Gouden Middeleeuwen in Leiden

Merovingisch glaswerk. Ik houd van glas.
Vorige week ben ik naar het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden geweest, voor  de tentoonstelling Gouden Middeleeuwen.

Veel mensen associëren de Middeleeuwen met onbeschaafdheid en achtergeblevenheid, het worden tenslotte niet voor niet de Donkere Middeleeuwen genoemd. De vroege Middeleeuwen moeten volgens deze mensen dan helemaal verschrikkelijk geweest zijn. Langharige barbaren bevolkten het land en van beschaving was natuurlijk geen sprake meer. De Romeinen waren weg, Karel de Grote was er nog niet met zijn Karolingische renaissance, dus de mensen konden niets en het leven was armzalig.

In werkelijkheid zie je dat de mensen in de Nederlanden in de periode 400-700 juist een periode van relatieve rust genoten.
Nederland bestond natuurlijk nog niet, het zuiden maakte deel uit van het Merovingische Rijk dat haar centrum had in Frankrijk. In het noorden van ons land woonden de Friezen en de Saksen.

De meeste mensen woonden in boerderijen en oefenden verschillende ambachten uit. Ze genoten ervan om mooie sierraden te dragen en ook wapens werden prachtig versierd.
Er was handel, ook op lange afstand, want er zijn uit deze tijd sierraden gevonden die in Engeland gemaakt werden, maar ook kettingen met stenen uit India of Pakistan.

Merovingische sierraden.
Ik zou hier zonder problemen meerdere dingen kunnen uitzoeken
De medische wetenschap was behoorlijk, staaroperaties werden met succes uitgevoerd en gecompliceerde botbreuken werden met goed gevolg geheeld.
De kindersterfte was hoger dan tegenwoordig, maar over het algemeen waren de mensen gezonder dan in de Romeinse tijd en in de eeuwen erna.

Over deze fascinerende tijd is in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden dus een tentoonstelling. In de eerste zaal is er aandacht voor het dagelijks leven, in de tweede zaal zie je hoe de Nederlanden deel uit maakten van een groter rijk en hoe dit ook in de Nederlanden zichtbaar werd.

Houten emmer met bronzen? beslag en hengsel
Prachtige voorwerpen zijn er verzameld, van de mooie kettingen tot de houten emmers en de glazen potjes, van de munten tot de handwerkjes en de zwaarden. Erg leuk vond ik het dat het zwaard van koning Childerik in bruikleen uit Parijs over was gekomen voor deze tentoonstelling, maar de meeste indruk maakten de gewone dagelijkse voorwerpen.

Wat er over is van het zwaard van Childrerik.
Foto is wat wazig door de lampjes in de vitrine.
Ik heb genoten van Gouden Middeleeuwen en het bracht weer helemaal terug waarom ik ook al weer voor een studie Middeleeuwse geschiedenis heb gekozen, het is gewoon de leukste historische periode die er is!
 
Gouden Middeleeuwen. Nederland in de Merovingische wereld, 400-700 na Chr. is nog tot 26 oktober in Leiden te zien.

Reacties

  1. Dat is ook mijn favoriete periode! Jammer dat Leiden voor mij zo'n eind reizen is, anders ging ik meteen naar de tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer hoor, je zou ervan genieten denk ik, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je niet even vanaf jouw kant op één dag heen en weer gaat naar Leiden.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts