graag. Dit jaar voor het eerst. Ben altijd erg benieuwd naar je recensies. Dank daarvoor. Leuk ook om de foto's te zien en de omgeving te herkennen. De beste wensen voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Brigitte, wat leuk om te horen en wat lief dat je een reactie achterlaat. Ook voor jou de beste wensen voor 2023 en hopelijk heb ik ook volgend jaar weer veel artikelen die je aanspreken!

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Allemachtig, wat een aantallen boeken!
    Voor het nieuwe jaar kijk ik met belangstelling uit naar de afronding van je Brontë-project. Heb je in het kader daarvan de film Emily nog gezien in de bioscoop?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb voor volgende week een afspraak om Emily te gaan zien in het filmhuis, samen met een paar mensen uit mijn leesgroep. Ik heb er heel veel zin in. Heb jij de film al gezien? De andere Bronte romans komen de komende maanden, ik ben nu bezig in Shirley :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
  4. Katten? Heb je binnenkort een leuk bericht voor ons?

    Ongelofelijk wat heb je veel gelezen! Al die gelezen boeken maken je toch weer rijker van geest, toch?
    Lieve Bettina, bedankt voor al je fijne blogjes, ik reageer ook niet zo vaak maar lees ze allemaal.
    Ik wens je voor 2023 veel geluk, wijsheid en alles wat je verder nog te wensen hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Joke, ik wens jou ook allerlei moois en goeds toe voor 2023! En ja, al die boeken maken een mens zeker rijker, dat denk ik zeker.
      Ik denk dat het meervoud katten of een Freudiaanse vertyping is geweest, of een soort algemene wens voor alle poezen in de wereld (Ik weet het eigenlijk niet). Ik zal het Pommetje namelijk niet aandoen om er een andere kat bij te nemen, dus we blijven voorlopig samen. Ze doet het trouwens goed, dus dat is mooi nieuws, maar geen ander leuk bericht dus :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Fijn dat het goed met haar gaat! Ik zie katten altijd als hele veerkrachtige wezens. Groetjes aan Pommetje

      Verwijderen
    3. Ja, ik denk ook dat ze heel veel kunnen. Tenslotte wonen ze bij ons en hebben ze zich aan ons aangepast :-) Wij moeten denk ik vooral de omstandigheden voor poezen zo goed mogelijk maken. Maar Pommie komt er wel, ze was heel dapper tijdens de jaarwisseling, echt bijzonder om te zien.

      Groetjes,

      Verwijderen
  5. Hoi Bettina, net als de anderen ben ik onder de indruk van de hoeveelheid boeken die je dit jaar hebt gelezen. 203 boeken van gemiddeld 316 bladzijden maakt bijna 176 bladzijden per dag (daar had ik toch echt even mijn zakjapannertje voor nodig). Maar het gaat natuurlijk vooral om de kwaliteit en zoals je al aangaf was je daar ook erg tevreden over.

    Ik wens je veel goeds voor het komende jaar. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Erik, ook voor jou alle goeds! Ik ben inderdaad ook blij met de hoeveelheid mooie boeken die ik heb gelezen, 2022 was kwalitatief een goed jaar.
      Geweldig dat je hebt uitgerekend hoeveel bladzijdes per dag ik heb gelezen, daar was ik nog niet opgekomen, maar het geeft wel een goed idee! :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
  6. Kom ik aan met 55 boeken dit jaar :) Maar alle goed gewenst voor dit jaar en ik blijf je blog met belangstelling volgen, dank voor al je mooie stukken van het afgelopen jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Koen, fijn om te horen! En 55 is ook een mooi aantal en hopelijk waren het vooral mooie boeken! Op naar een nieuw jaar met interessante blogs en voor jou goede muziek!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts