Freddie Mercury, Queen en Bohemian Rhapsody

Ik weet nog waar ik was toen bekend werd dat Freddie Mercury was overleden. Zevenentwintig jaar geleden was ik zestien en ik zat in vier atheneum. In die tijd was er geen internet of Twitter en ik las het in de krant vlak voordat ik naar school moest.

Het kwam onverwacht, er waren misschien wel speculaties over zijn ziekte, maar daar had ik nog nooit iets over gelezen in de Hitkrant die ik af en toe kocht, en het officiële bericht van zijn ziekte was pas de dag ervoor naar buiten gekomen.

Ik was behoorlijk aangeslagen en ik kan me herinneren dat we eigenlijk een proefwerk economie hadden. We hebben echter de docent ervan kunnen overtuigen dat we te zeer van streek waren om de toets goed te maken en we mochten de toets later doen.

Ik was nog niet lang een grote fan van Queen, ik was een beetje te jong om hun eerste hits goed te kennen en mijn belangstelling kwam met hun grote hit I want to break free in 1984. Ik was toen negen en vond die clip erg leuk en het nummer geweldig. Daarna nam mijn liefde voor Queen toe.

En die liefde is tot op de dag van vandaag gebleven. Queen heeft als een van de weinige bands zijn reputatie hoog gehouden en de muziek is nog altijd even goed als die toen was.

Bohemian Rhapsody (2018)
Ik kon dan ook niet anders dan naar de film Bohemian Rhapsody te gaan die dit jaar is uitgekomen. Er zou al eerder een film uitkomen met Sasha Baron Cohen in de hoofdrol, maar dat is om allerlei redenen niet gelukt. Maar nu is er dan Bohemian Rhapsody.

Rami Malek speelt nu Freddie Mercury en doet dit geweldig. Hij lijkt er uiterlijk misschien niet zo heel veel op, maar ja, wie lijkt er wel op Freddie Mercury? Hij weet Freddie in ieder geval een geweldige aanwezigheid op het toneel te geven en een bijna verlegen, kwetsbare kant laat hij zien in de persoonlijke situaties. En dat was inderdaad de essentie van Freddie Mercury, The great pretender.

Klopt de film verder heel goed? Nee, er wordt gerommeld met tijdlijnen en gebeurtenissen, maar dat is eerlijk gezegd totaal niet erg.

Brian May en Roger Taylor hebben een flinke vinger in de pap van deze film gehad en dit is wel een beetje te zien, de ruige feesten waar Queen om bekend stond en waar Roger en Brian vol aan meededen, zijn bijna helemaal weggelaten. Het lijkt er in de film op dat zij brave huisvaders waren, terwijl Freddie de bloemetjes buiten zette, maar dat is niet helemaal conform de werkelijkheid. Ook dit is wat mij betreft niet erg.

Waar het om gaat is dat de essentie van Queen en van Freddie wordt getroffen en dat is bijzonder goed gelukt. De andere acteurs die de andere bandleden spelen, zijn ook zeer goed. Het is beslist geen biografie van Freddie of Queen, het gaat over de periode dat de bandleden elkaar leerden kennen en het werkt op naar het fenomenale optreden op Live Aid.

Dat laatste is trouwens zo geweldig gefilmd, dat je het gevoel hebt dat je er zelf bij bent. Een bijzondere ervaring!

Bohemain Rhapsody is hartverwarmend, leuk en grappig en ontroerend, de muziek is geweldig en de stem van Freddie is ongeëvenaard.
De zaal zat bijna vol op een zondagmiddag toen ik de film heb gezien en heel mooi was dat de hele zaal op dezelfde manier reageerde. Iedereen kwam dan ook vol lof de bioscoop uit.

Freddie Mercury, de definitieve biografie, Leslie-Ann Jones
Mocht je toch meer feitelijke informatie willen over Freddie Mercury en Queen, dan kan ik je deze uitstekende biografie aanraden. Goed geschreven door iemand die verstand van zaken heeft (zij was pop-journalist en volgde de band al jarenlang) staat het vol met informatie, terwijl het toch heel goed leesbaar is.

Het is beslist geen hagiografie geworden, maar is afgewogen en probeert om zo goed mogelijk alle kanten van Freddie Mercury te laten zien. Hij was geen gemakkelijke man om te leren kennen omdat hij aan iedereen een andere persoonlijkheid liet zien, maar na het lezen van dit boek heb je wel het idee dat je hem in ieder geval een beetje beter kent.

Mooi ook hoe verschillende mensen aan het woord komen die hem goed kenden, zodat je begrijpt hoeveel invloed Freddie Mercury op het leven van mensen had.
Zoals hij was er maar Ă©Ă©n.

Oorspronkelijke titel: Freddie Mercury, the definative biography (2011)
Nederlandse uitgave: 2011 door uitgeverij De boekerij
Nederlandse vertaling: Inger Limburg en Tsjitske Zuiderbaan
Bladzijdes: 352

Nog enkele weetjes over Freddie Mercury en Queen

  • Freddie Mercury hield heel veel van zijn katten en als hij op tournee was, belde hij hen op zodat hij tegen ze kon praten. Een vriend hield dan de kat bij de telefoon
  • Queen is de enige band waarvan alle leden meerdere hit-singles hebben geschreven.
  • De Amerikaanse muziekzender MTV weigerde om de clip van I want to break free te draaien omdat de bandleden daarin in drag gekleed waren. Dit zorgde ervoor dat ze jarenlang weinig succes meer hadden in de VS.
  • Queen heeft met meer albums in de hitlijsten gestaan dan de Beatles.
  • Opera zangeres Montserrat CaballĂ© met wie Freddie Mercury een duet opnam (Barcelona) was vol of over de zangtechniek van Freddie, zijn bereik, plaatsing van de noten en de manier waarop hij moeiteloos van register kon wisselen. 
  • Het optreden van Queen op Live Aid in 1985 wordt algemeen beschouwd als het beste live-optreden, sowieso van alle andere bands op Live Aid, maar waarschijnlijk zelfs het beste ooit. Op dat moment hadden ze twintig minuten lang de wereld volkomen in hun ban en het bevestigde hun status als wereldband waar niemand aan kon tippen.

Reacties

  1. Mooi stuk! Ik heb twee weken terug op zondag de film gezien en vond hem ook fantastisch. Ben ook een Queen-fan, ik had die iconische zwarte lp-hoes met de foto van hun vier gezichten aan de muur hangen. Ik moest soms meer aan Mick Jagger denken dan aan Freddie maar hij speelde het verder geweldig. Ik heb hun live-aid optreden na de film nog bekeken en het lijkt verder precies, super gedasan. Ik hoorde dat dat optreden de eerste opnamedag was voor de film, het stadion zat vol met opgeroepen Queen-fans. Die biografie ken ik nog niet, die gaat op de lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die opnames van live-aid zijn zo goed gedaan, wat leuk dat ze daar Queen fans voor hebben gebruikt, dat wist ik niet! En de rest van de film is super.
      Ik kan de biografie echt aanbevelen, heel goed te lezen en zoveel informatie!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts