Boekentip op zondag (1/19)

In de zomer heb ik kennisgemaakt met de misdaadserie van Philippe Georget, die zich afspeelt in Perpignan in het zuiden van Frankrijk.

In dit derde deel dat Crimes of Winter heet (en dus alleen maar in de winter gelezen kan worden), is de winter ingetreden in het huwelijk van inspecteur Gilles Sebag. Hij heeft eindelijk bewijs dat zijn vrouw een affaire heeft gehad en hij voelt zich in de kou gezet.

Hij probeert met teveel drank en sigaretten zijn gevoelens te verdoven, maar moet besluiten of hij twintig jaar huwelijk aan de kant wil zetten omwille van Ă©Ă©n domme fout of dat ze hier misschien sterker uit kunnen komen.

Wat het niet gemakkelijker voor hem maakt is dat er een anonieme brievenschrijver in Perpignan is die het op zich heeft genomen om bedrogen echtgenoten op de hoogte te stellen van het bedrog dat hen wordt aangedaan, met allerlei drama's tot gevolg. En aangezien de beste inspecteur van het team op dit moment niet op zijn best is, duurt het even voor de informatie op zijn plek valt en de dader kan worden gepakt.

Dit derde deel was iets minder goed dan deel I (Summertime, all the cats are bored) en deel II (Autumn, all the cats return) maar is nog altijd een fijne thriller, met een interessante complexe hoofdpersoon. Daarmee bedoel ik dat inspecteur Sebag mij niet altijd heel sympatiek is, maar op andere momenten juist weer wel. Hij is beslist geen eendimensionaal personage.
De vele details, ook van een paar historische zaken, geven deze serie een fijne couleur locale.

Ik kijk uit naar een vierde deel (hopelijk), waarvan ik denk dat het zich in de lente zal afspelen!

Originele Franse titel: MĂ©faits d'hiver (2015)
Geen Nederlandse vertaling beschikbaar

Reacties

  1. Als ik met deze verrukkelijk klinkende serie wil beginnen, moet ik dus wachten tot de zomer en daarna elke circa drie maanden een volgend deel lezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh ja, eigenlijk wel! Helaas is deel 4 nog niet uit, maar ik hoop dat die niet lang op zich laat wachten. Ik kan je deze serie aanraden, heerlijk om een paar uur mee zoet te brengen (in het juiste jaargetijde welteverstaan!!)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts