Balkonnotities: klaar voor de winter

Een deel van het balkon deze zomer
Vaak laat ik na de zomer het balkon een beetje zitten, om pas in het voorjaar weer op te ruimen. Dit jaar wilde ik dit echter anders aanpakken. Geen dode planten die tot mei in potten staan, maar een opgeruimd balkon, dat ook in de winter een leuke aanblik biedt. 

Ik heb dit in fases gedaan, ik vind werken op het balkon best een pittige klus en mijn rug (een beetje een zwakke plek) begint snel te protesteren :-) 

In fase één heb ik dode planten op tijd weggedaan en de vaste planten die ik sinds deze lente heb, heb ik gesnoeid. Ik heb geen idee of ik dit goed heb gedaan of dat ik sommige planten met rust had moeten laten. Maar dit is iets dat ik zal moeten afwachten. 

In fase twee heb ik nog meer gesnoeid en opgeruimd. Ik stond op een regenachtige ochtend in mijn regenjas op het balkon, om kritisch te kijken en met mijn kleine snoeimesje nog eens goed aan de slag te gaan. Heerlijk ontspannend, trouwens, dat rondrommelen op het balkon. 

Aan de linkerkant van het balkon zie je achterin een pot met kruiden. Die doet het al twee jaar goed. Ik heb de boel flink gesnoeid en ik hoop dat komend voorjaar de boel weer gaat groeien. 

Als ik heel eerlijk ben, vind ik deze vaste bak er niet zo goed uitzien. Ik heb de salie, de lavendel en de tijm gesnoeid, en ik hoop maar dat dit in de lente weer opkomt. Op dit moment heb ik er een hard hoofd in! 

Tot slot de pot met het Vergeet-mij-nietje, die waarschijnlijk afsterft, net zoals de Hosta die ernaast staat. Dan heb je de hele winter twee kale potten, maar in de lente komt er dan opeens wat groens naar boven. Hoop ik dus. Voor nu heb ik er om toch wat kleur te hebben een heideplantje naast gezet. 


Aan de rechterkant zie je bak met een enorme geranium, die een beetje lijkt te denken: 'Vandaag het balkon, morgen de hele wereld'. Geen idee hoe die de winter door gaat komen, maar hij is wel heel mooi groen. Dat is ook de reden dat ik hem niet heb gesnoeid, hij lijkt het nog heel goed te doen. 

De rest van de planten in deze bak heb ik gesnoeid en ook hier is het weer afwachten. 

In de hoek staat de phlox die nieuwe blaadjes kreeg (na het snoeien), dus misschien moet ik die nog een keer snoeien? (in de lente?) Het lijkt nu trouwens wel of ik een soort obsessie had met snoeien en ik weet dus niet helemaal of ik hier goed aan heb gedaan. Maar fouten maken en hiervan leren, afwachten en eventueel opnieuw beginnen hoort er allemaal bij. 

In fase drie heb ik de laatste hand gelegd aan mijn balkon voor de winter. Op de etagère heb ik een paar chrysanten staan omdat ik dit van die fijne bloemen vind. Ook staan hier de grote tijm, rozemarijn en lavendel, allemaal gesnoeid en bijgeknipt. De lavendels zien er heel dood uit, ik heb geen idee of die in de lente weer wat zullen doen of dat ze echt de geest al hebben gegeven. 

De skimmia staat nu in een eigen pot. Fijne plant is dat toch. Bovendien heb ik er een herfstaster neergezet en een bak paarse bosviooltjes. Viooltjes zijn mijn lievelingsbloemen, dus die mogen eigenlijk niet ontbreken. 

En tot slot heb ik enkele potten met bloembollen zoals blauwe druifjes, sneeuwklokjes en kleine krokusjes, zodat ik in de lente al wat heb om naar uit te kijken. 

Eindresultaat, mijn balkon is klaar voor de herfst en hopelijk ook de winter!

In fase vier tenslotte heb ik de bakken die de hele zomer aan de rand hingen en prachtig hebben gebloeid leeggehaald en schoongemaakt en die staan nu beneden in de schuur. Er hoeft nu niks meer te worden opgeruimd. 

Ik heb deze fases dus verdeeld over een aantal dagen gedaan, maar desondanks heeft mijn rug me nog dagenlang laten weten dat ik het beter nog iets rustiger aan had kunnen doen, maar toen was het al te laat. Ik ben in ieder geval blij met hoe het er nu uitziet, en ik ben heel benieuwd naar wat er volgend voorjaar gaat gebeuren. 

Reacties

  1. Wat dapper dat je er nu helemaal voor gegaan bent.
    Ik ben namelijk ook zo iemand die de boel helemaal dood laat gaan in de winter en dan ergens in de lente dat wat toch weer aanslaat, laat staan en de rest opruimt en nieuw grut koopt.
    Het ziet er gezellig bij je uit.
    Bij mij doet het het ook nog een beetje maar ik zie de bruine bladeren alweer aankomen. Heide is wel een goeie oplossing voor de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde het dit jaar echt anders doen en ik ben blij met het resultaat. Nu maar afwachten wat er in het voorjaar gebeurt!

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen
  2. Goed zeg! Bij mij doet alleen de Sundaville het nog geweldig. Ik vind een uitgebloeide hortensia altijd wel wat hebben. Maar eens zien hoe ijverig ik word, maar dat idee van die bolletjes ga ik eens even over nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weinig werk die bolletjes met hopelijk over enkele maanden een leuk resultaat!

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts