Moderne kunst in Zwolle

Is het heel erg als ik zeg dat ik eigenlijk helemaal niet houd van moderne kunst? En met modern bedoel ik het meeste van na 1950. Des te meer ik ervan zie, des te meer ik alleen maar denk; ‘en hier krijgen ze subsidie voor? Leer punniken en doe iets nuttigs.’

Dit gevoel bekroop me ook weer in De Fundatie in Zwolle, waar ik vorige week was. Ik vind Zwolle een enig stadje, en De Fundatie is een grappig gebouw met dat ei op het dak en die gouden kip ervoor.

Er was een tentoonstelling over Russische avant-gardisten, wiens werk ik zich best mooi vind, maar bij wie het optimisme me op een gegeven moment gaat irriteren. Zo gezellig waren die revolutie en de burgeroorlog daarna niet, dus houd maar op met dat blije gedoe. 

Daarna ging het wat mij betreft bergafwaarts met de extra tentoonstelling ‘Meer macht’. Hierin werden kunstwerken tentoongesteld van kunstenaars die blijkbaar invloed wilden uitoefenen op de maatschappij en hoe men naar dingen kijkt. Waarom staat daar een melkbus bij? Of twee poppen die griezelig veel op echte dode mensen lijken en ergens op de grond liggen? En waarom hangen er foto’s in een museum van de een of andere Chinees die het nodig vindt om foto’s van zichzelf te maken als hij zijn middelvinger ergens opsteekt, bijvoorbeeld midden in de Sint Pieter? Onbeschoft en respectloos gedrag kun je afdoen met het excuus dat het ‘kunst’ is, maar het is nog altijd onbeschoft en respectloos.

Gelukkig kwam ik daarna in een betere stemming in het gedeelte waar hoogtepunten uit de eigen collectie te zien waren. Prachtige schilderijen gezien van Mondriaan, van Gogh, Paul Citroen, Bart van der Lek en Turner, plus een paar beelden van Zadkine. Dat is wat mij betreft kunst, en als ik die idiote Chinees ooit ergens tegen kom, dan kan hij van mij een dreun krijgen.

Reacties

  1. Haha, ik herken het helemaal Bettina, ik heb ook niets met moderne kunst. 'Je moet je erin verdiepen' hoor ik dan, anders snap je niet wat de kunstenaar bedoelt.....voor mij is kunst iets wat je niet hoeft te snappen maar wat aan je gevoel appeleert. Maar ja er zijn toch ook echt mensen die het wel mooi vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook zo'n leuke vind ik 'Als je het niet mooi vindt, komt dat omdat je het niet begrijpt.' Ga toch weg!
      Gelukkig maar dat er ook mensen zijn die het wel mooi vinden, dan beleven sommige mensen er tenminste nog wel plezier aan :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Bettina, jij zegt precies wat ik vaak denk bij het zien van moderne kunst. groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bettina, ik heb hetzelfde gevoel bij moderne kunst. Maar daar moet ik toch wel een kanttekening bij maken, er zijn tal van kunstenaars die niet zo met de mode mee zijn gegaan en die nog steeds heel mooi realistisch werk maken. Over de vraag of fotografie ook tot de kunst behoort is al veel geschreven, maar ik ben van mening dat een mooie foto net zo goed een kunstwerk kan zijn als een schilderij of een beeldhouwwerk. De tentoonstelling van Jimmy Nelson (zie mijn blog) is absoluut fantastisch. Ik had graag een print van een van zijn foto's willen kopen, maar de prijs lag helaas boven mijn budget. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk dat er ook kunstenaars zijn die mooie dingen maken en zeker in de fotografie is er veel moois te vinden (op zo'n idiote Chinees na)
      Ik heb het echter over objecten die bestaan uit twee plastic vuilnisbakken en vier lavalampen op een rijtje. (gezien in het Stedelijk, twee jaar geleden) en dat soort ongein.
      Jammer dat sommige dingen zo duur zijn he, maar gelukkig heb je er van kunnen genieten in het museum. (en ansichtkaarten zijn een uitkomst, vind ik vaak!)
      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts