City of Immortals, Carolyn Campbell

In de Middeleeuwen werden de doden in de stad Parijs zelf begraven. In de 18e eeuw ontstond echter het probleem dat de begraafplaatsen, zoals die van Les Innocents, overvol waren en een gevaar voor de volksgezondheid opleverden. Er werd besloten dat er nieuwe, moderne en grote begraafplaatsen aan de rand van de stad opgezet zouden worden. Vooral Napoleon heeft hier een grote rol in gespeeld.

De bekendste tegenwoordig is die van Père Lachaise, aan de oostkant van de stad. In 1804 werd deze begraafplaats geopend en in het begin was er nog weinig belangstelling voor. Veel mensen wilden helemaal niet op zo'n nieuwerwetse plek liggen. 

De weerstand werd overwonnen door bijvoorbeeld beroemde architecten en beeldhouwers aan te trekken om de grafmonumenten te ontwerpen, en al snel was het modieus om hier te liggen. Dat vele beroemde Fransen en niet-Fransen hier hun laatste rustplaats kregen, hielp mee de reputatie te verspreiden. 

Hier kun je onder andere de graven vinden van Edith Piaf, Chopin, Jim Morrison, Oscar Wilde, Colette, Modigliani en nog vele, vele andere beroemdheden. 

De opzet van Père Lachaise is bijna als een park, met een paar brede lanen, maar ook vol kronkelige paadjes en hoogteverschillen. 

De Amerikaanse schrijfster Carolyn Campbell heeft een heerlijk boekje over de beroemde begraafplaats geschreven, met een opzet die leuk en origineel is.  

Ze begint met een overzicht van de geschiedenis, de symbolen die je bij graven tegen kunt komen en dan is er een hoofdstuk waarin ze een gesprek heeft met een beroemde dode, van Isadora Duncan tot Honoré de Balzac. Tot slot staan er nog enkele routes in, met de verschillende beroemdheden die je op die routes aan kunt treffen. Er is zelfs een uitneembaar kaartje (dat gaat dus mee de volgende keer dat ik naar Parijs ga)  

De foto's van Joe Cornish zijn prachtig en vangen de bijzondere sfeer heel erg goed. 

Kortom, City of Immortals is een heerlijk boek om vanuit je leunstoel even te verblijven op één van de bekendste plekken van Parijs, waar altijd weer iets nieuws te ontdekken is. 

Originele titel: City of immortals, P1ere-Lachaise cemetery, Paris

Uitgegeven in 2019

Bladzijdes: 185

Volgens mij nog geen Nederlandse uitgave

Reacties

  1. Dag Bettina, de volgende keer dat ik naar Parijs ga, wil ik dit boekje meenemen. IK vind begraafplaatsen eigenlijk altijd wel mooie plekken (hier vlakbij is er ook eentje met nog 19de eeuwse zerken, best stemmig). En ik ben zeker benieuwd om meer te weten te komen over de symboliek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begraafplaatsen zijn bijna altijd mooi, en de moeite waard. Dit boekje is echt een aanrader en veel van de symboliek kende ik niet, dus een volgende keer ga ik kijken of ik dingen herken.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts