De hemel verslinden, Paolo Giordano
Paolo Giordano
ken ik als de schrijver van De
eenzaamheid van de priemgetallen, één van de mooiste boeken die ik ken. Ook
zijn boek Het menselijk lichaam vond
ik mooi, al kon Het zwart en het zilver
me absoluut niet bekoren.
Nu is er eindelijk weer een nieuwe roman van zijn hand
verschenen, één die ik in een dag heb uitgelezen omdat ik helemaal in het
verhaal zat en het me niet los liet.
Teresa is degene die het verhaal vertelt. Zij komt uit
Turijn, maar kwam elke zomer met haar vader naar het platteland van Puglia, waar
haar oma woont. Hier ontmoet ze drie jongens, Nicola, zijn neef Bern en hun
pleegbroer Tommasso. De jongens worden nogal wereldvreemd opgevoed door de op
de masseria waar ze wonen met de ouders van Nicola, die hun eigen religieuze
opvattingen hebben.
Teresa en Bern beleven hun eerste liefde met elkaar en voor
beiden voelt dit als eeuwig, zoals dat voelt als je zestien bent, hoewel ze
daarna door omstandigheden uit elkaar gaan. Jarenlang zal Teresa denken dat ze
Bern nooit meer zal zien.
Door de komst van Teresa worden de verhoudingen tussen de
jongens echter anders en beginnen de barsten in de idylle van de masseria te
komen. Maar waarschijnlijk waren die barsten er altijd al en worden ze gewoon
zichtbaar nu de jongens opgroeien en hun eigen leven willen leiden.
Nicola verlaat als eerste de masseria en gaat naar Bari om
te studeren en komt bij de politie terecht. Hij kiest een leven dat haaks staat
op dat van zijn ouders en wil zo min mogelijk met hen te maken hebben.
Tommasso en Bern hebben hun eigen strubbelingen, maar komen
weer terug naar de masseria, waar ze samen met vrienden een soort commune
vestigen. Een samenleving, waar iedereen
alles deelt, niemand geheimen heeft en men strikt volgens de natuur leeft.
Het leven van Teresa zal onvermijdelijk weer met dat van
Bern verwikkeld raken en samen zullen ze de mooiste jaren doorbrengen. In de
jaren die volgen, blijken echter de relaties geen stand te houden. De commune
redt het niet, en ook de relatie tussen Bern en Teresa zal het niet halen om
verschillende redenen.
De drie jongens, nu volwassen mannen, komen steeds meer
tegenover elkaar te staan, met verstrekkende gevolgen. Voor degenen die
uiteindelijk achterblijven, is het moeilijk om de draad weer op te pakken en
verder te gaan met leven.
Ik wil en kan niet meer vertellen, om niet te veel van dit
complexe verhaal weg te geven. Belangrijk in alle gebeurtenissen is de figuur
van Bern, de intense jongen waar Teresa voor viel en die opgroeide tot een
intense man. Altijd op zoek naar een groter geheel waar hij zich aan over kon
geven, en naar het meest zuivere leven. Of dat nu in het geloof is, of later in
de commune of nog later in de extreme tak van de milieubeweging, Bern is
wanhopig op zoek naar een ideale samenleving.
De anderen draaien om Bern heen als planeten om de zon en
hoewel ze hem bewonderen en van hem houden, weten ze ook dat ze Bern nooit
helemaal zullen begrijpen of kunnen vatten. Hij blijft ongrijpbaar, al toen hij
als kind probeerde de Bijbel te begrijpen tot zijn einde, letterlijk helemaal
afgesloten van de wereld.
Zoeken naar zingeving is niets nieuws, maar omdat er
tegenwoordig zo weinig vast staat, zijn veel mensen zoekende en blijven ze
zoeken. De volmaakte zingeving bestaat namelijk niet, overal moet je
compromissen sluiten en accepteren dat je niet alles kunt begrijpen of dat je
sommige dingen graag anders zou zien. Maar veel mensen kunnen die onzekerheid
in hun zoektocht naar zekerheid niet accepteren en blijven dus zoeken.
Sommigen hebben daarbij de neiging om steeds verder te gaan
en bijna fundamentalistisch te worden. Je ziet dit bij religie en
geloofsovertuigingen gebeuren, maar ook bij politieke stromingen aan zowel extreem-linkse
en extreem-rechtse kant.
Ik vond het ongelofelijk mooi om te lezen hoe al die levens
met elkaar verbonden raken, door familiebanden en vriendschap, maar ook door
gedeelde passies en idealen. Tegelijkertijd zorgen verborgen liefdes en
onuitgesproken hartstochten voor problemen die mensen uit elkaar kan drijven.
Heel begrijpelijk is de reden waarom Bern en Teresa
uiteindelijk uit elkaar gaan. Ik herken die situatie wel en begrijp hoe het
verlangen naar een kind alles consumeert, tot er niets meer over is.
Hartbrekend, maar herkenbaar.
Paolo Giordano is
een uitstekend schrijver met een goed psychologisch inzicht. Als zijn
personages zijn levensecht en genuanceerd, met goede kanten en gemaakte fouten.
Ook de tijdsperiode waarin het zich afspeelt wordt goed, maar subtiel
neergezet.
Het verhaal wordt mooi opgebouwd, met de stukken waarin
Teresa en Tommasso elkaar met Kerst, jaren later, vertellen wat er gebeurde op
de momenten dat ze er niet bij waren om op die manier de gaten in de verhalen
op te vullen. Het einde vind ik heel mooi, als men het verlies kan afsluiten en
verder kan gaan.
Ik zeg wel eens vaker dat de Italianen soms een patent
lijken te hebben op mooie romans, en De
hemel verslinden is hier opnieuw een bewijs van. Paolo Giordano heeft opnieuw een schitterend boek geschreven, ik
kan het gewoon niet anders zeggen.
Originele Italiaanse titel: Divorare il cielo (2018)
Nederlandse uitgave 2018 door uitgeverij De bezige bij
Nederlandse vertaling: Mieke Geuzenbroek en Pietha de Voogd
Bladzijdes: 460
Wauw Bettina, wat een mooie recensie. Ik vond De eenzaamheid van de priemgetallen al zo mooi, het lijkt alsof dit boek zijn vorige boeken overtreft.
BeantwoordenVerwijderenHallo Sue, dank je wel! Ik denk persoonlijk niet dat dit boek mooier is dan De eenzaamheid van de priemgetallen, maar wel net zo mooi!
VerwijderenGroetjes,
Dank je wel Bettina voor deze mooie recensie. Ik was namelijk niet echt weg van "het zwart en het zilver" en dan word ik een beetje wantrouwig. Ik heb dit boek in mijn handen gehad en weer teruggelegd. Maar na het lezen van deze bespreking hol ik alsnog naar de winkel!
BeantwoordenVerwijderenHet zwart en het zilver vond ik ook drie keer niks, (zo jammer), maar deze is absoluut prachtig. Weer een echt goede Italiaanse roman, en een ouderwetse Giordano :-) Waar om voor naar de winkel te hollen!
VerwijderenGroetjes,
Mooie recensie Bertina. Ik heb nog niets van deze auteur gelezen, maar ik begrijp uit jouw woorden dat daar toch maar eens verandering in moet komen.
BeantwoordenVerwijderenTruusje Truffel
Dank je wel!.
VerwijderenIk vind zijn De eenzaamheid van priemgetallen en deze laatste zijn mooiste boeken. Het menselijk lichaam is ook mooi, maar Het zwart en het zilver (of andersom), kon mij niet bekoren. Maar dat kan natuurlijk voor iedereen weer anders zijn. Begin anders gewoon met deze, dan kun je daarna zijn andere werk nog proberen :-)
Groetjes,