Grand Hotel Europa, Ilja Leonard Pfeijffer
Een Nederlandse schrijver die in Genua woont, wordt verliefd
op Clio. Zij is genoemd naar de muze van de geschiedenis,
maar komt als kunsthistorica bijna nergens aan de bak in Italië. Alle goede
posities bij musea zijn via vriendjespolitiek aan anderen gegeven en een opening
voor een museumbaan is er al twintig jaar niet geweest.
Maar dan kan ze aan de slag
bij de Accademia in Venetië en beiden
verhuizen naar deze bijzondere stad in het water.
De schrijver besluit ondertussen een nieuw boek te schrijven,
waarin toerisme een grote rol speelt en de problemen die dit met zich
meebrengt. Dit is een thema waar hij in Venetië natuurlijk uit de eerste hand
ervaring mee heeft, hoewel het wereldwijd speelt.
Tussen het schrijven van zijn
boek en het maken van een documentaire door, vermaken de schrijver en Clio zich
met het zoeken naar het laatste schilderij dat Caravaggio ooit heeft gemaakt en
dat in de schaduwen van de geschiedenis is verdwenen.
De verhouding met Clio heeft echter geen gelukkig einde en
de schrijver vertrekt naar Grand Hotel
Europa, om daar zijn gedachten op papier te zetten en om zijn gevoelens te
ordenen.
In Grand Hotel Europa
ontmoet hij vele mensen, die ook allemaal hun verhaal hebben. Zo is daar meneer
Montalbano de Majordomus van het hotel die nog weet welke grandeur het hotel
vroeger had, met vele voorname gasten die kwamen en de bals die werden
gehouden.
Maar er is ook Abdul, die uit een ver land is gevlucht voor
het oorlogsgeweld en nu een nieuwe toekomst zoekt, en verder een feministische Franse
dichteres, een filosofische Griek en een oude dame die vroeger het hotel in
eigendom had, maar nu nooit meer haar kamer verlaat.
Tot slot is er de nieuwe eigenaar van het hotel, de Chinese
meneer Wang, die het hotel klaar wil maken voor een nieuwe groep toeristen uit
China, die het oude Europa willen zien. En daarvoor moet er wel wat aangepast
worden in het hotel. Zo komt er een Engelse pub die Engelser is dan welke pub
in Engeland ook en verschijnen er foto’s van Parijs, want dat is wat de Chinezen
willen zien.
Dit is een verhaal dat gaat over reizen in de breedste zin
van het woord, maar vooral over de reiziger die geen toerist wil zijn.
Toeristen dat zijn alle andere vervelende mensen die op reis zijn, maar als echte
reiziger ben je op zoek naar een authentieke ervaring. Natuurlijk omdat je als
reiziger open staat voor andere culturen, maar vooral omdat het zo goed staat
op facebook.
Maar het verhaal gaat ook over het verleden en de druk die
dit oplevert, terwijl een toekomst zonder geschiedenis geen kader heeft. Voor
ons in Europa is dat verleden belangrijk, wij vinden het totaal niet gek om honderden
kilometers te reizen om een schilderij te zien dat vierhonderd jaar geleden is
gemaakt, maar in grote delen van de wereld echter is het nieuwe dat telt. Men
heeft er daar geen enkele moeite mee om oude troep neer te halen en er iets dat
spiksplinternieuw is, voor in de plaats te zetten.
Tegelijkertijd komen al die
Amerikanen en Zuid-Amerikanen en Aziaten naar Europa omdat hier zoveel
geschiedenis is. Helaas hebben ze in negen van de tien gevallen geen idee van de
historische en culturele context van het kunstwerk waar ze een selfie bij
maken.
Het is dus ook een verhaal over paradoxen. Dat we mensen die
ons verleden komen bekijken verwelkomen, maar de mensen die een toekomst zoeken
juist tegenhouden. Terwijl we aan de laatste groep meer zouden kunnen hebben
dan aan de eerste groep. En dat die authentieke ervaring per definitie al een constructie
is die weinig met de werkelijkheid te maken heeft. Een reiziger is niet op zoek
naar de werkelijkheid, maar naar zijn of haar versie van de werkelijkheid.
Verder gaat het over Malta, Caravaggio, over standbeelden in
Skopje, schrijven, oliesjeiks, Giethoorn, moderne kunst, Nutella, een
documentaire, een boek, Vergilius, vluchtelingen, de kracht van verhalen, de
liefde en natuurlijk het einde van Europa.
In Grand Hotel Europa
komen alle lijnen bij elkaar, en dat is een geweldige prestatie, want het zijn dus
nogal wat lijnen. Ilja Leonard Pfeijffer
is in staat om met werkelijk prachtig taalgebruik, vol bloemrijke dichterlijkheid
maar ook met rake observaties en grappige beschrijvingen, een complex verhaal
te vertellen. Het is aan zijn meesterschap te danken dat dit geheel geen moment
uit de bocht vliegt, maar dat de lagen elkaar aanvullen en uit elkaar
voortvloeien tot een geweldig einde, waarna je het boek ademloos dichtslaat.
Ik kan niet anders dan zeggen dat ik genoten heb van Grand Hotel Europa. Het is erudiet, geestig, satirisch, vol zelfspot, groots, meeslepend, overdonderend en volkomen over the top, terwijl de boodschap uiteindelijk zeer ernstig is en ook goed overkomt.
Met Grand Hotel Europa
heeft Ilja Leonard Pfeijffer wat mij
betreft een meesterwerk geschreven.
Uitgegeven door uitgeverij De arbeiderspers (2018)
Bladzijdes: 547
Je maakt mij nieuwsgierig naar dit boek. Ik zet het op mijn lijst.
BeantwoordenVerwijderenMooie recensie ook. Met een treffende opmerking die er voor mij uitsprong:
"Dat we mensen die ons verleden komen bekijken verwelkomen, maar de mensen die een toekomst zoeken juist tegenhouden. Terwijl we aan de laatste groep meer zouden kunnen hebben dan aan de eerste groep."
Om over na te denken.
Fijne dag.
Een fijne dag, Hans! Ik ben benieuwd, ik heb geen idee of dit boek aansluit bij jouw leeswensen, maar dat merk je dan snel genoeg! Ik denk dat dit zo'n boek is dat je Ăłf ademloos uitleest, Ăłf na 25 pagina's weglegt. Maar er staan rake dingen in!
VerwijderenGroetjes,
ik ben héél benieuwd, je bespreking is heerlijk enthousiast
BeantwoordenVerwijderenJa, ik vond het een heerlijk boek om te lezen en ik heb er echt van genoten. Het zal geen boek voor iedereen zijn (maar ja, welk boek is dat wel?), maar het was zeker een boek voor mij.
VerwijderenGroetjes,
En dit lijkt me zeker ook een boek voor mij! Ik katapulteer het bovenaan mijn lijstje!
BeantwoordenVerwijderenOh geweldig, dat verdient dit boek ook!
VerwijderenGroetjes,