Boeken voor de vakantie

De kleren liggen klaar om zo de koffer in te gaan, de tickets en mijn paspoort liggen klaar, de tandenborstel moet ik nog gebruiken en de toilettas kan als laatste in de tas. Kortom, ik ben bijna klaar voor vertrek.
Maar nog belangrijker dan al deze dingen, belangrijker dan genoeg bloesjes en dat extra paar schoenen of die fles zonnebrand, is het meenemen van de juiste boeken op vakantie. Je kunt niet zomaar een boek in je tas gooien en er het beste van hopen. Vakantieboeken moeten aan een paar criteria voldoen.

-        Niet zo dik dat ze niet draagbaar zijn (Het bijna 1500 pagina’s tellende ‘A suitable boy’ van Vikram Seth valt dus af)

-        Ook niet te dun zodat je er in één uur doorheen bent (en aangezien ik snel lees, is dat nog wel een heel lastig punt)

-        Niet te gemakkelijk zodat je er in één uur doorheen bent

-        Niet te moeilijk, ik ben wel op vakantie. (‘Belijdenissen’ van Augustinus gaat dus niet mee naar Rome.)

-        En als het kan mag het te maken hebben met de stad waar ik naar toe ga, maar dat hoeft niet.

Uiteindelijk heb ik, na lang beraad en overleg en geschuif met boeken de volgende boeken gekozen:

-        De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet van David Mitchell. Dit lijkt me mooi, het is dik maar niet té dik om goed in de tas te kunnen en volgens mij ben ik hier niet in 2 uur doorheen.

-        Carpe Jugulum’ van Terry Pratchett, ontzettend grappig en knap geschreven en ook hier ben ik niet zo doorheen.

-        Rubicon van Tom Holland, interessant en leuk, heeft te maken met Rome en de geschiedenis en is niet te dun, maar wel een handzame paperback.

Ik twijfel eraan of ik nog een vierde boek mee zal nemen, maar weet dan ook nog niet precies welk boek. Ik heb een beetje een angst (naast de angst om zonder water te komen zitten of mijn tickets kwijt te raken) dat ik opeens door al mijn boeken heen ben. Dat wil ik graag voor zijn. Aan de andere kant moet ik dat boek dan wel weer meenemen. Ik denk dat ik het er met deze drie maar op waag. En als ik opeens een boek tekort kom is dat natuurlijk een heel goede reden om in Rome een boekhandel binnen te stappen. (alsof ik daarvoor een excuus nodig heb!)
Deze boeken gaan zo in de koffer en in de komende dagen is het niet; Bettina schrijft, maar Bettina leest en loopt en kijkt en vooral: Bettina geniet in Rome.

Fijne vakantie!

Reacties

  1. Veel plezier enne....misschien wordt het toch tijd voor een e-reader! Dan hoef je al die afwegingen niet meer te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Joke. Maar dat uitzoeken van die boeken is de halve voorpret voor mij! Als ik een ereader zou hebben dan zou ik nog zo bezig zijn om te kijken welke boeken ik erop zou zetten! :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts