Herinneringen aan Sonia Gaskell, Rudi van Dantzig
De Nederlandse balletgezelschappen staan op dit moment hoog
aangeschreven in de internationale balletwereld, maar net na de Tweede
Wereldoorlog had niemand dat ooit kunnen bedenken.
Het Nederlandse ballet
bestond toen eigenlijk niet. Er waren een aantal balletgezelschappen en in de
grote steden enkele goede balletscholen, maar een academische opleiding was er
niet en geen enkele danspedagoog in die tijd beschikte over de nodige kennis
van het echte, klassieke ballet.
Behalve één dame die een balletopleiding had in Amsterdam,
mevrouw Sonia Gaskell. Zij kwam oorspronkelijk uit Litouwen en had gedeeltelijk
een opleiding in Rusland gehad. Ze was te laat begonnen en door allerlei
omstandigheden was haar opleiding te versplinterd geweest om een werkelijk
grote danseres te worden, maar ze had wel de kennis en de visie om dit aan
anderen door te willen geven.
In Amsterdam begon ze met lesgeven en richtte ze een
balletgezelschap op. Dit gezelschap zou uiteindelijk Het Nederlandse ballet
worden en na fusie in 1961 met Het Amsterdams ballet ontstond Het nationale
ballet, dat nu nog steeds bestaat.
Het was voor een groot deel aan de kennis van Sonia Gaskell
te danken dat de Nederlanse danswereld op de kaart kwam te staan. Zij had
internationale connecties en wist docenten naar Nederland te krijgen, studeerde
de klassieke balletten in, maar gaf ook ruimte voor nieuwe choreografieën op
Nederlandse muziek.
Rudi van Dantzig begon relatief laat met dansen en werd
uiteindelijk naar Sonia Gaskell gestuurd omdat zij waarschijnlijk de enige was
die nog wat kon beginnen met moeilijke dansers. Hij leerde Mevrouw, zoals ze
door haar leerlingen genoemd werd, goed kennen en danste mee in haar balletgezelschap,
terwijl ze hem ook stimuleerde om zelf balletten te maken. Uiteindelijk zou hij
naast Mevrouw assistent worden in Het nationale ballet en in 1971 zou hij het
stokje zelfs van haar overnemen.
Sonia Gaskell |
Voor haar was alleen de dans belangrijk en ze voelde dat
dansers alleen daarvoor moesten leven. Dat dansers zich druk maakten om, in
haar ogen, triviale zaken als salarissen en werkroosters, vond ze belachelijk.
Haar weigering om hier in toe te geven, zorgde ervoor dat in 1959 een aantal
dansers weggingen bij Het Nederlandse ballet en het Nederlandse Dans theater
oprichtte.
Rudi van Dantzig hoorde hier in de eerste instantie ook bij, al vond
hij hier ook niet helemaal wat hij zocht. Hij ging dus weer terug naar Mevrouw
en zou tot haar dood met haar samenwerken.
Rudi van Dantzig
heeft zijn boek over Sonia Gaskell niet af kunnen maken, hij was ernstig ziek
en heeft geen tijd meer gehad om de tekst te redigeren of bepaalde hoofdstukken
over bijvoorbeeld Olga de Haas toe te voegen. Hij overleed in 2012 en liet een
onaf manuscript na. Maria Vlaar heeft vervolgens de moeilijke taak op zich
moeten nemen om de tekst in een lopend te maken en bijvoorbeeld herhalingen en
inconsequenties te verwijderen.
Het resultaat is een bijzonder mooi en
interessant boek. Ik vind ballet erg mooi, maar
wist eigenlijk weinig van de ontwikkeling van het ballet in Nederland,
terwijl dit zoals blijkt ontzettend interessant is.
Rudi van Dantzig was natuurlijk zelf aanwezig bij een groot deel
van de gebeurtenissen en kan hierdoor uitstekend verslag doen. Mooi vind ik dat
hij probeert zo evenwichtig mogelijk te zijn, hij is er niet op uit om mensen
onderuit te halen en hij spaart zichzelf ook niet in sommige zaken, zoals het
‘verraad’ in 1959.
Hij geeft eerlijk toe dat hij Mevrouw niet altijd begreep en
zij tot het einde toe een raadsel bleef. Maar wel wordt duidelijk dat het
Nederlandse ballet er anders had uitgezien en waarschijnlijk niet dezelfde
kwaliteiten zou hebben zonder de inspanningen van Sonia Gaskell.
Herinneringen aan
Sonia Gakell is geen echte biografie, maar is eerder een memoires. En in
die zin is het een intrigerend stukje balletgeschiedenis over een bijzondere
vrouw, maar ook door een bijzondere schrijver.
Bladzijdes: 415
Reacties
Een reactie posten