Twee musea in Nice

Tijdens mijn verblijf in Nice in oktober heb ik twee mooie musea bezocht, die alle twee helemaal anders van karakter waren, maar ik heb beide met heel veel plezier bekeken. 

Villa Massena
Vlak naast het beroemde hotel Negresco staat in Nice de Villa Massena. In dit mooie herenhuis, dat op zichzelf al een bezoek waard is, is een museum gevestigd dat voornamelijk de geschiedenis van Nice weergeeft.

Op de onderste verdieping wordt de geschiedenis van de familie van wie de villa was uitgelegd. Ook zijn er allerlei herinneringen aan en parafernalia van Napoleon te vinden. Zo is er zijn dodenmasker, maar ook persoonlijke brieven en kleding die door Josephine gedragen is.

Op de tweede verdieping wordt de geschiedenis van Nice verteld, van het vissersplaatsje dat uitgroeide tot een mondaine badplaats waar de haute monde de winter kwam doorbrengen. Prachtige oude foto’s uit het midden van de 19e eeuw laten een strand vol vissersboten zien, toen de promenade er nog niet was. 

Maar er zijn ook allerlei voorwerpen, zoals kleding, juwelen, serviezen, meubels en foto’s die een beeld geven van Nice in de afgelopen anderhalve eeuw. 

Een ietwat eclectisch, maar wel fijn museum waar ik me erg goed vermaakt heb.

Yves Klein
Museum van moderne en contemporaine kunst (MAMCA)
Vlak aan het Place Garribaldi staat het moderne gebouw dat het museum voor moderne kunst is. Nice was vooral in de jaren na de Tweede Wereldoorlog een belangrijke plek voor hedendaagse kunstenaars om zich te ontwikkelen. 

Het museum heeft schitterende werken van onder ander Yves Klein, van wie ik eerlijk gezegd nog nooit had gehoord maar wiens werk ik wel heel mooi vond. Vooral zijn blauwe kunstwerken vond ik prachtig.

Ook zijn er installaties van andere Franse kunstenaars te zien zoals bijvoorbeeld Niki de Saint-Phalle. Niet alles is mooi, er is natuurlijk ook kunst te zien waar ik alleen maar mijn schouders over op kan halen, zo lelijk en stom is het (sorry). Maar heel veel is wél heel erg mooi of in ieder geval interessant!

Op het dak kun je genieten van schitterend uitzicht, maar ook van de tuin en de kunstwerken van Yves Klein die een bijzondere eenheid vormen. Ik heb hoogtevrees en de ronde ijzeren trappen vormden een beetje een uitdaging, maar ik heb het hele rondje gemaakt! 



Dit zijn natuurlijk niet de enige musea in Nice, deze stad herbergt er nog veel meer, die ik helaas deze keer niet heb kunnen bezoeken. Maar dat is een goede reden om nog eens terug te gaan.

Reacties

Populaire posts