Een speurtocht en 4 Havo in het Rijksmuseum
Deze week is het bij ons op school projectweek, waarbij er geen gewone lessen zijn, maar er verschillende projecten worden uitgevoerd. Een aantal klassen zijn bovendien op uitwisseling.
Ik ben dit jaar niet op uitwisseling, maar ik heb me, samen met een collega, ontfermd over de leerlingen die niet meegingen; de thuisblijvers. En dan specifiek de grote groep leerlingen uit 4 Havo die niet meeging op reis.
We hadden geen groots programma voor ze gemaakt, maar de week was voornamelijk werken op school en achterstanden inhalen. Sommigen zullen echt wel wat gedaan hebben, maar voor een aantal was het een moeizame opgave, dat vier dagen op school zelfstandig moeten werken. Laat ik het zo zeggen, ik heb een oogje toegeknepen toen er op een gegeven moment in de middag gekaart werd!
Op woensdag zijn we wel met ze weggeweest, naar het Rijksmuseum. Dit is namelijk gratis voor leerlingen en ze kunnen dan een uur terecht. Mijn collega en ik hadden de week ervoor het Rijks bezocht om vragen te bedenken om een speurtocht te maken, die de leerlingen naar vier verschillende hoeken van het museum voerde. Dit hadden we expres gedaan zodat er niet opeens dertig leerlingen in de altijd drukke Eregalerij rond zouden lopen.
Woensdag was het erg stormachtig en koud, heel erg koud! We zouden verzamelen om 9.15, bij de fietsonderdoorgang. Maar dat is een enorm trekgat en de wind leek daar nog een keer zo hard en een keer zo koud te zijn.
Ik ben altijd erg vroeg bij dit soort dingen aanwezig, en nu dus ook. al om 8.45 (ik weet het, niet nodig, maar liever te vroeg dan te laat) stond ik daar. Langzaam begonnen de leerlingen binnen te druppelen en mijn collega's die meegingen.
Binnen in het museum kregen de leerlingen de opdracht een groepje van vijf te vormen. Daarna kregen ze een potlood en envelop met de speurtocht en het nummer van de zaal waarin ze moesten beginnen. Ze gingen heerlijk aan de slag en de meeste groepjes hebben het ontzettend leuk en goed gedaan.
Een groepje had maar één zaal gedaan, maar toen ik vroeg waarom kwam het bedeesde antwoord dat ze het daar zo mooi vonden dat ze alleen daar hadden rondgekeken. En dat vond ik eigenlijk een fantastisch antwoord.
Voor het winnende groepje (met maar anderhalve fout) had ik zakjes met paaseitjes voor iedereen in het groepje, en de andere groepjes kregen een zakje samen om te delen.
Het is leuk om leerlingen zo bezig te zien en te zien hoe goed ze meedoen. Ik kan niet anders zeggen dan dat wij ontzettend fijne leerlingen hebben, met wie ik zonder problemen overal mee naar toe zou gaan. Het duurde even voor we de jassen terugkregen, maar in plaats van vervelend te doen of te gaan donderjagen zaten ze heel zoet op een muurtje eitjes te snoepen.
Het is ook een voorrecht om in een stad les te geven waar je dus heel gemakkelijk bij dat Rijksmuseum komt met leerlingen. Ik hoef daar geen ingewikkelde dingen voor te organiseren.
Op deze manier je verjaardag vieren is trouwens ook heel erg leuk!
Om de kou een beetje te verdrijven tijdens het wachten om 9.00 uur, stond ik op een gegeven moment foto's te maken, maar de harde wind heeft een aantal foto's gewoon onscherp gemaakt omdat ik mijn hand niet stil kon houden. Maar wat blijft het een mooi gebouw, dat Rijksmuseum.
Ik ben dit jaar niet op uitwisseling, maar ik heb me, samen met een collega, ontfermd over de leerlingen die niet meegingen; de thuisblijvers. En dan specifiek de grote groep leerlingen uit 4 Havo die niet meeging op reis.
We hadden geen groots programma voor ze gemaakt, maar de week was voornamelijk werken op school en achterstanden inhalen. Sommigen zullen echt wel wat gedaan hebben, maar voor een aantal was het een moeizame opgave, dat vier dagen op school zelfstandig moeten werken. Laat ik het zo zeggen, ik heb een oogje toegeknepen toen er op een gegeven moment in de middag gekaart werd!
Op woensdag zijn we wel met ze weggeweest, naar het Rijksmuseum. Dit is namelijk gratis voor leerlingen en ze kunnen dan een uur terecht. Mijn collega en ik hadden de week ervoor het Rijks bezocht om vragen te bedenken om een speurtocht te maken, die de leerlingen naar vier verschillende hoeken van het museum voerde. Dit hadden we expres gedaan zodat er niet opeens dertig leerlingen in de altijd drukke Eregalerij rond zouden lopen.
Woensdag was het erg stormachtig en koud, heel erg koud! We zouden verzamelen om 9.15, bij de fietsonderdoorgang. Maar dat is een enorm trekgat en de wind leek daar nog een keer zo hard en een keer zo koud te zijn.
De fietsonderdoorgang, wat een koude, tochtige plek! |
Ik ben altijd erg vroeg bij dit soort dingen aanwezig, en nu dus ook. al om 8.45 (ik weet het, niet nodig, maar liever te vroeg dan te laat) stond ik daar. Langzaam begonnen de leerlingen binnen te druppelen en mijn collega's die meegingen.
Binnen in het museum kregen de leerlingen de opdracht een groepje van vijf te vormen. Daarna kregen ze een potlood en envelop met de speurtocht en het nummer van de zaal waarin ze moesten beginnen. Ze gingen heerlijk aan de slag en de meeste groepjes hebben het ontzettend leuk en goed gedaan.
Een groepje had maar één zaal gedaan, maar toen ik vroeg waarom kwam het bedeesde antwoord dat ze het daar zo mooi vonden dat ze alleen daar hadden rondgekeken. En dat vond ik eigenlijk een fantastisch antwoord.
Voor het winnende groepje (met maar anderhalve fout) had ik zakjes met paaseitjes voor iedereen in het groepje, en de andere groepjes kregen een zakje samen om te delen.
Het is leuk om leerlingen zo bezig te zien en te zien hoe goed ze meedoen. Ik kan niet anders zeggen dan dat wij ontzettend fijne leerlingen hebben, met wie ik zonder problemen overal mee naar toe zou gaan. Het duurde even voor we de jassen terugkregen, maar in plaats van vervelend te doen of te gaan donderjagen zaten ze heel zoet op een muurtje eitjes te snoepen.
Het is ook een voorrecht om in een stad les te geven waar je dus heel gemakkelijk bij dat Rijksmuseum komt met leerlingen. Ik hoef daar geen ingewikkelde dingen voor te organiseren.
Op deze manier je verjaardag vieren is trouwens ook heel erg leuk!
Om de kou een beetje te verdrijven tijdens het wachten om 9.00 uur, stond ik op een gegeven moment foto's te maken, maar de harde wind heeft een aantal foto's gewoon onscherp gemaakt omdat ik mijn hand niet stil kon houden. Maar wat blijft het een mooi gebouw, dat Rijksmuseum.
De mooie toegangsdeuren van de tunnel |
Details op de buitenmuren |
Nogmaals de deuren. Zo mooi. |
Nog gefeliciteerd met je verjaardag!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel!!
VerwijderenGroetjes,
Ha Bettina! Meer van dit a.u.b. Erg leuk!
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd met je verjaardag.
Groetjes, Wim
Dank je wel, Wim, zowel voor de felicitatie als het compliment :-)
VerwijderenGroetjes,
Hoi Bettina, leuk met school naar het Rijks! En van harte proficiat met je (44e of 43e?) verjaardag natuurlijk! Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenHallo Erik, dank je wel! Het is de 44e inderdaad :-) Het wordt nog wat met die leeftijd. En het was erg leuk in het Rijks,
VerwijderenGroetjes,
Fijn, je verslag en wat en mooie foto's!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, Jannie, leuk om te horen!
VerwijderenGroetjes,
In de Gloria, in de Gloria. En ook een hieperdepiep voor je leerlingen!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel!! En de leerlingen verdienen ook een gloria!
VerwijderenGroetjes,