Tentoonstelling: Kees van Dongen

Het blauwe hoedje
(1937)
Kees van Dongen (1877-1968) is een van de grootste Nederlandse kunstenaars uit de 20e eeuw. We kennen waarschijnlijk allemaal wel zijn portret van de dame met het blauwe hoedje, maar wie was deze kunstenaar en hoe is hij zo invloedrijk geworden? 

Kees van Dongen werd geboren in Delfshaven en moest al vanaf jonge leeftijd mee verdienen. Hij volgde in Rotterdam de kunstacademie in de avondlessen, want hij had een groot tekentalent. Maar Kees van Dongen wilde meer en Parijs lonkte, de plek waar de kunstenaars bij elkaar kwamen en nieuwe kunststromingen geboren en uitgewerkt werden. 

In 1897 vertrok hij daadwerkelijk naar Parijs en voorzag eerst in zijn onderhoud door bijvoorbeeld te tekenen voor tijdschriften. Maar door de invloed van de Franse kunstenaars en Vincent van Gogh begon hij heldere kleuren te gebruiken en het leven in Parijs te schilderen. 

In 1904 had hij zijn eerste grote tentoonstelling in Parijs, die veel goede kritieken kreeg. Hierin hingen enkele schilderijen die hij nog in Nederland had gemaakt, naast de nieuwe, Parijse werken. De ontwikkeling die Kees van Dongen had doorgemaakt was hierdoor goed te zien. 

Hij was bevriend met kunstenaars als Picasso en Matisse en oefende ook grote invloed uit op de kunstenaars die nog hier in Nederland verbleven, maar die zijn technieken en kleurgebruik een grote inspiratie vonden. 

Le Sacre-Coeur, Le matin 1904

Trois femmes aux Folies-Bergère) 1909


In het Singer museum in Laren is er nu een grote tentoonstelling met meer dan 100 werken van Kees van Dongen te zien. De nadruk ligt op zijn eerste jaren en zijn doorbraak in Parijs en de ontwikkeling die hij doormaakte tot hij een van de grootste en meeste invloedrijke kunstenaars van zijn tijd was.

De tentoonstelling laat zien hoe veelzijdig Kees van Dongen was, want hij schilderde het (nacht)leven in Parijs, maar ook veel portretten, vrouwen, zijn familie, landschappen en nog meer. Mooi ook hoe de verschillende invloeden terugkomen van onder andere het pointillisme, het fauvisme en het expressionisme. Je ziet dat Kees van Dongen hier kennis van neemt, de inspiratie gebruikt en er vervolgens zijn eigen draai aan geeft. 

De vinger aan de wang, 1910

Interieur met gele deur, 1912

Er zijn werken uit tientallen verschillende musea te zien en bruiklenen uit particulieren verzamelingen. Opnieuw is het Singer museum erin geslaagd een grote tentoonstelling samen te stellen die een prachtig overzicht geeft van een bekende schilder, maar hier toch ook weer nieuwe dimensies en inzichten weet te geven door de gekozen invalshoek en de werken die er hangen. 

Stapels stro, 1905

Meisje in het Bois du Boulogne, 1912

Ik heb er echt van genoten, dit is zo'n tentoonstelling waar je helemaal blij uit komt omdat alles wat je hebt gezien zo mooi is. Kortom, ik kan het iedereen aanraden, je kunt nog tot 7 mei 2023 terecht in het Singer museum voor Kees van Dongen.

Reacties

  1. Hoi Bettina, een mooi stuk en die schilderijen zien er prachtig uit! Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is idd een prachtige tentoonstelling en Kees van Dongen is een geweldige schilder.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts