The Chosen (2019 -)

The Chosen is een heel bijzondere serie, die namelijk het leven van Jezus van Nazareth laat zien. 

Het verfilmen van het Bijbelverhalen is niet nieuw en ook delen van het leven van Jezus zijn eerder verfilmd. 

Het lastige met een Bijbels verhaal is dat men soms te dicht bij de Bijbel wil staan en er dus weinig relativering te zien is, dat Jezus te weinig menselijk is of juist te weinig Goddelijk en vaak is het acteerwerk beroerd. Kortom, veel Bijbelse verfilmingen zijn een bezoeking om naar te kijken of zelfs lachwekkend slecht. 

Zo niet The Chosen. Dit is een serie die uit meerdere seizoenen zal bestaan. De serie wordt gefinancierd door crowdfunding, als er geld is voor een nieuwe aflevering, wordt die geschoten. 

Op dit moment zijn er twee seizoenen af. In het eerste seizoen zien we hoe Jezus zijn discipelen verzamelde en hoe de groep bij elkaar komt, in het tweede seizoen zien we het begin van het openbare leven van Jezus, waarin hij rondtrekt en zijn ideeën verkondigt. 

De maker en bedenker van dit hele project is Dallas Jenkins. Hijzelf is een Evangelisch Christen, maar aan de serie werken ook Joodse, Katholieke en andere Protestantse adviseurs mee, om een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven en ervoor te zorgen dat alle aspecten goed aan bod komen. Bisschop Barron werkt bijvoorbeeld mee als adviseur, beslist niet één van de minsten!

Jonathan Roumie als Jezus van Nazareth

Wat The Chosen zo bijzonder maakt is dat er niks verzonnen is, alle gebeurtenissen zijn terug te vinden in de Evangeliën. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk wel dialogen verzonnen en zijn situaties op een bepaalde manier geïnterpreteerd. Maar daardoor krijg je een heel goed beeld van de wereld en de tijd, en wat er nu eigenlijk gebeurd is. We zien de vissers Petrus en zijn broers, de belastinginner Mattheus, Maria Magdalena en de Joodse opperpriester Nicodemus en nog vele, vele anderen. We leven met hen mee en worden helemaal meegenomen naar Palestina in de eerste eeuw. 

Want je wordt helemaal meegenomen; de kostuums en de aandacht voor details in hoe de omgeving eruit moet hebben gezien is fenomenaal. 

Nicodemus (Erick Avari) en Maria Magdalena (Elizabeth Tabish)

En natuurlijk is daar Jezus. Hij is het hart van de Evangeliën, en ook het hart van deze serie. Hij wordt op een geweldige en onnavolgbare wijze neergezet door de acteur Jonathan Roumie, die Jezus een wijsheid en een menselijkheid meegeeft die in perfecte balans zijn. Zijn Jezus heeft humor, een diepgaand begrip voor mensen en hun falen, en tegelijkertijd brandt er iets diep van binnen en weet je dat hij meer is dan alleen Mens. 

De kinderen maken kennis met Jezus


Je hoeft absoluut niet religieus te zijn om The Chosen te kunnen waarderen, de serie is op geen enkel moment bezig om je te bekeren en geen moment wordt het prekerig. Wel is het gewoon een prachtige drama serie, waarbij je ook nog eens een beetje beter begrijpt wie Jezus nu was en hoe het Christendom is begonnen. 

Kortom, ik kan The Chosen alleen maar van harte aanbevelen, het is echt een van de mooiste series die ik ken. 

Je kunt de serie kijken via de app en seizoen een is uit op DVD. Op Youtube staan ook afleveringen en ook heel veel filmpjes die een kijkje achter de schermen geven, bijzonder interessant. 

Reacties

  1. Hoi Bettina, ik heb over het leven van Jezus de film van Franco Zefirelli gezien: https://erikleest.blogspot.com/2019/05/dvd-jesus-of-nazareth.html, die behoorlijk tekstgetrouw is en die ik slaapverwekkend vond. Ik heb zelf niet zoveel met het christendom of met televisieseries, dus ik laat "The Chosen" aan mij voorbijgaan. Toen ik die titel las, dacht ik overigens dat het om een verfilming van het boek van Chaim Potok ging, dat ik ook ooit heb gelezen en waar ik ook al niet zo enthousiast over was. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze serie is niet tekstgetrouw, hoewel er veel uitspraken terugkomen, maar wel gebeurtenisgetrouw. Verder is het gewoon een ongelofelijk goede serie die een heel goed beeld geeft van die tijd. Maar als je niet van series houdt, zou ik zeker niet kijken.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Je schrijft: "Je kunt de serie kijken via de app", maar het is me niet duidelijk welke app dat is. Of zie ik iets over het hoofd? Het lijkt me in ieder geval een interessanteserie, ook voor een niet-gelovige als ik (die ook altijd erg geniet van de Mattheüspassion).
    The Chosen van Chaim Potok is trouwens een prachtige, fijngevoelige roman, die zich afspeelt in het Chassidische milieu van New York en die ik je van harte kan aanbevelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, sorry als dat onduidelijk is, ze hebben een eigen app, dus het is de app van The chosen zelf :-). Het schijnt dat je via die app ook gemakkelijk op je televisie de afleveringen kunt zien, maar mijn tv is zo oud dat mij dat niet lukt. Het is echt een mooie serie, die je helemaal meeneemt naar die tijd en de mensen heel geloofwaardig neerzet.

      De boeken van Chaim Potok ken ik goed, ik heb jaren geleden veel van hem gelezen , ook The chosen, en net als jij vond ik dat een erg mooi boek, dat zich afspeelt in een milieu dat niet heel toegankelijk is, maar dat wel wordt door zijn manier van schrijven. Heel bijzonder.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts