Agatha Christie, she watched, Teresa Peschel

De boeken en verhalen van Agatha Christie zijn meerdere malen verfilmd. Sommige versies geliefd en andere verguisd, sommige bekend en andere (verdiend of onverdiend) weggezakt in obscuriteit. 
Teresa Peschel heeft het op zich genomen om heel veel van die verfilmingen te bekijken en er een recensie over te schrijven en zo een geweldig overzicht te maken voor elke Agatha Christie fan.

Het boek is opgedeeld in een aantal hoofdstukken, eerst worden de verfilmingen met Miss Marple besproken, dan die met Hercule Poirot en dan Tommy and Tuppence. And then there were none krijgt een eigen hoofdstuk, daarna volgen de stand-alones en ten slotte de films waarin Agatha Christie zelf een rol speelt. 

Engelse, Amerikaanse, Indiase, Japanse en Franse versies komen aan bod, net als enkele Russische en zelfs een Duitse stomme versie uit 1929. Elke aflevering/film krijgt een bespreking over twee bladzijdes, met een foto's van de acteurs, algemene informatie over de regisseur, de cast, de filmlocaties enzovoort. Bovendien wordt elke versie beoordeeld op twee punten; trouw aan het originele verhaal en hoe goed de film op zichzelf is. Het beoordelingssysteem wordt gevormd door het gebruikte moordwapen. Dus onder andere gifflesjes, messen, wurgkoorden, suikerhakkers of katten. 

Meerdere soorten icoontjes als er meerdere moordmethodes zijn.


Dit is het soort project waar ik van houd, ik probeer zelf ook regelmatig om verschillende verfilmingen met elkaar te vergelijken. Dit is ook het soort project dat noodgedwongen totaal subjectief is, maar dat is niet erg, want vaak ben ik het met Teresa Peschel eens, en die enkele keer dat zij het fout heeft (zoals bij The Pale Horse versie uit 2022 die ik drek vind en zij goed), vergeef ik haar. 

Ik heb me uitbundig vermaakt met dit boek, en ik zal het er denk ik regelmatig bij pakken als ik een verfilming bekijk om te genieten van het commentaar, de venijnige kritiek of de terechte lofprijzingen. 

Het enige dat ik irritant vond is dat Teresa Peschel de neiging heeft om te zeggen dat bepaalde dingen 'in Hollywood' niet goed worden gedaan, maar dit ook zegt over de Engelse of Franse versies. Ik begrijp dat 'Hollywood' in dit geval staat voor de algemene wereld van de film, maar het stoorde me toch een beetje. 

Dat terzijde (en het is een heel klein minimaal en persoonlijk puntje), is dit een geweldig boek en een must voor elke fan!


Volledige titel: Agatha Christie, she watched. One woman's plot to watch 201 Agatha Christie movies without murdering the director, screenwriter, cast or her husband. (2024)
Bladzijdes: 427
(nog) niet vertaald in het Nederlands

Reacties

  1. Hoi Bettina, ik heb niets met Agatha Christie of met de verfilmingen van haar boeken, maar toch is dit een leuk project. Ik zou het dan bijvoorbeeld wel leuk vinden om een boek te lezen met alle verfilmingen van Shakespeare, Tolstoi of Jane Austen om maar wat schrijvers te noemen. Wat ik ook erg leuk vind is om van Ă©Ă©n regisseur alle films te kijken die hij of zij gemaakt heeft. Zo zie je ook goed hoe iemand zich ontwikkeld heeft. De films van Hitchcock staan nog op mijn programma, maar daar moet ik wel even goed voor gaan zitten want dat zijn er nogal wat. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts