De laatste 2 delen van de Napolitaanse romans van Elena Ferrante
De serie van Elena
Ferrante is eindelijk compleet, Wie
vlucht en wie blijft is het derde deel en Het verhaal van het verloren kind is het vierde deel.
In deze bespreking staan waarschijnlijk wat spoilers, dus je
bent gewaarschuwd!
Wie vlucht en wie
blijft
In het derde deel werkt Lila met Enzo in de vleesfabriek van
Bruno, maar haar compromisloze natuur leent zich niet voor politieke spelletjes
en ze heeft het niet gemakkelijk.
Ze vergt teveel van zichzelf en haar gezondheid is niet
best, maar dan keert het tij, de nieuwe computertechnieken waar Enzo en zij
zich samen in verdiepen, bieden kans op een nieuwe baan en een betere toekomst.
Elena heeft haar boek geschreven en heeft hier een vrij
groot succes mee. Ze trouwt met Pietro, de zoon van een gegoede en
intellectuele familie uit het noorden.
Ze probeert te schrijven en doet wat aan journalistiek, maar
dit is meer een handigheidje die ze zich heeft verworven dan dat ze werkelijk
doorvoelt waar ze over schrijft. Haar roman blijft hangen in losse
aantekeningen en maar al te graag laat ze zich afleiden door haar huwelijk en
de kinderen die komen, terwijl ze die de schuld geeft van het feit dat ze niet
kan schrijven.
Pietro heeft het ondertussen ook moeilijk. Ondanks zijn
zogenaamd moderne opvattingen is hij eigenlijk een ouderwetse man die zijn
vrouw niet voor vol aanziet en geen prijs stelt op haar mening.
Op de universiteit gaan de zaken ook niet meer zoals vroeger
en eisen de studenten veranderingen. De spanningen tussen Pietro en Elena nemen
daardoor nog meer toe.
Het verhaal van het
verloren kind
In het laatste deel heeft Elena een keuze gemaakt, hoewel
dit haar niet oplevert wat ze had gehoopt. Ze is weg bij Pietro en hoopt dat
Nino voor haar zal kiezen, maar die wil getrouwd blijven en tegelijkertijd niets
opgeven van zijn vrije leven. Voor hem zijn contacten alleen belangrijk als het
hem iets oplevert.
Elena keert na een aantal omzwervingen eindelijk terug naar
Napels en de oude vertrouwelijkheid met Lila lijkt terug te keren. Dat ze
tegelijkertijd in verwachting zijn, schept ook een band. Elena gaat verder met
schrijven en heeft hiermee succes, maar het levert haar in de oude wijk niets
op. Niemand daar heeft haar boeken gelezen en als er wat van bekend wordt, is
men boos omdat ze de vuile was heeft buiten gehangen.
Lila aan de andere kant lijkt het gemaakt te hebben, haar
bedrijf loopt goed en binnen de wijk wordt ze gerespecteerd. Mensen nemen haar
in vertrouwen en denken dat zij iets kan veranderen en verbeteren. Men hoopt
dat Lila erin zal slagen het monopolie van de Solera’s te verbreken.
Helaas gebeurt er iets verschrikkelijks en alles wat Lila
had opgebouwd, verdwijnt. Ze verliest alles en daarmee ook zichzelf.
En waar Elena verder gaat met haar leven en haar drie
(strontvervelende) dochters, blijft Lila steken in haar verdriet en is ze niet
meer in staat om hier verandering in aan te brengen.
Moeizaam
Het heeft me even gekost om de bespreking voor deze twee
boeken te maken.
Ik kom namelijk tot de gekke conclusie dat ik Elena Ferrante beter vind als ik haar
lees, dan wanneer ik haar net uit heb, dat was vooral het geval bij het derde deel. Dat boek is goed geschreven, maar op de een of andere manier
kwam het bij mij niet zo binnen als het eerste boek, De geniale vriendin.
Binnen deze serie is het derde deel beslist niet mijn
favoriete deel. Dat komt vooral omdat ik de periode waarin dit boek zich
afspeelt niet interessant vind, met al die activistische en feministische groeperingen
die al snel ontaarden in fanatisme waarin alle redelijkheid ver te zoeken is.
Bij het vierde deel had ik weliswaar moeite om erin te
komen, maar werd ik snel weer gegrepen door het verhaal, omdat het hier weer
gaat om de mensen en minder om ideeën. (ik denk tenminste dat dit voor mij
meespeelt)
Lila en Elena
Elena is mij niet sympathiek. Mijn probleem met haar is dat
ze geen enkel moment oprecht lijkt. Ze blijft hangen in gezeur en halfbakken
ideeën, maar staat nooit werkelijk ergens voor.
Voor Elena is het leven één grote worsteling om erbij te
horen, om aan de wijk te ontgroeien. Ze probeert dit te doen door alles van
haar schoonfamilie na te apen, maar dit helpt haar niet. Ze voelt dat ze tekort
schiet en dat de beschaving die ze met zoveel moeite heeft verworven alleen
maar een dun laagje is.
Lila blijft haar hele leven in Napels en keert zelfs terug naar
de oude wijk. Lila is bitter en rancuneus, maar wel oprecht. Ze kampt met
moeilijkheden waar Elena geen idee van heeft, maar ze zet door, stug en
onverbiddelijk. Daarbij is ze geen aardig mens, maar ik kan haar
onverzettelijkheid bewonderen.
Het is zo triest dat haar grote verlies haar uiteindelijk
knakt, dit is een slag die ze niet te boven kan komen. Haar pogingen om weer
controle op zichzelf en haar leven te krijgen door de geschiedenis van Napels
te onderzoeken, vond ik hartbrekend, vooral omdat de omgeving er weinig belang
aan leek te hechten. Dat ze er uiteindelijk voor kiest om te vertrekken en
niets meer van zich te laten horen, past volkomen bij haar karakter.
Vriendschap
Waarom zijn die twee vriendinnen? Uit gewoonte, uit een
blijvende oude loyaliteit? Ze hebben niets aan elkaar en lijken elkaar heel
lang niet eens aardig te vinden.
Lila doet spottend over de geleerdheid van Elena, waar ze
ook bewondering voor heeft, maar is zelf een stuk beter geïnformeerd dan ze
iedereen laat denken. Bovendien heeft ze een scherp oog voor mensen en kan ze
iedereen feilloos inschatten.
Elena is vooral met zichzelf bezig en kan het niet hebben
dat Lila kritiek heeft op bepaalde zaken, maar ze voelt zich ergens ook
schuldig over het feit dat het haar gelukt is te ontsnappen en Lila niet.
Tegelijkertijd is ze bang voor Lila en wat zij zou kunnen bereiken als ze zich
daarvoor zou inzetten.
Mensen en tijd
De vier boeken bij elkaar vormen niet alleen een verhaal van
een fascinerende vriendschap, maar ook een kroniek van Italië, dat langzaam
veranderde.
Dit zou naar mijn idee soms beter uitgewerkt kunnen worden,
zoals de moord op Aldo Moro die wel genoemd wordt, maar waar weinig aandacht
aan besteed wordt. Vreemd vond ik het ook vreemd dat een voor Italië zo
belangrijk moment als de moord op Giovanni Falcone niet wordt genoemd.
Toch zie je de grote veranderingen duidelijk langskomen; de
wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, de veranderingen en de
studentenprotesten van de jaren ’60, de activisten van de Rode Brigades en de
spijtoptanten later, de opkomst van heroïne en operatie Schone Handen. Het is
knap gedaan hoe de personages hier op verschillende manier mee te maken
krijgen, zonder dat je het idee hebt dat de auteur een lijstje stond af te
vinken om alles aan bod te laten komen.
Mooi gedaan vond ik ook de beschrijvingen van de wijk en de
mensen die er woonden in al deze jaren. Want hoewel Elena wegtrekt en in andere
steden woont, kan ze zich nooit losmaken van Napels.
Sommigen trokken weg uit de wijk en anderen bleven, sommige
situaties veranderden, andere bleven treurig hetzelfde.
Elena’s dochters hebben net zo’n moeizame relatie met haar
als zijzelf met haar moeder had en beschouwen haar als hopeloos uit de tijd. De
mensen in de wijk blijven weinig vertrouwen houden in de staat en regelen de
zaken op hun eigen manier, of het nu het jaar 1950 of 2000 is.
Bij elkaar vormen de Napolitaanse romans een bijzondere eenheid,
waarbij het verhaal over een vriendschap wordt verteld tegen de achtergrond van
de geschiedenis van Italië, maar vooral van het kleurrijke Napels, waar alles
uiteindelijk weer terug komt.
De vriendschap zelf kon me dus niet altijd boeien, maar Napels en Italië wel.
De vriendschap zelf kon me dus niet altijd boeien, maar Napels en Italië wel.
Originele Italiaanse
titel: Storia de chi fugge e di chi resta
Uitgegeven in 2013
Nederlandse uitgave 2016 door uitgeverij Wereldbibliotheek
Nederlandse vertaling: Marieke van Laake
Bladzijdes: 407
Originele titel: Storia della bambina perduta
Uitgegeven in: 2014
Nederlandse uitgave 2016 door uitgeverij Wereldbibliotheek
Nederlandse vertaling; Marieke van der Laake
Bladzijdes 472
Reacties
Een reactie posten