Anomalie, Hervé le Tellier

Wat als er een dubbelganger van je opduikt? Hoe reageer je? Deel je voortaan je leven en je huis, ben je gebelgd of juist blij, of wil je niets liever dan van je dubbelganger afkomen? 

In maart komt de vlucht van Parijs naar New York goed uit de turbulentie en kan veilig landen. Alle passagiers zijn blij dat ze het goed hebben doorstaan en gaan verder met hun leven. Advocate Joanna neemt een zaak aan waar ze niet echt achter staan, maar die wel veel zal opleveren, huurmoordenaar Blake gaat verder met zijn dubbelleven, de Nigeriaanse rapper Slimboy komt met een nieuwe hit, de schrijver Victor Miesel schrijft eindelijk een bestseller, maar pleegt daarna zelfmoord en David krijgt een terminale diagnose te horen. 

Drie maanden later, in juni, landt er in New York echter opnieuw een vliegtuig uit Parijs. En dit is geen nieuwe vlucht, dit is exact dezelfde vlucht als die in maart, met exact dezelfde mensen aan boord, alleen drie maanden later. 

De autoriteiten hebben geen idee wat ze met de nieuwe lading passagiers aan moeten. Er wordt een gigantisch team samengesteld die deze zaak van alle kanten moet bekijken. Zijn dit de echte mensen, hoe heeft dit kunnen gebeuren, en hoe moet het verder? Kun je beide versies van dezelfde persoon met elkaar in contact brengen en zo ja, hoe reageert iedereen? 

In het eerste deel van dit boek volg je een aantal passagiers en hun leven na hun landing in maart. Alleen weet je als lezer op dat moment nog niet wat er gaat gebeuren en wat de samenhang is tussen deze verhalen. Ik had geen idee waar het verhaal me zou brengen, maar ik liet me gewoon heerlijk meenemen, want ik was wel enorm geboeid door de verschillende personages die werden opgevoerd. 

Heel mooi worden er vragen opgeroepen over hoe mensen reageren op zo'n situatie en wat dit zou kunnen betekenen en Hervé le Tellier weet dit uitstekend uit te werken. Want het ligt natuurlijk helemaal aan je karakter en je situatie hoe je hiermee omgaat. Als je een geheim hebt, kun je heel blij zijn dat je nu iemand hebt met wie je dit kunt delen, of je kunt juist wantrouwend zijn en drastische maatregelen nemen. 

Hervé le Tellier is er in geslaagd om al deze personages (twee keer) tot leven te wekken en de verschillende reacties helemaal in lijn te laten zijn met hun karakters, zodat je hier helemaal in mee kunt gaan. 

De filosofische vraagstukken die worden opgeworpen door zo'n situatie vond ik ook bijzonder goed passen en goed uitgewerkt. Ik zal niet pretenderen dat ik alle technische details van een wormgat helemaal begrijp, maar dat is geen enkel bezwaar. 

Mooi gedaan is ook de implicatie op het einde, wat gebeurt er als dit geen anomalie was, maar een terugkerend fenomeen? 

Kortom, Anomalie van Hervé le Tellier is een bijzonder boek dat je misschien even de tijd moet gunnen, maar dat je uiteindelijk niet loslaat en je doet nadenken over de vraag: wat doe ik als er een dubbelganger opduikt? De Prix Goncourt is wat mij betreft meer dan verdiend!


Originele Franse titel: L'anomalie (2020)

Nederlandse uitgave 2021 uitgever Xander

Nederlandse vertaling Andreas Dijkzeul

Bladzijdes: 302

Reacties

Populaire posts