Peter de Grote in de Hermitage

In de Hermitage in Amsterdam is er weer een nieuwe tentoonstelling. Deze keer is tsaar Peter de Grote het onderwerp.

Peter werd in 1682 tsaar van Rusland, hij was toen pas tien jaar oud. Zijn halfzuster Sofia was de macht achter de troon en het kostte Peter moeite om onder haar duim vandaan te komen. Uiteindelijk wist Peter toen hij zestien was de macht helemaal in handen te krijgen.
Hij trouwde eerst met Eudoxia en zij gaf hem een zoon, Alexis. Jammer genoeg was dit huwelijk niet zo’n succes. Eudoxia en Alexis besloten tegen Peter samen te spannen om de macht over te nemen. Peter kwam achter deze rebellie en heeft deze hardhandig in de kiem gesmoord, Alexis werd gedood en Eudoxia opgesloten in een klooster. Daarna trouwde hij met Catharina, met wie hij 11 kinderen kreeg. Zijn dochter Elizabeth zou als tsarina regeren.

Peter was een lange man van meer dan 2 meter, zijn bijnaam ‘de grote’ duidde ook zeker op zijn lengte, in elk gezelschap viel hij op.
Peter was vastbesloten om van Rusland een modern land te maken, hij schafte oude gebruiken af, nodigde westerse handwerkslieden en handelaren uit om naar Rusland te komen en bouwde een nieuwe en moderne stad om als zijn hoofdstad te dienen; Sint Petersburg.

Standbeeld van de scheepsbouwende
tsaar Peter in Zaandam
Peter maakte ook reizen naar het westen waar hij kennis wilde maken met westerse gebruiken, maar ook zelf allerlei ambachten heeft geleerd. Hij vond het geweldig om met zijn handen te kunnen werken en was daar ook erg goed in. Hier in de Republiek heeft hij als scheepstimmerman gewerkt, heeft hij leren tekenen en ontwerpen, leerde hij over botanie en heeft hij geleerd tanden en kiezen te trekken. Het verhaal gaat dat de tsaar een zak met tanden en kiezen bij zich had om vol trots aan bezoekers te laten zien wat hij kon en dat de mensen aan het hof amper meer durfden te zeggen dat ze kiespijn hadden, omdat de enthousiaste tsaar dan meteen met zijn tangen aan kwam zetten.

Over deze geweldige man (Ik heb een enorme zwak voor Peter) is nu in de Hermitage een tentoonstelling die ik gisteren bezocht heb. Een prachtige tentoonstelling die goed de veelzijdigheid van deze tsaar laat zien, van de oorlogen die hij voerde, tot de opbouw van de nieuwe stad Sint Petersburg. Er is materiaal van de reizen die Peter maakte, de ambachten die hij beheerste en de collecties die hij opbouwde. Door de vele dingen die er te zien zijn breng je zo een paar uur zoet, maar dat is het dan ook meer dan waard.
Dit jaar is het Ruslandjaar waarin de bijzondere relatie tussen Rusland en Nederland gevierd wordt. Deze tentoonstelling over een geweldige tsaar die zijn land naar het westen bracht is daar een hoogtepunt in.
De tentoonstelling over Peter de Grote is nog tot 9 september 2013 te zien.

Reacties

  1. Toen ik de lerarenopleiding deed heb ik mijn examenles over Peter De Grote gehouden en sindsdien ben ik fan. St.Petersburg staat dus nog op mijn verlanglijst, maar eerst moeten er maar eens goede treinen richting Amsterdam komen. Mmmm misschien toch maar eens een weekendje boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter de Grote rules! (nog altijd)
      Weekendje Amsterdam is altijd leuk. Het is dat ik geen logeerkamer heb, anders zou ik je met alle liefde slaapplaatsen aanbieden, maar dat kan helaas niet. :-(
      Maar leuk hotelletje, paar mooie musea pakken, dat weekend kan niet meer stuk!

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Als je een zwak hebt voor Peter de Grote kan ik je een bezoek aan St.Petersburg zeer aanbevelen. Geweldige stad, in relatief korte tijd uit de grond (of beter: moeras) gestampt door deze krachtdadige man. Heeft er een enorm stempel op gedrukt. Toch ook iemand met minder fraaie kanten. Ging letterlijk over lijken, tegenstand werd niet geduld.
    En als je dan toch in deze stad bent ga je natuurlijk ook naar de 'echte' Hermitage!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sint Petersburg staat zeker op mijn lijstje, dus wie weet kom ik daar nog eens, en die echte Hermitage zou ik graag zien!
      En wat de mindere kanten van Peter betreft; de zijn er natuurlijk wel, maar geen enkele machthebber in die tijd dulde kritiek. En als je kijkt naar zijn jeugd en de de onveiligheid die hij daarin heeft meegemaakt vind ik het niet gek dat hij hier krachtdadig in optrad. Peter zal zijn taak als beschermer van Rusland erg serieus genomen hebben. Maar hij was nu niet bepaald Iwan de verschrikkelijke (gelukkig maar!)

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts