Twee yoga boeken

Ik doe al een hele tijd aan yoga en yoga is voor mij belangrijk. Ik voel me beter als ik aan yoga doen dan wanneer ik dat niet doe. Dat wil niet altijd zeggen dat yoga gemakkelijk is, of altijd leuk. Ik ben vreselijk stijf en sommige oefeningen kosten mij de grootste moeite. Ik weet niet of dit ermee te maken heeft dat ik het erg leuk vind om boeken te lezen van andere mensen die aan yoga doen. Yoga-memoires, om het zo maar eens te noemen. Ik vind het heerlijk te lezen hoe anderen tot yoga zijn gekomen, welke invloed het op hen heeft en waarom ze nog altijd yoga doen. (als ze nog aan yoga doen).

Vorige maand heb ik deze twee yoga boeken gelezen, aan de ene kant met veel overeenkomsten, aan de andere kant toch met heel veel kenmerkende verschillen.

Stretch, the unlikely making of a yoga dude door Neal Pollack.

Neal Pollack is een schrijver van komische boeken en heeft meegewerkt aan tv series. Zijn successen werden al snel ingehaald door een bijna complete neergang en toen hij ergens in de dertig was, was hij eigenlijk niets meer waard. Hij was dik, kalend en zijn carrière zat in het slop. Zijn vrouw troonde hem mee naar een yoga les en Neal was verkocht. Hij ging steeds meer lessen volgen, deed mee aan een yogathon (24 uur yoga voor een goed doel). Neal ging schrijven voor het Yoga Journal en besloot uiteindelijk om zelf les te gaan geven.

Stretch is grappig en leuk geschreven en Neals belevenissen in de lessen en de yogawereld zijn vaak erg herkenbaar. Ik raakte alleen geĂŻrriteerd door zijn constante wietgebruik, wat ik een beetje in tegenspraak vond met zijn yogabeoefening.

Oorspronkelijke uitgave 2010
Bladzijdes: 320

Misadventures of a garden state yogi door Brian Leaf

Een joodse jongen uit New Jersey met stress gaat tijdens zijn studie aan yoga doen. Hij merkt dat dit werkt en hem gezonder maakt. Hij heeft geen last meer van zijn spijsvertering, zijn ADD wordt minder en naarmate hij meer yoga doet en de yoga principes toepast op zijn leven wordt hij een gelukkiger mens. Hij komt namelijk steeds dichterbij bij de persoon die hij wil zijn.

Oorspronkelijke uitgave 2012
Bladzijdes 242

Conclusie, ja, het zijn allebei boeken door Amerikaanse mannen van Joodse afkomst die aan yoga gaan doen, erdoor gegrepen raken en uiteindelijk zelf les gaan geven (en af en toe Star wars verwijzingen maken), maar het verschil is belangrijker. Misadventures verschilt van Stretch in de diepere boodschap die het mee wil geven. Het is niet alleen een grappig verhaal, hoewel ook Brian Leaf grappig kan schrijven, maar het geeft ook een paar goede adviezen. Zijn acht sleutels voor geluk komen heel mooi terug in het boek. In dit opzicht vond ik Misadventures een beter yoga boek, waar ik echt iets van heb geleerd. 

Reacties

Populaire posts