Sint Ivo van de wijsheid

In Rome kun je op allerlei momenten iets bijzonders tegenkomen. Je moet goed om je heen kijken, en zowel naar beneden als naar boven kijken. Boven de daken uit zag ik opeens dit bijzondere kerktorentje. Een kruis op een kroon en daaronder een prachtige spiraal. Hier wilde ik meer van weten, was de rest van het gebouw net zo bijzonder?
Het torentje, Sant' Ivo alla Sapienza
foto door mij gemaakt, Rome 2011

Het bleek een kerkje te zijn dat gebouwd is door Borromini. Het kerkje staat op het binnenplein van de oude Universiteit van Rome, het Palazzo della Sapienza. Het kerkje is gebouwd tussen 1642 en 1660. Het schijnt dat sommige mensen in het grondplan van de kerk een bij herkennen, en een bij was het symbool van paus Urbanus VIIII, de opdrachtgever. 

Of dat werkelijk erin te zien is, weet ik niet, want ik kon er helaas niet in. Ik ben er wel naar toe gelopen, maar de kerk was niet toegankelijk voor publiek op dat moment. De kerk werd gerestaureerd en op het binnenplein waren er allemaal stoelen klaargezet voor Ă©Ă©n of andere gebeurtenis, een concert of een diploma uitreiking of iets dergelijks.

Wel zag ik hoe ongewoon de kerk er aan de buitenkant al uitziet. Borromini heeft er een heel bijzonder geheel van gemaakt, met lijnen die bol en hol en vlak lopen, vierkanten en cirkels die gecombineerd worden. Toen de kerk af was, moest Borromini een garantie van vijftien jaar afgeven voor de stabiliteit, want daar werd door veel mensen toch wel aan getwijfeld.

Met die stabiliteit was niets mis, het kerkje staat er nu nog. Ik hoop er bij een volgend bezoek wel in te mogen, en misschien kan ik dan zelf zien of ik in die plattegrond een bij herken en of de koepel inderdaad de angel van de bij moet voorstellen.
Binnenplaats Sant' Ivo alla Sapienza
foto door mij gemaakt, Rome 2011

Reacties

Populaire posts