Het geheime leven van Henri Pick, David Foenkinos

Wat weet je eigenlijk van het leven van een ander? Iemand kan heel gewoontjes lijken, maar is in het geheim misschien tot grootse dingen in staat.

In het Bretonse stadje Crozon staat een bibliotheek voor afgewezen boeken. Mensen die hun boek graag gepubliceerd hadden gezien, maar een afwijzing kregen van de uitgeverij, kunnen hier hun boek komen inleveren.

Het is hier dat de jonge redactrice Delphine en haar vriend, de schrijver Frédéric, een ontdekking doen. Ze hadden zich vermaakt met het lezen van delen uit de onmogelijk slechte boeken in deze afdeling, maar waren toen op een meesterwerk gestuit. Een aandoenlijk en poëtisch liefdesverhaal waarin het einde van de Russische dichter Poesjkin op meesterlijke wijze verweven was. De schrijver was Henri Pick, een inwoner van Crozon.

Er is echter een klein probleem. Henri Pick was ondertussen overleden, maar zijn weduwe had geen idee dat haar voormalige echtgenoot een boek had geschreven. Hij was een pizzabakker die nooit iets opschreef en ook helemaal niet van lezen of van boeken hield. Maar als ze erover nadenkt zou het kunnen dat haar man in de ochtend als hij in zijn eentje in het restaurant was, aan een roman had gewerkt.

De bal gaat rollen en het boek van Henri Pick wordt een literaire sensatie. Niet alleen het boek zelf, maar ook het verhaal erachter wordt vele malen verteld. Er komen televisieintervieuws, journalisten staan in rijen voor de deur en Crozon wordt zelfs een soort bedevaartplaats. Mensen bezoeken het graf van Henri Pick, en de eerst bijna vergeten bibliotheek van afgewezen boeken kan de nieuwe toestroom manuscripten niet meer aan.

Naast alle publiciteit rijst echter ook de twijfel, is het wel mogelijk dat Henri Pick dit werk heeft geschreven? Of was er iemand anders aan het werk geweest, iemand die uit de eerste hand wist hoe erg het is om van je geliefde gescheiden te worden?

Een literaire criticus die ontslagen is bij zijn krant, duikt in het mysterie en denkt de oplossing gevonden te hebben. Maar wat de oplossing ook is, vele levens zijn door het boek aangeraakt en veranderd.

Het geheime leven van Henri Pick laat zien dat liefde ook kan komen als je teleurgesteld in het leven bent en niet langer jong en mooi, dat een poging om succes te krijgen soms averechts kan werken en dat het leven in het algemeen bijna altijd anders verloopt dan je denkt.

Ik heb genoten van dit boek. Ik had net een paar boeken waar ik een beetje moeizaam door heen kwam, maar vanaf de eerste bladzijde wist dit verhaal me te pakken en dat was net wat ik nodig had. 

Het is geschreven met gortdroge terzijdes en voetnoten, hilarische beschrijvingen, maar ook met een warme blik naar de mensen die een rol spelen in het verhaal.

David Foenkinos heeft een vlotte pen en misschien komt het dat hij regisseur is dat het boek heel beeldend en levendig is, ik zat er echt helemaal in.

En tot slot vind ik het heerlijk hoeveel verwijzingen naar boeken en schrijvers in dit verhaal zitten. Naast een heerlijk verhaal over een mysterie dat toch anders in elkaar blijkt te zitten dan men dacht, is het een ode aan schrijven, schrijvers en boeken.

Heel diepgaand? Nee, dat waarschijnlijk niet. Hartverwarmend en fijn? Absoluut!

Originele Franse titel: Le mystère Henri Pick (2016)
Nederlandse uitgave 2017 door uitgeverij Cossee
Nederlandse vertaling: Carlijn Brouwer
Bladzijdes: 251

Reacties

  1. Ik was al meteen om bij de illustratie op de kaft: zo mooi. Jouw bespreking deed de rest: dit komt op mijn lijstje. Ik ben heel benieuwd. je zegt dat het niet heel erg diepgaand is, maar als ik het zo lees komen er toch heel wat relevante thema's voorbij, niet? Ik duik erin, quelle trouvaille!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker! Het is absoluut geen prutboek, maar het is een heel fijn geschreven, prettig te lezen boek. Je hoeft niet heel veel moeite te doen om erin te komen en erin te blijven. Ik heb ervan genoten. Dus ik hoop dat jij ook geniet :-)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts