Dit en dat, mei 2016

Dit zijn drukke weken, deze afgelopen tijd ben ik met van alles bezig. Hier even een overzichtje om jullie een beetje een idee te geven.

Examen geschiedenis
Ten eerste is daar het eindexamen geschiedenis. Altijd spannend, zowel voor de leerlingen als voor ons docenten. Het cito is er wederom in geslaagd om heel vreemde dingen te doen, en er zit een spotprent in waar mijn collega's en ik ook al niet uitkomen, maar het nakijken zit er in ieder geval weer op.

Het is opgestuurd naar de tweede corrector en ik ben heel benieuwd hoe mijn leerlingen zullen eindigen.
Ik hoop hen allemaal hun diploma te zien krijgen, maar we moeten nog even afwachten.
Veel, veel nakijkwerk...
Zomervakantie!
Vorig weekend hebben vriendin M. en ik eens gekeken waar wij in de komende zomervakantie naar toe willen. Het plan bestond al langer om samen een paar dagen weg te gaan (ik zou bijna willen zeggen; net als vroeger) en deze vakantie kan het weer.

We twijfelden tussen Parijs en Londen, maar uiteindelijk gaan we een stuk verder naar het zuiden, we hebben namelijk een paar dagen Venetië geboekt! Grote kans op mooi weer, lekker en goedkoop kunnen eten en natuurlijk prachtige dingen zien. We hebben er nu al zin aan en het vooruitzicht zal ons helpen met de laatste weken van het schooljaar.
Venetie, Canal Grande, zomer 2011
Tableau tijdschrift over kunst
Vorig jaar had ik mezelf voorgenomen dat ik meer bewust met kunst bezig wilde zijn. Meer tentoonstellingen bezoeken onder andere, en dit voornemen lukt aardig. Maar ik vind het ook leuk om over kunst te lezen en ik zocht naar een tijdschrift over kunst.

Tableau fine arts magazine is een tijdschrift boordevol interessante artikelen over tentoonstellingen en kunstenaars, met prachtige foto's. Ook wordt er aandacht besteed aan tentoonstellingen in het buitenland. Ik heb mezelf verwend met een abonnement, en ik vind het heerlijk dit in de bus te krijgen, vooral ook omdat het niet bepaald een tijdschrift is waar je in een uurtje wel doorheen bent.
Het vorige en het nieuwe nummer
Daphne du Maurier
Tijd om lekker te lezen heb ik gelukkig nog wel, al is het maar in het OV naar en van school. Ik heb mijn collectie Daphne du Maurier's aangevuld en ik stop regelmatig een boek van haar in mijn tas. Zo heb ik The glass-blowers al gelezen, een leuke historische roman die zeker niet slecht was en natuurlijk de korte verhalenbundel The birds and other stories. The birds is als kort verhaal trouwens twintig keer beter dan die hysterische film van Hitchcock!
Ik vind het vooral ook leuk om de minder bekende boeken van haar te lezen.
Plankje met boeken van en over Daphne du Maurier
Testament of youth
Helemaal leuk wordt het als je een goed boek hebt en daar is ook nog een mooie film van gemaakt. Testament of youth is de autobiografie van Vera Brittain die opgroeide in de jaren 1900-1925, waar natuurlijk vooral de Eerste Wereldoorlog een grote rol speelt.Ze kwam uit een gegoede familie, maar toen de oorlog uitbrak, is Vera als verpleegster gaan werken.
Haar ervaringen vormen een zeer bijzonder relaas van deze periode.

Er is ook een film van gemaakt, met prachtige aankleding mag ik wel zeggen, en erg mooi. Binnenkort zal er een bespreking volgen.
Film en boek
Verder ben ik bezig met Italiaans leren, andere boeken lezen, brieven schrijven, tentoonstellingen bezoeken, les geven en afspraken maken met vrienden of familie.

Het is druk, maar het schenkt allemaal wel heel veel voldoening en ik ben in ieder geval blij dat alles eigenlijk gewoon zo goed loopt op dit moment.
En daar geniet ik bijzonder veel van!

Reacties

Populaire posts