Volgend schooljaar

Het verlossende woord is gekomen: vanaf 1 juli gaan alle scholen weer volledig open en wordt de 1.5 meter afstand tussen leerlingen losgelaten. 

Dat is goed nieuws, we hebben denk ik in de afgelopen maanden gemerkt dat online lesgeven een noodoplossing is, maar op geen enkele manier vergeleken kan worden met echt, goed onderwijs geven. 

De vraag is alleen, als leerlingen wel 1.5 meter afstand van docenten moeten houden en de volwassenen op een school ook 1.5 meter onderling, hoe ga je dat doen? Want in een lokaal met 25 leerlingen is er echt geen 1.5 meter afstand tot mij, laat staan in de gangen met leswisselingen of pauzes. 

Het is wat mij betreft cruciaal om volgend jaar zo goed mogelijk met hele klassen en een zo normaal mogelijk rooster te beginnen. De reden dat het dit jaar namelijk best redelijk ging met het online gebeuren, is omdat de leerlingen mij kennen, en ik ken hen. Ik heb een relatie met ze en in het onderwijs draait het in beginsel allemaal om de relatie. 

In de eerste periode van het schooljaar ben ik in 2M, in 4H, 4V of in een brugklas (kortom, in alle klassen waarin ik leerlingen krijg die ik nog niet ken), voornamelijk bezig met het opbouwen van een band. En het is die band waar ik de rest van het jaar van profiteer en waardoor ik in de rest van het schooljaar goed kan lesgeven. 

Via een scherm, via de Google Meet, kan ik geen relatie opbouwen met de leerlingen, met gevolg dat de leeropbrengsten van het Online lesgeven niet heel goed zullen zijn. 

Er gaan verschillende scenario's rond bij ons op school en ongetwijfeld horen we hier binnenkort meer over. Er zou met roulerende groepen gewerkt kunnen worden, maar dan wordt die band opbouwen weer moeilijker, en ik heb iets gehoord over een soort spatschermen rond de bureau's, net zoals je bij kassa's in de winkel hebt. 

Als dat laatste betekent dat ik gewoon de hele groep voor mijn neus heb en een normaal rooster kan draaien, klaag ik nergens meer over. Dat ik dan niet door de klas kan lopen, of dat ik me aan allerlei dingen moet houden, is dan geen enkel probleem wat mij betreft. Als ik die klas maar heb!

Nu zijn we hard bezig met de afronding van dit schooljaar en daarbij hoort ook dat je alweer allerlei dingen klaar maakt voor het komende schooljaar. Hoe het gaat lopen weten we nog niet, maar de vakantie is in ieder geval bijna in zicht. 

Reacties

Populaire posts