Laatste Impressionisten in het Singer museum
René-Xavier Prinet, Aan de kust van het Kanaal |
Na de successen van Manet, Monet, Degas en Renoir was het duidelijk, het Impressionisme was een kunststroming om rekening mee te houden.
De nieuwe generatie kunstenaars keek vol bewondering naar deze helden en wilden in hun voetstappen volgen. Zij wilden ook getrouw naar de werkelijkheid schilderen en niet de eisen van de Salon volgen.
Drie kunststudenten, Edmond Aman-Jean, Ernest Laurent en Georges Seurat waren vrienden op de academie, maar wilden losbreken uit de traditie.
Samen met een aantal andere kunstenaars werd na 1889 een nieuwe Salon opgericht, waarbij de leden bij toebeurt in de jury zaten. Deze Salon de la Société Nationale des Beaux-arts zou de komende decennia belangrijk blijven.
Er waren niet alleen schilders, maar ook beeldhouwers (oa Rodin) en schrijvers lid en de leden vormden een vrij hechte groep.
De schilders hadden verschillende technieken en waren niet alleen beïnvloed door het Impressionisme, maar ook door het symbolisme dat een grote stroming werd in Parijs. Er werden portretten geschilderd, huiselijke tafereeltjes en 'kleine' scenes. Daarom werden ze ook vaak Intimisten genoemd.
Ernest Laurent, De familie Paul Jamot aan de thee in Bièvres 1911 |
Anna en William Singer hebben een aantal werken uit deze stroming gekocht, want William Singer kende verscheidene schilders goed en was met hen bevriend.
Henri Le Sidaner, Place de la Concorde 1909 |
René-Xavier Prinet, Het strand bij Couburg 1910 |
Reacties
Een reactie posten