Het tumult van de tijd, Julian Barnes
Een man staat elke nacht te wachten bij de lift, zijn
koffertje gepakt. Op die manier hoeft zijn gezin geen getuige te zijn als de
geheime dienst eindelijk komt om hem op te halen. Deze man is de componist
Dimitri Sjostakovitsj en het jaar is 1936.
Hij was op dat moment een van de bekendste componisten in de
Sovjet-Unie, maar zijn laatste opera had Stalin niet bepaald behaagd. Stalin
was zelfs halverwege de uitvoering weggelopen.
Arrestatie en eventuele deportatie waren geen denkbeeldig lot,
het zou heel goed kunnen dat hij zou worden opgehaald en meegenomen. De terreur
van Stalin was op zijn hoogtepunt en niemand was veilig voor vervolging.
In dat jaar kwamen de geheim agenten hem niet halen, maar
het kostte Sjostakovitsj een aantal jaren om uit het dal te klimmen en weer in
genade te worden aangenomen. Om enkele jaren na de oorlog weer opnieuw in de
problemen te komen toen men zijn werken niet verheffend genoeg vond en te
pessimistisch over de oorlog.
Dimitri Sjostakovitsj was in 1906 in St. Petersburg geboren
en werd al snel een bekende componist. Hij was nauw betrokken bij de
modernistische kunst in de jaren ’20, maar nadat Stalin aan de macht was
gekomen, kreeg kunst een nieuw doel. Dit gold voor alle soorten kunst:
literatuur, schilderkunst en de muziek.
Kunst moest het communisme uitdragen en de arbeiders
verheffen met gedachten aan de Roemrijke Revolutie. Voor individuele,
kleinburgerlijke experimenten was geen plaats meer. Iedereen die zich daaraan
schuldig maakte, werd bestempeld tot volksvijand en zijn werken konden niet meer
worden uitgevoerd.
Leven in de Sovjet Unie betekende leven in een achtbaan,
betekende razendsnel leren schakelen tussen wat de ene dag goed werd gevonden
en de dag erop bestempeld werd als verderfelijk.
Het betekende nooit je eigen
mening te kunnen zeggen en te geloven in belachelijke complotten, vaak omdat de
werkelijkheid nog belachelijker was.
Het betekende dat je altijd angstig was,
altijd op je hoede, en dat je nooit zekerheid had dat je veilig was. Succes de ene dag
was geen enkele garantie tegen werkkamp de volgende dag.
In ongenade vallen als componist betekende dat je je werk
als docent kwijtraakte, dat je werken niet meer werden uitgevoerd, dat je uit
de componistenbond werd gezet en daarom ook geen recht meer had om muziekpapier
te kopen.
Je collega’s moesten afstand van je nemen en de journalist die je de
ene dag nog in een recensie had geprezen, nam de dag erop alles terug en
biechtte op in verwarring te zijn gebracht door jouw 'kleinburgerlijke
individualistische experimenten'.
Hoe bewaar je als kunstenaar je integriteit in zo’n
maatschappij? In een maatschappij waar de Macht de opdrachten geeft en verwacht
dat die naar letter en geest uitgevoerd worden. In een maatschappij waar alles
wat waar is gelogen wordt en de leugens als waarheid verkondigd moeten worden.
Is ironie genoeg, zoals Sjostakovitsj meent, of had hij meer
moeten doen, zoals hij later in zijn leven vreest?
Want hoe kun je je verzetten en jezelf blijven als verzet je
alleen maar zal breken en je daarna nooit meer kunt componeren? Er zijn, zoals in
het boek treffend geschreven wordt, in de Sovjet-Unie namelijk twee soorten
componisten; bange componisten en dode componisten.
Kortom, hoe kun je muziek schrijven als het tumult van de
tijd altijd harder klinkt dan alles wat jij kunt componeren?
Ik ben geen groot kenner van klassieke muziek en voordat ik Het tumult van de tijd had gelezen,
wist ik eigenlijk bijna niets van Sjostakovitsj.
Ik heb, tijdens het lezen van dit boek, af en toe wat van
zijn muziek beluisterd en hoewel ik sommige stukken heel moeilijk te begrijpen
vind (en ook niet zo mooi), zijn er ook stukken die mij zeer aanspreken. Ik wil
dus eigenlijk gewoon meer van hem horen en zijn werk beter leren kennen.
Dat is de kracht van Julian
Barnes, die met dit boek een fictieve biografie van Sjostakovitsj schrijft.
Hij brengt niet alleen bijzonder mooi het leven van de componist in beeld, maar
weet ook de waanzin van de Sovjet-Unie te treffen.
Dit doet hij in mooie,
verstilde scènes, prachtige beeldspraken die soms enkele keren terugkeren en
daarmee een nieuwe dimensie aanbrengen, en overpeinzingen die lang na blijven
hangen en waar je over na blijft denken.
De kenner van Sjostakovitsj zal bij het lezen van dit boek
nieuwe inzichten krijgen en de niet-kenner zal een kenner willen worden.
Het tumult van de
tijd is een meesterlijk mooie roman waarvan ik nu al kan zeggen dat deze
hoog zal eindigen in mijn top tien van dit leesjaar.
Originele
titel: The noise of time
Uitgegeven in 2016
Nederlandse uitgave 2016 door uitgeverij Atlas Contact
Nederlandse vertaling: Ronald Vlek
Bladzijdes: 220
Hallo Bettina,
BeantwoordenVerwijderenWat heb je dit boek mooi beschreven, het is zeker een aanrader! Je geeft zó duidelijk inzicht in de situatie in het land en waar en hoe Sjostakovitsj leefde en werkte. En zijn muziek is voor een groot deel beter te plaatsen.
Groetjes.
Anne
Dank je wel voor het compliment én voor een prachtig verjaardagscadeau! :-)
VerwijderenIk heb er bijzonder van genoten.
Groetjes,
Dit boek staat heel hoog op mijn verlanglijst. Zelf heb ik redelijk wat muziek van Sjostakovitsj, maar ik vind het goed om te horen dat ook iemand die hem amper kent deze roman geweldig vindt. Dat toont de ware kracht van het boek.
BeantwoordenVerwijderenDat is zeker waar, het boek raakte en me en zoals ik schrijf, wil ik nu meer over hem weten en zijn muziek beter leren kennen. En dat is dank zij dit boek. Ik denk dat jij, als wel-kenner van Sjostakovitsj er ook zeer van zal genieten en waarschijnlijk haal je er weer heel andere dingen uit.
VerwijderenGroetjes,
Ik ben geen kenner, hoor! Gewoon een liefhebber.
VerwijderenJe weet in ieder geval veel meer van muziek dan ik, dus voor mij ben je een kenner!
VerwijderenGroetjes,
Oh gelukkig heb ik m ook al op mijn stapeltje liggen. Dat van die muziek beluisteren is een goede tip! (Ik ben net als jij niet zo'n kenner namelijk).
BeantwoordenVerwijderenIk vond het wel mooi om stukken te luisteren die in het boek ter sprake komen. Niet alles vond ik even mooi of begreep ik even goed (vaak loopt dat samen), maar het gaf wel wat extra's aan het boek.
VerwijderenGroetjes,
Ja, staat ook op mijn lijstje! Zullen we hem gelezen hebben voor 28 mei?
BeantwoordenVerwijderenWat een leuk idee, Hella. Ik heb het boek inmiddels al op mijn e-reader staan.
VerwijderenIk vind dat een leuk idee en ik ben heel benieuwd wat jullie er allemaal uit halen en ervan vinden.
VerwijderenGroetjes,