Mijn kattenoppasservice

Mijn visitekaartje
Verandering nodig
De afgelopen paar jaren is er veel veranderd in mijn leven. In September 2022 bleek dat het allemaal niet meer lukte op school en ik heb sindsdien moeten herstellen van een flinke burn-out. 

Dit schooljaar ben ik wel weer volledig begonnen op school, maar het valt me zwaar. En als ik eerlijk ben, valt het me al jarenlang heel zwaar. 

Ik kwam tot de conclusie dat ik lesgeven nog altijd heel erg leuk vind, maar dat na 25 jaar het onderwijs me niet zo veel meer brengt. Vergaderingen, beleid, studiedagen, nog meer vergaderingen, teamplannen, schoolfeesten waar ik drie dagen van moet bijkomen en al die andere verplichte dingen die mij alleen maar energie kosten, maar me niks geven. 

Kortom, het was tijd om eens goed te kijken naar wat ik wilde veranderen en hoe. Want dat er iets moest veranderen was wel duidelijk. Nu is veranderen na zoveel jaar, als je nooit iets anders hebt gedaan dan lesgeven en je bijna 50 bent, heel erg eng. Maar blijkbaar kwam het nu op het juiste moment en voelde ik geen vrees, maar juist een heleboel vrijheid om te verkennen en te onderzoeken. 

Ik ben heel breed gaan kijken naar wat ik kan en niet kan, naar wat ik wil en niet wil. Wat is realistisch en wat niet? Kan ik iets met fotografie doen? Nee, om dat goed te kunnen moet je veel technischer zijn dan ik ben en bovendien is goede apparatuur ontiegelijk duur. Waar kan ik niet goed tegen? Tegen heel veel herrie en heel veel drukte en in de avonden werken. OkĂ©, festivals en horeca vallen dus af :-)! 

En zo tekende zich eigenlijk vrij snel af wat ik zou willen en kunnen en hier ben ik meteen mee aan de slag gegaan. Ik wil iets buiten het onderwijs, en ik wilde ook twee verschillende dingen doen om niet al mijn eieren in Ă©Ă©n mandje te leggen (risicospreiding!).


Nieuwe plannen

Ik ga vanaf komend schooljaar minder werken op school. Komend jaar Ă©Ă©n dag minder en uiteindelijk in Ă©Ă©n of twee jaar terug naar maximaal twee dagen. Op die manier houd ik de goede dingen van school, zoals de lessen, de leerlingen, mijn fijne collega's, maar heb ik veel minder te maken met alles waar ik niet tegen kan. 

Bovendien houd ik dan een deel de zekerheid van een salaris, wat wel fijn is omdat ik geen partner heb die ook een salaris heeft. Pommie is lief, maar draagt niet bij aan de hypotheek. Dit aspect is dus niet onbelangrijk, ik wil niet in de krant komen als: 'vrouw met kat dood aangetroffen in een goot in Almere' :-).

Daarnaast ga ik twee verschillende dingen doen die helemaal niets met onderwijs te maken hebben. Ik ben ten eerste een coachingsopleiding begonnen en hoop in 2025 een praktijk als coach op te zetten. Hier zal ik ter zijner tijd nog meer over vertellen. 


Pomme
Kattenoppasservice

En vorige week heb ik mijn andere onderneming opgestart: Betti Kattenoppas, Almere. Ik ben hier heel erg blij mee en heel erg trots op. 

Als je op vakantie gaat, is het soms een probleem wat je met je kat moet doen. De meesten katten haten een pension of iets dergelijks en je buren of familie zijn waarschijnlijk ook op vakantie. Dus wie bel je dan? De kattenoppas! Ik heb zelf al jarenlang gebruikt gemaakt van kattenoppassers die elke dag langskwamen om voor mijn kat te zorgen als ik een paar dagen weg was. Ik weet dat hier echt behoefte aan is. 

Door de schoolvakanties en redelijke flexibele dagen heb ik veel mogelijkheden om op katten te passen. Voor mij is het idee om voor katten te mogen zorgen echt fantastisch! Letterlijk een droom die uitkomt. 

De afgelopen twee maanden ben ik bezig geweest met het bedenken van de werkwijze en marketing, heb ik een website opgezet, folders en visitekaartjes ontworpen (lang leve Vistaprint), en heb ik dingen geregeld als een zakelijke verzekering en heb ik een boekhouding en administratie opgezet. Veel om te regelen, veel om te leren en te ontdekken, want dit is een compleet nieuwe wereld voor me, maar ook heel erg leuk. Het geeft me enorm veel energie en dit waren alleen nog maar de voorbereidingen!

Vorige week ben ik bij de Kamer van Koophandel geweest om me in te schrijven en het is officieel: Betti Kattenoppas, Almere is gestart. 

Neem een kijkje op mijn website hier: Betti Kattenoppas Almere

En mocht je in Almere wonen en een oppas voor je kat nodig hebben? Neem contact op. Dan kun jij gerust op vakantie, want ik zorg voor je kat!

Reacties

  1. Wat een goede stap! Ik hoop dat veel kattenhuisgenoten je weten te vinden.
    Tegelijkertijd zo jammer dat veel goede leraren tegen het managementgedoe aan lopen, terwijl ze het lesgeven zelf wel graag doen. Diepe zucht. Fijn dat je wel in deeltijd blijft. Ik hoop dat je enigszins grenzen kunt stellen aan de bijzaken die je te veel energie kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, alle extra's in het onderwijs worden een beetje teveel. Laat mij gewoon lesgeven en de rest wil ik eigenlijk niet. Ik hoop heel erg dat deze stappen me minder stress geven en iets waarmee ik het vol kan houden. Ik heb er iig heel veel zin in, al weet ik dat het natuurlijk ook tijd nodig heeft.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Wat een ruimte geeft dat al die nieuwe paden in je leven. Ik zit 't met een glimlach te lezen. En die leeftijd, trek je er niets van aan. Inspirerend weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie reactie, dank je wel! Idd, het voelt als een heleboel ruimte en dat is echt een goed gevoel.

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Oi, dat stukje tekst van 08:45 is van mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts