Tentoonstelling: Out of office

Karel Appel, Deux animaux, 1952
Bedrijven en instellingen kopen vaak kunst aan, ten eerste is dit een goede investering en ten tweede moet je toch iets in die gangen en directiekamers hangen.

In het Singer museum in Laren is er nu een tentoonstelling te zien waarin deze kunst even niet langer in het kantoor hangt, maar in het museum: Out of office

Er is kunst te zien uit de periode 1945 tot nu en het is heel divers. Er zijn schilderijen, foto's, beelden en objecten.

Bijna 150 werken zijn er te bewonderen die dus bijna nooit buiten het bedrijf te zien zijn. De tentoonstelling is zo ingericht dat er in elke zaal een thema is waar de werken bij passen. Op die manier zie je verbanden en overeenkomsten en zie je de werken in een kader.

Grote namen uit de Nederlandse kunstwereld zijn er te vinden, van Karel Appel tot Carel Willink tot Edwin Olaf tot Marlene Dumas. Van de eerste kunststromingen na de Tweede Wereldoorlog zoals CoBrA tot de nieuwste lichting kunstenaars.

Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik geen heel extreme kunst-smaak heb. Ik houd het meest van Caravaggio en van de kunstenaars uit de late 19e eeuw en vroege 20e eeuw zoals Van Gogh, Paul Klee, Giorgio Morandi en Jan Altink.
GĂ©-Karel van der Sterren, Porseleinen vuilnisbelt, 1996

Ik houd echter ook van moderne kunst (voor het gemak noem ik de kunst van na 1950 even zo). Ik houd van de lijnen en de kleuren in sommige schilderijen, ik vind andere werken juist weer heel inventief en ik kan genieten van abstracte beeldhouwwerken. Van sommige werken word ik vrolijk omdat ik ze grappig vind, en van andere kan ik het idee erachter begrijpen. Maar ook als ik een werk niet zo mooi vind, kan ik in veel gevallen wel het vakmanschap bewonderen waarmee een werk is gemaakt. Het infantiele en lelijke plastic emmertje dat een beschilderd gezicht had en waar geen enkele vaardigheid in zat om het te maken, vergeet ik dan maar.

Sarah van Sonsbeek, Silence is golden, but this is no silence (2012)

Gelukkig was dit het enige werk dat ik echt lachwekkend slecht vond, er was er meer dan genoeg waar ik wel heel erg van genoten heb en dat ik mooi vond, of interessant. We hebben in Nederland zeer goede kunstenaars (vroeger en nu) die prachtige dingen afleveren die met vakmanschap gemaakt zijn, of waar een goed idee achter zit, zoals veel van de tentoonstelling liet zien.

Carel Willink, Meisje in een Renaissancekostuum (1945)

Erwin Olaf, Catwalk I (the Helena Slicher Weddingdress 1759) 2016

Esther Tielemans, Performance II, 2012

Gert Jan Kocken, Zeebrugge na het kapseizen van de Harald of Free Enterprise , 1999

Out of office is nog tot 7 april 2019 te zien in het Singer museum in Laren en voor de liefhebber van moderne kunst (1945-nu) is hier veel te genieten.

Reacties

Populaire posts