La vérité (2019)

Fabienne is een gevierde actrice, de vele prijzen die de schoorsteenmantel sieren, zijn hier de getuigen van. Voor Fabienne is het volstrekt normaal dat háár leven om acteren draait en het leven van de mensen om haar heen om haar, Fabienne, draait. 

Haar dochter Lumir is getrouwd met een Amerikaanse acteur en werkt als scriptschrijfster. Lumir en haar gezin wonen in de Verenigde Staten, maar het gezin komt nu terug naar Frankrijk, omdat Fabienne haar memoires heeft geschreven en die worden uitgegeven. 

Lumir leest deze memoires met verbazing, ze herkent er helemaal niks van en beschuldigt haar moeder ervan de waarheid te verdraaien om zichzelf de hoogte in te steken. Haar moeder heeft geen tijd voor dit soort nuances en gekibbel over de feiten, ze is druk bezig met een nieuwe filmrol.

Lumir vergezelt haar moeder regelmatig naar de filmset en door de scenes die ze ziet en de emoties die haar moeder gebruikt om de rol gestalte te geven, en de gesprekken die ze tussendoor kunnen voeren, wordt langzaam duidelijk dat ja, haar moeder egocentrisch is en haar acteren altijd voorop stelt, maar tegelijkertijd de situatie tijdens haar jeugd ook weer niet zo heftig was als Lumir zich herinnert. Het is niet zo dat haar moeder zich nooit om haar bekommerde en bepaalde gebeurtenissen die Lumir nog goed weet, blijken toch echt anders te zijn. 

Catherine Deneuve speelt Fabienne en Juliet Binoche is Lumir, en de chemie tussen deze twee fabuleuze actrices is geweldig. Catherine Deneuve weet de oudere actrice heel goed neer te zetten die aan de ene kant leeft voor haar kunst en tegelijkertijd ook best weet dat ze hier een beetje misbruik van maakt. Mooi bijvoorbeeld zijn de scenes waarin Fabienne haar assistent heeft beledigd zodat die ontslag neemt, en zij Lumir vraagt een script te schrijven zodat ze haar excuses kan aanbieden. Aan de ene kant is dit de overtrokken actrice die niks kan zonder een script, maar tegelijkertijd is het ook een manier waarop Fabienne aan Lumir laat merken dat ze haar nodig heeft. Ze doet dit echter op de enige manier die ze kent. 

De humor is subtiel, en ligt er niet dik op, maar is zeker wel aanwezig. Fijne bijrollen, van onder andere Ethan Hawke als de echtgenoot van Lumir. 

La vérité is opnieuw een mooie, subtiele Franse film, die ik met heel veel plezier heb gekeken. Ik houd van Franse films. 

Reacties

  1. Hoi Bettina, de regisseur van deze film, de Japanner Kore-Eeda Hirokazu heeft ook een aantal andere films gemaakt die allen onderhoudend zijn. Zijn films gaan meestal over mensen aan de rand van de samenleving die het vrij moeilijk hebben, een zwaar thema dat hij altijd luchtig behandelt. Van zijn films vind ik het vrij recente "Shoplifters" over een gezin dat zich door winkeldiefstallen in leven probeert te houden en vooral zijn meesterwerk "Our Little Sister" over drie zussen die er na de begrafenis van hun vader achter komen dat ze nog een jonger halfzusje hebben, de moeite waard. Over deze laatste film heb ik een korte bespreking geschreven op mijn blog. Alle andere films van Hirokazu behalve "La Vérité" spelen zich af in Japan. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de aanvulling. Ik let bijna nooit op regisseurs, dus de naam was me totaal niet opgevallen! :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Hoi Bettina, ik denk dat de kwaliteit van een film veel meer afhangt van de kwaliteit van de regisseur, dan van welke acteurs of actrices er precies in meespelen. Nu vind ik zowel Catherine Deneuve als Juliette Binoche goede actrices (en Ethan Hawke een goede acteur), maar in een film die matig of slecht geregisseerd is, komen ook zij niet tot hun recht. Ik ga "La Vérité" zeker een keer bekijken, maar dus vooral omdat ik Kore-Eeda Hirokazu een goede regisseur vind en niet zozeer vanwege die twee actrices of die ene acteur. Ik vind het overigens wel bijzonder dat een Japanse regisseur zo'n typisch Franse film heeft kunnen maken, dat vraagt heel veel inlevingsvermogen in een vreemde cultuur. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    3. Grappig hoor, als ik een film uitkies om te kijken is voor mij het verhaal belangrijk, lijkt me dat interessant en/of mooi, en ook eventueel een acteur of actrice die ik goed vind. De regisseur valt me niet op en speelt geen rol bij mijn beslissing een film wel of niet te zien.

      Groetjes,

      Verwijderen
    4. Ik heb Our Little Sister gezien en dat vond ik echt een van de mooiste films ooit. Dus ik ga zeker eens naar deze film op zoek!

      Verwijderen
    5. Dit is een mooie film, maar ik heb dus geen idee of deze film kenmerkend is voor deze regisseur aangezien ik die niet ken.
      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Ja, ik vond het echt een mooie film. En steengoede actrices!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts