Rommelen in de boekenkast

De Italië-boeken in de slaapkamer
Eén van de dingen waar ik heel erg blij van word, is het organiseren van mijn boekenkast. Een betere indeling, een plankje van een bepaalde auteur creëren of een paar boeken bij elkaar zetten rond een thema, het ontspant me en geeft me energie.

In de afgelopen maanden heb ik aardig wat Fantasy aangeschaft. Veel daarvan moet ik nog lezen, maar ik word ook heel blij van een hoop boeken die ik nog moet lezen en die ik gewoon op voorraad in de boekenkast heb staan. De Fantasy kast werd echter wel een beetje vol en ik was aan het rondkijken naar een andere mogelijkheid. 

In de slaapkamer heb ik een aantal planken waar ik veel Italië had staan, Romeinse geschiedenis, boeken die zich afspelen in Italië of boeken over Italië en de Italianen. 

Hier stond ook veel bij dat ondertussen weg kan. Een Capitool-reisgids uit 2002 heeft echt niet zoveel functie meer, en sommige andere boeken had ik ook al twintig jaar niet meer herlezen en ik zie mezelf ze ook niet meer lezen. 

Kortom, mijn idee was de Italië-planken op te ruimen en uit te dunnen, en dan de Italië boeken naar de Fantasy-kast te brengen en de Fantasy naar de planken in de slaapkamer. 

De rechterkast is de Fantasy, en bovenop de kasten stonden alle Sarah J.Maas boeken,
met Cassandra Clare en nog een aantal losse schrijfsters. 
 

Het is dan verstandig om dit op een ochtend te doen, als je fit bent en energie genoeg hebt om vele malen heen en weer te lopen met grote stapels boeken en om stoffige boeken en planken meteen af te nemen. Nu ben ik in dat opzicht nooit verstandig en ik begon er dus mee op een vrijdagavond om acht uur. 

Het ging uiteindelijk sneller dan verwacht, al werd Pommie heel zenuwachtig van al mijn heen-en-weer geloop. Die avond kreeg ik de Fantasy-planken helemaal zoals ik ze wilde hebben. De volgende ochtend heb ik de Italië boeken die ik uit moest zoeken uitgezocht en heb ik ook die kast in kunnen delen zoals ik wilde. Over beide kasten ben ik ontzettend tevreden! 

Hoe heb ik het ingedeeld? 

Eerst de Fantasy-planken. 

De nieuwe Fantasy-indeling. 

Op de middelste plank zie je mijn geliefde Robin Hobb, heel fijn dat ik die nu allemaal op één plank kwijt kon. Deze boeken wilde ik per sé op de middelste plank hebben, op ooghoogte. Dit is het hart van mijn collectie.

Daaronder Sarah J.Maas, die haar plank moet delen met Sir Terry Pratchett. Misschien een gekke combi, maar ik denk dat ze elkaar wel mogen. En zo niet, dan wennen ze er maar aan!

De plank daaronder zie je boeken staan die hier wat formaat betreft pasten, het is daarom een wat eclectische mix. Hier zie je oa boeken van Diana Wynne Jones, Jen Williams en Robert Jackson Bennett. 

Op de onderste plank boeken van oa. Shannon Chakraborty, Brandon Sanderson en James Islington. 

Op de plank boven Robin Hobb zie je andere boeken die ik echt als favorieten beschouw. Juliet Marillier, V.E. Schwab, Het nachtcircus van Erin Morgenstern en de Winternacht-trilogie van Katherine Arden en de boeken van Sue Lynn Tan, waarmee mijn nieuw reis door Fantasy weer is begonnen.

Daarboven weer een eclectisch geheel omdat ik hier alleen boeken kwijt kon die hier wat formaat betreft pasten, dus hier zie je een beetje van alles wat. Holly Black, Deborah Harker, Chloe Gong, Noami Wood en John Gwynne. 

Op de bovenste plank vooral de (volgens mij) wat lichtere Fantasy, met de boeken van Cassandra Clare en Samantha Shannon, Carissa Broadbent en wat losse schrijfsters. 

De enige decoraties op deze planken zijn mijn Wolfje in schaapskleren (hij heeft een schapenjasje aan), en mijn vier dierenbeeldjes van Travertijn, die ik op verschillende trips in Rome heb gekocht. Plus een plant en een mandje met wat losse meuk. 

Dan de Italië-kast, hoe ziet die er nu uit? 

Het gaat even om de rechterkast, de linkerkast is een rommeltje en
 hier ga ik in de vakantie naar kijken :-)


Het is trouwens niet helemaal Italië, hier zie je ook mijn Christelijke en Bijbelse romans. Bovenop de kast staan de romans van Lynn Austin, waarvan ik echt fan ben geworden. De eerste plank rechts zijn Bijbelse romans die zich afspelen in het Oude Testament (gerangschikt op indeling van het OT). De tweede plank zijn de Bijbelse romans die zich afspelen in de tijd van het Nieuwe Testament, gerangschikt op auteur. 

De derde plank zijn de boeken van Donna Leon. Ik heb de Brunetti-serie niet meer compleet aangezien ik er op een gegeven moment mee gestopt ben, maar de boeken die er nu staan vind ik mooi en wil ik houden. 

Op de vierde plank staat Dante naast wat Italiaanse thrillers en de historische fictie van Steven Saylor (Gordianus detectives) en Robert Harris die zich in het oude Rome afspelen. Ik wil hier binnenkort wat van gaan herlezen.

Op de vijfde en zesde plank zie je geschiedenis van Italië, zoals van Venetië en Florence, maar ook van de stad Rome. Tot slot geschiedenis van het Romeinse rijk en fotoboeken van Italië en Rome. Ook met deze kast ben ik ongelofelijk tevreden, ik vind de indeling echt heel mooi en netjes. De decoratie wordt gevormd door een plant en een flesje waar ik gevonden vogelveren in steek.

Zo'n grote reshuffle komt niet vaak voor, maar als ik het dan doe en het resultaat is zo mooi, dan is het echt super leuk om te doen. 

Reacties

  1. Wat heerlijk ziet dat eruit.

    Opmerkelijk voor mij is dat je de boeken helemaal naar achteren schuift op je boekenplank. Ik probeer ze altijd voor op de plank uit te lijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik ook heel lang gedaan, maar voor mij is dit nu rustiger (ze staan nog wel netjes op een rijtje, dus niet ongelijk helemaal tegen de achterwand). Op deze manier kan ik er toch nog een stapeltje boeken voor leggen, of een klein ornament oid.
      Om blij van te worden, toch, deze plankjes?

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Het ziet er wel supernetjes uit zo! Ik doe het net als Niek, met de boeken vooraan op de plank, maar dit is eigenlijk best handig, want dan kan je er nog iets voor leggen!
    Leuk dat je zo geniet van fantasy-boeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik word oprecht blij van nette boekenplanken! :-) En idd, ik vind het handig om er iets voor te kunnen zetten, of een paar boeken plat voor oid.
      Fantasy is weer een heerlijke openbaring!! Ik geniet met volle teugen!!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts