De magie van Rome, Carine Cuypers

Omdat dit het honderdste boek is dat ik op mijn weblog bespreek, besloot ik het een beetje bijzonder te maken en daarvoor een van mijn lievelingsboeken te nemen.
Carine Cuypers is vormgeefster en heeft een grote liefde voor Rome.

En om die liefde te laten zien heeft ze een boek gemaakt ‘De magie van Rome en het sublieme gemis’, met als ondertitel ‘Aantekeningen van een dromer over het ItaliĂ«gevoel’.

Ik zeg expres ‘een boek gemaakt’ en niet ‘een boek geschreven’, want in dit boek is niet het gesproken woord het allerbelangrijkste. Het is dan ook geen reisgids, maar een poging die magie van Rome te vangen. 

Het is een prachtig vormgegeven boek (dat kan ook bijna niet anders) vol magnifieke foto’s die de essentie van Rome en de unieke sfeer vastleggen. De pleinen, de kerken, de ruines, de markten, de mensen, de situaties. Daarbij soms citaten of stukjes van bekende mensen over Rome of over de liefde en het verlangen van bijvoorbeeld Confucius, Petrarca, Tolstoi of Carine Cuypers zelf.

Zelf zegt ze over het boek: ´Het gaat niet zozeer over de bezoeker in de stad, maar vooral wat deze magische plek met die bezoeker doet...Het gaat over de wandeling en niet zozeer de bestemming; over de hunkering en niet de kus; over herinneren; over ontroering; over raken en geraakt worden; maar vooral over verlangen.’

En dat verlangen herken ik, altijd als ik heimwee krijg naar Rome pak ik dit boek erbij en blader erin, lees stukken en bekijk de foto’s. Ik waan me dan even in Rome en hoe de situatie of het weer dan hier in Nederland mag zijn, als ik het boek wegleg kan ik er weer tegen.

Reacties

Populaire posts