Frisse wind in het Singer museum

Anna Ancher en Maria Kroyer op het
strand van Skagen door Peder Kroyer 1893
In Frankrijk kwam eind 19e eeuw het Impressionisme op, en dat verspreidde zich door Europa. Veel kunstenaars gingen naar Parijs voor inspiratie, maar kwamen terug met de nieuwe ideeen en voerden die in hun eigen land uit. 

In het Singer museum in Laren is er nu een tentoonstelling over de Impressionisten uit het noorden. Het is een samenwerking met het Museum Kunst der Westkuste (Alkersym/Fohr) en het Niedersachsisches Museum Hannover en toont werken van Impressionisten uit Nederland, Denemarken en Duitsland.

De tentoonstelling is verdeeld in een aantal thema's, zoals de zee, de (moes)tuin en de stad, de winter, op het water en licht. Je ziet dat de Impressionisten uit het noorden andere thema's aanboren dan de schilders uit Frankrijk en ook de sfeer en het licht van hun schilderijen zijn anders. 

Mij viel vooral de rust op die uit veel van de schilderijen spreekt, vooral in de Deense werken (alsof het Deense design ook daar al duidelijk te zien was). De kleur blauw is ook veel aanwezig. 

Schevingen, strand, Wassily Kandinsky, 1904

Dame aan het strand van Viareggio, Isaac Israels, 1930

Er zijn schilderijen te zien van onder andere Jo Koster, Anton Mauve, Isaac Israels en George Breitner, Deense schilders als Viggo Johansen en Peder Severin Kroyer en Duitse schilders als Max Lieberman en Max Slevogt. 

Witte papavers, Karl Hagenmeister, 1881

Droogplaats voor visnetten op Skagen, Viggo Johansen, 1890


Ik houd van de Impressionisten en ik vind het in deze tentoonstelling vooral mooi hoe je weer nieuwe inzichten krijgt en vooral nieuwe schilderijen ziet. 

Door de schilders uit deze drie landen naast elkaar te hangen, zie je duidelijk dat de Impressionisten hier een eigen stijl hadden en binnen het Impressionisme een eigen groep vormden. 

Bovendien is het leuk om bekende werken die je al vaker hebt gezien weer eens in een ander verband te zien. Op die manier kijk je er toch weer fris tegenaan.

Meisje voor de leeuwenkooi, Max Slevogt, 1901

Het frisse, vroege voorjaar op de Scheveningen pier, Isaac Israels, z.d.


Frisse wind is nog tot 5 mei 2024 in het Singer museum in Laren te zien.


Reacties

Populaire posts