Vijf op vrijdag: 5x boeken om naar uit te kijken (fictie)

Joke Hier en Anna Hier hadden op hun blogs de leuke lijsten met 2x 15 boeken van de afgelopen vijf jaar, vijftien die ze het beste vonden en 15 die ze nog wilden lezen. Anna nodigde me in een antwoord op een reactie uit om met mijn lijstje te komen en ik heb hiermee geworsteld de afgelopen tijd. Ik kom er namelijk gewoon niet uit. Ik had besloten de lijsten te beperken tot de boeken die ik heb gelezen en voor de nog te lezen boeken tot de boeken die ik daadwerkelijk in huis heb. Ik heb namelijk vaak geen idee welke andere boeken er allemaal zijn uitgekomen, daar let ik nooit zo op. Maar te veel boeken die ik op de lijsten wilde zetten vielen gewoon niet in de periode.

Uiteindelijk gooide ik gefrustreerd mijn aantekeningenboek door de kamer, een actie waar beide katten door de gordijnen in vlogen en ik besloot het nog anders te doen. Ik beperk het tot vijf fictieboeken die ik nog wil lezen die zijn uitgekomen in de afgelopen vijf jaar en vijf non-fictie boeken. Deze volgen trouwens volgende week.
De boeken die je hier ziet staan heb ik allemaal in huis, zijn allemaal ongelezen en komen dus ergens in de komende tijd langs. En 'de komende tijd' kan denk ik het beste ruim geintepreteerd worden.

Hier volgen dan de vijf boeken uit de afgelopen vijf jaar waar ik erg naar uitkijk om ze te lezen.

Op volgorde van de foto, een volgorde die trouwens niets zegt over welk boek me het meeste aanspreekt:
  • The stranger's child, Alan Hollinghurst. Speelt zich af in een tijd die ik leuk vind (na WOI) en het gegeven lijkt me ook mooi.
  • Matterhorn van Karl Marlantes, een verslag van de Vietnamoorlog door iemand die het zelf heeft meegemaakt. Indrukwekkend, denk ik.
  • Het Mussolinikanaal van Antonio Pennacchi. Weer een van die mooie Italiaanse romans waar ik erg veel zin in heb om erin te duiken. Wel als het wat mooier weer is. Italiaanse romans lees ik het beste in de lente en de zomer.
  • Een lied voor Achilles van Madeline Miller. Een hervertelling van het verhaal van Achilles en de Trojaanse oorlog. Ik heb begrepen dat dit een mooi boek is, en de kaft is al mooi.
  • De laatste nacht in Twisted River van John Irving. Een van de Irvings die ik nog moet lezen. Ik houd van Irving, wat kan ik nog meer zeggen?
Opvallend is wel dat het allemaal historische romans zijn...

Reacties

  1. Nou, 5 is toch ook leuk! ;-)
    Hollinghurst en Miller heb ik ook op mijn lijstje. De laatste nacht in Twisted River: ik ben ooit halverwege gekomen, toen heb ik het terzijde geschoven, het was niet mijn boek. Ben benieuwd naar jouw ervaring.
    Pennacchi ken ik niet dus daar wacht ik zeker jouw bespreking af.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vijf is best een aardige poging! Grappig dat sommige boeken ook op jouw stapel liggen. Ik ben benieuwd naar de Irving, maar zoals je weet, ik houd van Irving, dus ik hoop eigenlijk dat ik het heel mooi ga vinden.

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Leuk dat je ook meedoet! Het boek van Miller vond ik prachtig en ik hoop dat het jou net zo kan bekoren.
    Van jouw lijstje ben ik persoonlijk ook benieuwd naar het boek van Hollinghurst. Van het Italiaanse boek had ik nog nooit gehoord, maar mocht je dat tzt lezen dan zal ik met belangstelling je bespreking lezen - juist omdat ik de schrijver helemaal niet ken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal wel even duren, maar het komt er dit jaar allemaal aan!
      Miller is denk ik eerst aan de beurt, die lijkt me erg mooi.

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Ik heb alleen Irving gelezen van dit lijstje, en ik vond het schitterend. Ik kon juist weer nix met In One Person.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In one person vond ik prachtig, maar ik vind tot nu toe elke Irving prachtig! Ik ben erg benieuwd naar dit boek, leuk om te weten dat jij het mooi vond.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts