Corona-onderwijs

We hebben dit jaar gelukkig nog geen schoolsluiting gehad en vorige week hebben we op de persconferentie gehoord dat de scholen open blijven, voorlopig in ieder geval. 

De afgelopen anderhalf jaar zijn heftig geweest, met enkele lockdowns, wekenlang online les, hybride les en nog meer varianten. We merken dit jaar dat dit heel veel impact op de leerlingen heeft gehad. Niet zozeer op leergebied, naar mijn idee vallen de leerachterstanden mee. Tenminste, bij mijn vak en bij mij op school. 

Wat we vooral merken is dat de kinderen een sociale en emotionele achterstand hebben opgelopen. Ieder schooljaar begint met het formeren van het groepsproces, waarin je de eerste paar weken drukke klassen hebt, omdat iedereen zijn plekje moet zien te vinden. 

Wat we dit jaar zien is dat deze fase tien keer zo heftig is als anders en niet na een week of twee, drie over was, maar nog altijd voortduurt. Leerlingen zijn vooral bezig met elkaar, met de sociale plek in de groep, hebben nul concentratie en eigenlijk is alles ze teveel. De examenklassen lijken een beetje te landen omdat het examen toch echt gedaan moet worden over zes maanden, de brugklassen hebben altijd al een flinke sprong te maken, maar de tweede, derde en vierde klassen zijn... heftig. Dat is denk ik een goed woord om het te omschrijven. 

Dit betekent dat lesgeven heel veel energie kost, bijna nog meer dan vorig jaar toen het online lesgeven al mijn energie wegzoog alsof de meet een soort zwart gat was. Vooral omdat ik nu namelijk het idee heb dat wat ik ook doe, het totaal geen effect heeft. Het komt niet aan, het komt niet over, het dringt niet door. Dat veel van mijn collega's hier ook mee worstelen maakt het een beetje draagbaarder, maar niet veel. Ten slotte ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen lessen en niet die van een ander. 

Daarnaast speelt mee dat ik alle ramen open heb in mijn lokaal en daadwerkelijk nog met leerlingen de discussie moet aangaan waarom (die discussie ga ik niet aan, ze weten dat het koud is, ze trekken maar een extra trui aan) en van dat soort dingen waar ik totaal geen energie voor of zin in heb. Om over de mondkapjes discussie maar te zwijgen. De meeste pubers willen best zo'n ding op, maar ze vergeten het voortdurend en lopen vrolijk in de gangen zonder, om als je ze erop aanspreekt verbaasd te reageren. 

Nu hoop ik dus maar dat de maatregelen van deze weken genoeg zullen zijn om de code zwart in de zorg te vermijden, zodat we niet een strengere lockdown krijgen met opnieuw online onderwijs. Mocht het echter toch gebeuren, dan zullen we binnen de kortste keren de switch weer maken en opnieuw proberen om zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen, maar de rek is er wel volkomen uit, zowel bij de leerlingen als bij ons. 

Reacties

  1. Heel veel sterkte. Laten we inderdaad hopen dat er geen lockdown hoeft te komen. Voor mij persoonlijk is het niet zo'n probleem, mijn werk kan ik uitstekend vanuit huis doen, maar dat wil niet zeggen dat ik me geen zorgen maak over al die mensen (zoals jij en je leerlingen) voor wie het wel heel erg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Anna, dat is heel fijn om te horen. Ik ben blij dat jouw werk zo goed thuis te doen is en hopen doe ik met je mee.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Mee eens. Voor mij ook geen probleem, sterker, ik vind het juist prettig om vanuit huis te werken maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen. Het is te hopen dat w snel weer naar 'normaal' kunnen maar ik ben bang dat het nog even gaat duren. Sterkte daar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het denk ik ook heel fijn vinden om thuis te werken, als ik geen les zou geven :-)
      Dank je wel in ieder geval en we hopen idd voor een snel normaal.

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Het leraarschap lijkt me al zwaar en nu helemaal... Het lijkt ook wel of er in Den Haag niet zo wordt nagedacht over de praktische uitvoering van maatregelen als mondkapjes op scholen en twee keer per week zelftesten.
    Ik denk dat het sluiten van scholen het laatste is wat uit de kast wordt getrokken tegen de pandemie, al hoor je wel dat scholen vaak besmettingshaarden zijn. We hebben wel geluk dat covid vooral ouderen erg ziek maakt en dat jongeren er over het algemeen weinig last van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts