Manga classics

Het is bijna niet te geloven hoeveel versies er zijn van Jane Eyre. Van gewone mooie uitgaves tot bewerkingen. Ik heb laatst een compleet nieuwe versie gelezen, nieuw voor mij in ieder geval. Er is namelijk een Manga-versie van Jane Eyre.

Een manga is een Japanse strip die na de Tweede Wereldoorlog is ontstaan in een stijl die echt als Japans wordt gezien. De figuren zijn niet helemaal realistisch, met in verhouding grote hoofden en vooral heel grote ogen. 

Dit betekent dat de meeste personages in manga-stijl er knap en mooi uitzien, wat een beetje lastig is als je hoofdpersonen gewoontjes moeten zijn (Jane) of lelijk (Rochester). Maar ik vond de personages wel heel charmant en passend bij de stijl. 

Het verhaal is heel waarheidsgetrouw verteld en hoewel sommige dingen een beetje zijn ingekort, ontbreekt er niks belangrijks en dit vond ik heel knap gedaan. De sfeer van de tekeningen past heel goed bij het verhaal, terwijl ik toch geen moment vergat dat het een manga was.

Het lezen van de manga was een beetje wennen, want volgens de traditie wordt een manga gelezen van rechts naar links. Je begint dus achterin. Gelukkig staat er een handleiding over hoe je moet lezen, en in welke volgorde je moet kijken, want dit vond ik nog best lastig. Automatisch begon ik steeds aan de verkeerde kant van een pagina en het duurde even voor ik doorhad wat de goede volgorde was. 

Ik vond dit een erg leuke en mooie bewerking van mijn geliefde Jane Eyre, en ik heb er echt van genoten.

Er is dus een hele serie klassiekers die als manga is verschenen. Eigenlijk zijn ze bedoeld als een laagdrempelige vorm van de klassieken, voor iedereen die er tegenop ziet om een boek te lezen dat door sommige mensen als te lang, te moeilijk of te saai wordt gezien. Ik denk dat dit zeker een goede kennismaking kan zijn. Maar ook als je het boek in kwestie goed kent, is zo'n Magna-versie een leuke en verfrissende kijk op een geliefd boek. 

Toen ik erachter kwam dat er ook een Manga versie van De graaf van Monte Christo bestaat, was ik meteen verkocht. Ook die wilde ik lezen!

Ik houd van het verhaal van Alexandre Dumas over Edmond Dantes, die 15 jaar gevangen zit in het beruchte Chateau d'If bij Marseille, op valse beschuldigingen. Nadat hij weet te ontsnappen, heeft hij nog maar een doel, wraak nemen op degenen die hem hebben laten opsluiten. Dit verhaal heeft alles; romantiek, wraak, humor en spanning. 

Ik houd van Edmond Dantes en de ontwikkeling die hij meemaakt. Ik lees en herlees het verhaal al sinds ik twaalf jaar oud was, dus het is echt een geliefd boek. Dus hoe beviel deze Manga-versie? Ontzettend goed, kan ik vertellen! Ik vond de manier waarop Edmond Dantes is getekend echt heel goed en passend bij het personage. 

Het verhaal is natuurlijk ingedikt, dat kan niet anders, maar de hoofdlijnen zijn intact gebleven en ik heb geen enkel cruciaal onderdeel gemist, ook de ingewikkelde plotwendingen zijn goed overgenomen. Ook alle personages komen terug, op de karakteristieke Manga-manier getekend. De sfeer klopt helemaal en ik heb het boek met ontzettend veel plezier gelezen. Het is heel tof om zo'n nieuwe en bijzondere (voor mij dan) vorm te ontdekken. 

De twee classics die ik als Manga heb gelezen waren een goede keuze, en ik denk dat ik ook deze versies regelmatig zal herlezen.


Jane Eyre Manga Classic Uitgegeven in 2022

Tekeningen door SunNeko Lee

Bewerking van het verhaal door Crystal S. Chan

Bladzijdes: 309


The count of Monte Christo Manga Classic uitgegeven in 2021

Tekeningen door Nokman Poon

Bewerking van het verhaal door Crystal S. Chan

Bladzijdes: 390

Reacties

  1. Hoi Bettina, twee manga's die ik je ook heel erg kan aanraden zijn: "Boeddha" van Osama Tezuka in 8 delen en "Hiroshima" van Keiji Nakazawa in 10 delen waar ik momenteel mee bezig ben. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de aanvulling, Erik. Ik weet niet of ik ooit deze zal lezen, maar wie weet :-)

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts