Tentoonstellingen: Het gevoel van Singer en Jan Sluijters
Jan van Herwijnen, Ondergaande zon boven de heide bij Huizen 1917-1918 |
Deze tentoonstelling viert het feit dat kunst de toeschouwer iets biedt, namelijk inspiratie, energie, een gevoel van bewondering en schoonheid, maar dat de kunstenaars ook vanuit bepaalde gevoelens hun kunstwerken maakten.
Eind 19e eeuw verlangden ze naar de natuur, wilden de kunstenaars schilderen in de buitenlucht en het platteland vastleggen. Maar ook melancholie komt terug en vreugde, waarin de uitbundigheid van de natuur te zien is, en als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, overheerst de angst om daarna weer om te slaan in optimisme voor een betere wereld.
Willem Steelink jr. Na de lunch, 1915 |
Het gevoel van Singer laat de mooiste werken uit de eigen collectie zien. Een flink aantal daarvan heb ik eerder gezien in eerdere tentoonstellingen, maar zoals altijd is het mooi hoe een kunstwerk een nieuwe betekenis krijgt in een andere context. Met onder andere Charley Toorop, Auguste Rodin, Bart van der Leck, Anton Mauve en nog heel veel anderen.
Het gevoel van Singer is nog tot 8 mei 2022 te zien.
Jan Sluijters Café de Nuit 1906 |
Het Singer museum heeft een nieuwe collectie cadeau gekregen, de collectie Nardinc van het echtpaar Blokker. In deze collectie zitten 40 werken van Jan Sluijters en nog eens 70 schilderijen van tijdgenoten.
Het Singer heeft een flinke verbouwing ondergaan en achterin is nu een nieuwe vleugel gerealiseerd, de Nardinc-vleugel. Ik neem aan dat het de bedoeling is om hier steeds nieuwe tentoonstellingen te maken met de verschillende werken uit deze collectie, of in ieder geval met deze collectie als basis.
Op dit moment is hier de tentoonstelling Sluijters en de modernen te zien, waarin je een prachtig overzicht krijgt van de uitbundigheid van de werken van Jan Sluijters en de invloed die hij had op zijn tijdgenoten.
Er zijn vrolijke landschappen, sensuele naakten en krachtige portretten te zien en nog veel meer. Met werken van Jan Sluijters, Charley Toorop, Else Berg, Jo Koster, en Carel Willink.
Kees van Dongen, Gezicht op het casino van Cannes, ca. 1930 |
Jan Sluijters, Larens landschap met fietsers, 1910-1911 |
Sluijters en de modernen is nog tot 28 augustus 2022 te zien.
Reacties
Een reactie posten