Mr. Vertigo, Paul Auster

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Paul Auster gehoord, maar een collega raadde me zijn boeken aan. Aangezien die collega me al vaker boeken heeft aangeraden die ik erg mooi vond, nam ik deze aanbeveling dan ook maar al te graag over.

Het bleek dat Paul Auster een flink aantal boeken heeft geschreven en dat maakte de keuze een beetje lastig. Met welk boek moet je beginnen om een goed idee te krijgen van een schrijver? Voor hetzelfde geld kies je net dat ene boek waar je helemaal niets aan vindt en dan lees je nooit meer iets van die man, met het gevolg dat er prachtige boeken je neus voorbij gaan.

Maar goed, op de bekende site voor boekenverkoop had ik de inhoud gelezen van een aantal boeken en hoewel ze me allemaal mooi leken en begonnen te fascineren, besloot ik als eerste ‘Mr. Vertigo’ te kiezen.
En ik kan zeggen dat dit een juiste keuze geweest is.

Mr. Vertigo is het verhaal van Walter Claireborne Rawley. Hij is een wees in de jaren twintig en wordt door meester Yehudi meegenomen, om door hem opgeleid te worden als levitatiekunstenaar. Walter kan moeilijk wennen aan zijn nieuwe leven, met de Indiaanse moeder Sioux, de zwarte gebochelde jongen Aesop die intelligent genoeg is om te kunnen studeren en meester Yehudi. 

Langzaam raakt hij echter wel aan ze gewend en ondanks de gruwelijke proeven die Walter moet ondergaan, beseft hij dat meester Yehudi het beste met hem voor heeft. De verschrikkelijke stappen op de weg om te kunnen leviteren hebben wel effect en Walt en meester Yehudi kunnen hun varieté act opgaan zetten. Ze trekken met groot succes door de kleine steden van Amerika, maar dan slaat het noodlot op verschillende manieren toe.

Ik heb niet vaak dat ik zo in een boek word meegezogen dat het me moeite kost om uit die wereld te komen als het boek uit is. Paul Auster is erin geslaagd om een boek te schrijven dat op sommige momenten mysterieus en bizar is, maar altijd geloofwaardig. Ik heb dit boek ademloos uitgelezen, vol spanning over wat er zou gaan gebeuren en wat er zou komen. Walter vertelt het verhaal over zijn jeugd als hij zelf tachtig is, en doet dit op meeslepende wijze.

Mr. Vertigo was het eerste boek dat ik van Paul Auster heb gelezen, maar het zal zeker niet de laatste zijn. Hier liggen al een paar andere van zijn boeken op me te wachten, en ik verheug me er nu al op. Wat een ontdekking!

Reacties

Populaire posts